درخواست کنگره از اوباما درباره رقم دارایی‌های آزادشده ایران

قانونگذاران آمریکایی خواستار توضیحات دقیق دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره رقم دقیق دارایی‌های آزاد شده ایران بعد از توافق هسته‌ای و منبع تأمین آن شدند. 

به گزارش واشنگتن‌فری‌بیکن، اظهارات این نمایندگان بعد از آن مطرح شده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در نشست «جی‌استریت» گفت که ایران پس از توافق هسته‌ای تنها به 3 میلیارد دلار از دارایی‌هایش دست یافته است.

اظهارات کری در حالی مطرح می‌شد که برخی از منتقدان دولت اوباما پیشتر بین 100 تا 150 میلیارد دلار را دستاورد ایران از این توافق برآورد می‌کردند. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در همین باره و درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت: «منظور وزیر خارجه این بود که ادعاها درباره آزادسازی بین 100 تا 150 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، صحیح نیستند.»

وی افزود: «ما برآورد کرده‌ایم که در نتیجه رفع تحریم‌های مالی و تحریم‌های ثانویه بانکی، دارایی‌های منقول قابل استفاده ایران، حدود 50 میلیارد دلار از مجموع حدوداً 100 دلار مصادر شده‌اش در حساب‌های بانکی خواهد بود.»

نمایندگان کنگره، علی‌رغم این درباره منبع این ادعاها اعتراض دارند و خواستار شفاف شدن آن هستند. 

سناتور مارک کرک، به واشنگتن فری‌بیکن گفت: «هنگام سخنرانی در جی‌استریت، جان کری، بدون توجیه گفت که ایران تنها به 3 میلیارد دلار دارایی در نتیج رفع تحریم‌ها دست پیدا کرده است.»

وی ادامه داد: «دولت و هواداران آن، ایران را به خاطر انجام آزمایش‌های موشکی، مسئول نمی‌شمارند و حالا هم دارند درباره مزایای مالی توافق هسته‌ای ابهام‌آفرینی می‌کنند.»

مایک پامپئو، یکی دیگر از نمایندگان جمهوری‌خواه هم درباره اظهارات ضد و نقیض دولت آمریکا درباره رقم پول ازاد شده برای ایران اظهار نظر کرده است. 

وی گفت: «خود جان کری اعتراف  کرده که بخشی از این پول به دست گروه‌های تروریست خواهد افتاد. عدم توانایی وزارت خارجه یا امتناع ان از برآورد دقیق میزان دارایی ایران، سئوالات بیشتری پدید می‌آورد.»

علاوه بر این، واشنگتن‌فری‌بیکن به نسخه‌ای از یک ایمیل در بین دستیاران نمایندگان ارشد حزب جمهوری‌خواه در کنگره دست یافته که در آن درباره ادعاهای جان کری بحث شده است. 

در این ایمیل، اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دستیابی ایران به 3 میلیارد دلار از دارایی‌هایش «گمراه‌کننده» خوانده شده و ادعا شده تهران به 100 میلیارد دلار دست یافته است. 

انتهای پیام/ * 

http://fna.ir/3L5KEQ
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب