"بشار اسد" خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است

کریستین دوفرین رئیس مجلس سنای بلژیک عصر امروز با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولایتی در این دیدار با اشاره به روابط ایران و بلژیک گفت: دو کشور علاوه بر روابط سیاسی می‌توانند در حوزه اقتصادی نیز روابط خوبی داشته باشند و همکاری ایران با اتحادیه اروپا و بلژیک علیه تروریسم و دستیابی به صلح و ثبات منطقه‌ای دارای اهمیت است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: متاسفانه برخی کشورهای غربی با همکاری برخی از کشورهای مرتجع منطقه با بهانه‌های واهی دولت قانونی سوریه را بیش از 5 سال مورد حمله قرار دادند و امروز از حدود 80 کشور دنیا و حتی کشورهای اروپایی در منطقه به عنوان تروریسم حضور دارند که باید برای مقابله با این رویداد که می‌تواند کشورهای حامی تروریسم را نیز مورد تهدید قرار دهد، تلاش کرد.

 ولایتی یادآور شد: مسائل مربوط به سوریه با نظر مردم این کشور و دولت قانونی آن قابل تحقق است.

وی در این دیدار و در پاسخ به سئوالی گفت: ما و اروپا براساس گفته شما می‌توانیم تفاهم داشته باشیم که با هرگونه نمود تروریسم در منطقه بدون دسته‌بندی خاص و مضحک تروریست میانه‌رو و تندرو مقابله کنیم و هرکس اسلحه به دست گرفته و علیه مردم مظلوم منطقه و از جمله سوریه جنایت می‌کند، مبارزه کنیم و در مرحله  بعد هم دو سال گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه برگزار شده و با رای مردم بشار اسد رئیس‌جمهور قانونی این کشور است و تا پایان دوره 5 سال باقیمانده و ماندن بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و هر زمان اروپایی‌ها این موضوع را پذیرفتند می‌توان در مورد دیگر مسائل گفت‌وگو  کرد و نکته سوم آنکه چند هفته پیش انتخابات پارلمانی در سوریه برگزار شد و با رای مردم نمایندگان انتخاب شدند و اینها موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این دیدار، کریستین دوفرین رئیس مجلس سنای بلژیک با اشاره به سفر خود به ایران، اظهار داشت: تصور می‌کنم این سفر می‌تواند تاثیر مثبتی را در گسترش روابط دوجانبه بیش از گذشته فراهم کند و از فراهم شدن فرصت سیاسی برای توسعه روابط نزدیک‌تر بین ایران و بلژیک خوشحال هستم.

وی ادامه داد: از صبح امروز موارد اصلی و متعددی را در بخش اقتصادی برای تبادل تجارب با مسئولان ایرانی مطرح کردیم؛ این مذاکرات مخصوص فعالیت‌های اقتصادی نبود، بلکه باید در مورد وضعیت منطقه و تحولات جهانی و مبارزه با تروریسم نیز همکاری داشته باشیم.

رئیس مجلس سنای بلژیک تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم تجارب و اطلاعات بسیار خوبی دارد و عامل مهمی در ثبات منطقه است.

دوفرین در پایان با اشاره به تجارب ولایتی و سوابق وی در وزارت امور خارجه، خاطرنشان کرد: آقای ولایتی 16 سال مسئولیت وزارت امور خارجه را برعهده داشته و تجارب گسترده و عمیقی دارد که برای حل مسائل منطقه به ویژه سوریه، آینده یمن و مسائل مرتبط با منطقه و جهان حائز اهمیت است.