شهرام جزایری: به جای سیف، اگر دست خالی بر می‌گشتم، حاضر بودم دارم بزنند!

شهرام جزایری در خصوص طرح شکایت از دولت آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی گفت: من از نظر کارشناسی بررسی کردم و متوجه شدم در در طول این 8 سال به هر ایرانی حداقل نفری 7 هزار دلار خسارت مادی وارد شده است.

 

وی افزود: دولت آمریکا مدعی است که با مجوز قانونی کنگره و قطعنامه شورای امنیت این تحریم را انجام داده‌ام و دولت ایران هم از این طرف مدعی است که من اهداف صلح آمیز را دنبال می‌کردم. ما وارد این موضوع نمی‌شویم که آن‌ها چیزی در ایران پیدا نکرده‌اند. کاری با مسائل سیاسی نداریم. من می‌گویم دو دولت براساس دو اقدام به زعم خودشان قانونی، آسیبی به یک ملت رسانده‌اند. بحث ما این است که قانونی یا غیرقانونی این تحریم ها به 75 میلیون نفر ملت ایران حدود 50 هزار دلار آسیب مادی قابل احراز زده است. حالا ما می‌گوییم 40 هزار دلار آن را تخفیف می‌دهیم ولی هر ایرانی نفری 10 هزار دلار در 75 میلیون نفر 750 میلیارد دلار واقعاً منصفانه و قابل وصول است. این یک ادعایی است که از نظر فنی و کارشناسی و حقوقی حداقل قابل استماع است.

 

جزایری در ادامه با گلایه از منتقدان این طرح، اظهار داشت: متاسفانه بعضی از رفقای ما در این مدت بیشتر از آمریکا، سنگ آنان را به سینه می‌زنند. به هر حال این ادعا حداقل قابل مطرح شدن در دادگاه هست و اتفاقاً دیوان بین المللی دادگستری پیش از این یکی دو حکم منصفانه در مورد ایران داده است. من به شدت پیگیر این موضوع هستم و واقعاً مسئله سیاسی هم نیست. ما ملت این آسیب را دیده‌ایم و خسته شده‌ایم از بس که چپ و راست مال و اموالمان از سوی دولت آمریکا توبیخ می‌شود. مثل همین ماجرای دو میلیارد دلار اخیر، حالا جناب آقای احمدی نژاد این حرکت را کرده است یا آقای روحانی؛ از جیب من و شما می‌رود.

 

وی ادامه داد: امید دارم که اگر خدا بخواهد، ما بتوانیم طرح آن را برنامه ریزی کنیم و نماینده آمریکا را به پای میز محاکمه بکشانیم. این خودش از نظر بین المللی می‌تواند قانون‌های بشردوستانه را تحریک کند و اثرات خیلی خوبی داشته باشد. حداقلش این است که اینگونه اقدامات آمریکا متوقف شود و حرف ملت ایران به گوش دنیا برسد. اگر هم ان‌شالله این پول وصول شود مستقیماً متعلق به ملت ایران است. البته این مبلغ پولی برای دولت آمریکا نیست و دولت آمریکا شاید 7 هزار و 500 میلیارد دلار از این کاری که با ما کرده منفعت برده است.

 

جزایری در تشریح ابعاد حقوقی این موضوع گفت: ممکن است نماینده آمریکا بیاید در دادگاه بگوید ما قبول داریم چنین ضرری به ملت ایران رسیده است اما این قانونی بوده است که تا همین‌جا مظلومیت مردم ایران را به جهان اثبات کرده‌ایم. ممکن است در آن دادگاه بگویند 50، 50 دولت ایران مقصر بوده است، مثلاً عرض می‌کنم! بعد ما می توانیم بگوییم آنچه سهم دولت ایران است را می‌بخشیم اما دولت آمریکا باید غرامت بپردازد. در همه دعواها آخر سر یک خسارتی قابل احراز است. بیش از 3 هزار میلیارد دلار به کشور آسیب رسیده بیش از 50 سال این کشور به ویرانی کشیده شده است و این 750 هزار میلیارد دلار حق مسلم ملت ایران است که به لطف پرودگار این حق را از گلوی  آمریکا بیرون می‌کشیم.

 

وی در خصوص اظهارات اخیرش درباره پرداخت یارانه 2 و نیم میلیون تومانی، گفت: این در پاسخ به صحبت‌های پوپولیستی طرفداران رئیس جمهور سابق مطرح شد. من به شدت با پرداخت یارانه نقدی مستقیم مخالف هستم یارانه نقدی مستقیم اساساً نشان دهنده این است که دولت اقرار و اعتراف می‌کند من ابزارهای مناسب برای ارائه خدمات و ایجاد رفاه برای مردم خود را ندارم.

 

جزایری در تشریح ظرفیت‌های اقتصادی ایران برای پیشرفت گفت: نمی‌خواهم از حکومت دفاع کنم. انتقادم را می‌گویم ولی دفاع خود را هم می‌گویم. الآن تمام دنیا به هم ریخت ولی الحمدالله کشور ما با ثبات ایستاده است. مسئله 88 یک بچه‌بازی داخلی بود که الحمدالله حل شد. بنابراین الان دولت باید خدمات مناسب، بیمه مناسب، شهرداری ارزان، بانک ارزان به مردمش بدهد من از شما سوال کنم، آیا شما حاضرید که 50 هزار تومان من از جیبم به شما بپردازم و همین وضع باشد یا حاضرید برعکس از حقوق خود ماهی 250 هزار تومان هم بدهید و یک کارتی بگیرید که با آن کارت هر جا بروید بیمه رایگان به شما بدهند، خدمات مناسب به شما بدهند، این کارت در جیب شما باشد و شهرداری که می‌روی بگویند بفرمایید از خدمات دولت الکترونیک استفاده کنید.

 

وی افزود: این که ما مردم ترجیح می‌دهیم پول نقد بگیریم، به این معنی است که به عملکرد دولتمان اعتماد نداریم. دلیلش هم این است که وقتی دولت و حاکمیت می‌پذیرد که یارانه بدهد خودش این را تایید می‌کند که مردم من می‌پذیرم که شما به خدمات من اعتماد ندارید. بنده عرض کردم اگر قرار است یارانه نفری 250 هزار تومان داده شود بنده 2 و نیم میلیون تومان می‌دهم. چه طور می‌دهم؟ عین آب خوردن! براساس گزارش بانک جهانی که اخیراً منتشر شده درآمد سرانه کشورهای عربستان، ترکیه و ایران را با هم مقایسه کنید. درآمد سرانه یک ساله دولت عربستان فکر می‌کنم 17 هزار 190 دلار باشد. درآمدی سرانه سالیانه کشور ترکیه حدود 9 هزار و 890 دلار و درآمد سرانه سالیانه کشور ایران 4 هزار و 520 دلار است یعنی ما هر ایرانی 4 هزار و 520 دلار درآمد سرانه داریم.

 

جزایری در تشریح طرح یارانه 2 و نیم میلیون تومانی‌اش گفت: حالا من این سوال را از شما دارم به نظر شما با این همه ذخایر انرژی که ما داریم، این موقعیت بی نظیر جهانی که داریم، این مغز متفکری که داریم، این امنیت و آرامش نسبی که بعد از نزدیک به 40 سال حاکمیت انقلاب حادث شده آیا به سادگی نمی‌شود درآمد سرانه هر ایرانی را نزدیک عربستان کرد؟ یعنی 3 برابر وضع موجود، حدوداً به هر ایرانی 15 هزار دلار بدهیم. حالا ممکن است در سال اول پول نقد بدهیم در قالب یارانه بعد ممکن است بخش خدمات رفاهی بدهیم، یک سالی تخفیف مالیاتی بدهیم.

 

وی با تاکید بر درایت رئیس جمهور در مذاکرات هسته‌ای، گفت: دولت در بخش اقتصادی خیلی ضعیف است. آقای سیف ارباب ماست ولی حاضرم یک هفته سمت این آقا را به من بدهند من بروم آمریکا، زیر چندین میلیارد تومان پول به این کشور آوردم همین جا من را دار بزنید! اگر جای رئیس کل بانک مرکزی بودم و می‌رفتم آمریکا و سمینار بانک جهانی و دست خالی برمی‌گشتم حاضر بودم من را ده بار دار بزنند! می‌دانید رئیس کل بانک مرکزی یعنی چه؟ نمی‌دانید! ما راحت می‌توانیم 5 هزار میلیارد دلار به این کشور پول بیاوریم 100 تا کشور درشان به روی ما باز است.

 

جزایری افزود: دولت محترم بگوید چه برنامه‌ای برای دوران پسابرجام دارد؟ دولت محترم آقای روحانی چه برنامه‌ای برای اقتصاد مقاومتی دارد؟ چه برنامه‌ای برای به حداکثر رساندن مشارکت رساندن آحاد مردم در بند سیاست اقتصاد مقاومتی دارد؟ شما بفرمایید چه برنامه ای دارد ما قبول کنیم.

 

جزایری با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، گفت: رهبری سال‌ها است تاکید دارد اقتصاد مقاومتی، یک رهبر چه حمایت‌هایی می‌تواند بکند که نکرده است! بخش خصوصی را فعال کنید چه کار دارید زندگی نامه فلان نهاد امنیتی یا سیاست دولتی با حکم قانونی این کار را نکرده! اتفاقاً همین سپاه پاسداران می‌شود حمایت جدی کرد برود در بازار دنیا برایمان پول و ثروت بیاورد. چه کار داریم تضعیفش کنیم. سپاهی که تمام قد در برابر داعش ایستاده است و ناموس من و تو را مراقبت می‌کند، مسائل سیاست‌های داخلی را من واقعاً بلد نیستیم منتهی از نظر اقتصادی من نیاز به امنیت دارم. امنیت کشور را الحمدالله سپاه حل می‌کند.