طرح نا امن‌کردن خلیج فارس شکست خورده است

دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش «خلیج فارس، فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو» که به همت بنیاد ایران شناسی در جزیره قشم برگزار شد، با اشاره به فرصت‌های پیش رو در خلیج فارس، گفت: مسلما اصلی‌‌ترین فرصت در منطقه خلیج‌فارس، انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به برکت اسلام از اقتداری برخوردار است که کفایت‌کننده ایجاد منطقه‌ای مناسب برای همه کشورهاست که اصلی‌ترین مورد آن نیز امنیت است.

وی با بیان اینکه قطعا توانمندی ایران خواسته دشمنان انقلاب نیست، اظهار داشت: وجود ناامنی در خلیج فارس یکی دیگر از خواسته‌های دشمنان بود ولی امروز می‌بینیم که خلیج فارس در امنیت کامل قرار دارد در حالیکه عوامل ناامنی و در رأس آن آمریکا برای ناامن کردن این منطقه تلاش کردند اما در نهایت شکست خوردند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به نتایج حضور آمریکایی‌ها در دوران دفاع مقدس در خلیج‌فارس اظهار داشت: در طول 8 سال جنگ 580 کشتی در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفت که در طول 1.5 سال آخر جنگ 49 درصد این کشتی‌ها و در طول 6.5 سال ابتدایی جنگ 51 درصد آنها مورد اصابت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل این است که در 6.5 سال ابتدایی آمریکایی‌ها دخالت مستقیم در خلیج فارس نداشتند ولی در 1.5 سال پایانی مستقیما وارد شدند و 86 ناو جنگی را به خلیج فارس آوردند؛ در بیان ساده‌تر در 1.5 سال آخر جنگ میزان ناامنی با حضور آمریکایی‌ها 9 برابر شده در حالیکه آنها با ادعای از بین بردن ناامنی به خلیج فارس آمدند.

سردار فدوی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی امروز ایران در اصلی‌ترین نقطه خلیج فارس حضور دارد، تصریح کرد:اصلی‌ترین چالش در خلیج فارس شیطان بزرگ یعنی آمریکاست و اگر آمریکایی‌ها به عنوان چالش در منطقه نبودند قطعا بسیاری از مشکلات حال حاضر وجود نداشت.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به وابسته بودن برخی حاکمان در منطقه خلیج فارس گفت: متأسفانه در برخی از این کشورها تعداد نیروهای بیگانه از تمام توان نظامی خود این کشورها بیشتر است و اگر هم این کشورها بخواهند حاکمیت مستقلی داشته باشند به دلیل حضور قوای نظامی بیگانه چنین اجازه‌ای به آنها داده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه قطعا خلیج فارس تأثیر مستقیمی در بهتر شدن یا حتی بدتر شدن وضعیت مردم جهان در آینده خواهد داشت، افزود: بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که اقتصاد همه آنها به خلیج فارس مرتبط است و هر چه پیش می‌رویم این وابستگی انحصاری‌تر می‌شود.

دریادار فدوی با اشاره به وجود 700 تا 800 میلیارد بشکه نفت در خلیج فارس، اظهار داشت: وقتی در سال 1973 بحران انرژی در جهان ایجاد شد کشورها به فکر جایگزین افتادند و از انرژی هسته‌ای، گاز و خورشیدی نام برده شد که در این میان به دلیل حادثه چرنوبیل موضوع انرژی هسته‌ای از دستور کار خارج و انرژی خورشیدی نیز به دلیل هزینه‌بر بودن آن از دستور کار بیرون رفت و تنها گاز مدنظر این کشورها قرار گرفت.

سردار فدوی ادامه داد: هم‌اکنون نیز در جهان تنها ایران، قطر و روسیه توانمندی در اختیار داشتن گاز را دارند و ما می‌بینیم که در سال 1973، 77 درصد تأمین انرژی دنیا از نفت بوده ولی هم‌اکنون 60 درصد انرژی جهان از نفت به دست می‌آید و گاز توانسته این خلأ را پر کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای حفظ سلطه خود به کشورهای دیگر پس از جنگ جهانی دوم گفت: آمریکایی‌ها به مرور فهمیدند که دیگر نمی‌توانند با مؤلفه‌های جنگ جهانی دوم بر کشورها سلطه پیدا کنند و در ادامه نیز دیدند که توان اقتصادی آنها در اواخر دهه 80 میلادی کمرنگ شد.

فدوی انرژی را یکی از مسائلی عنوان کرد که آمریکایی‌ها به دنبال انحصاری کردن آن هستند و ادامه داد: هر چه جلوتر می‌رویم روند وابستگی برای تأمین انرژی به خلیج فارس بیشتر می‌شود و می‌بینیم که آ‌مریکایی‌ها یک تصویر غیرواقعی برای دیگر کشورها درست کرده‌اند که می‌گوید آمریکا بر انرژی خلیج فارس مسلط است و این منطقه باید زیر سلطه آنها باقی بماند.

سردار فدوی با تأکید بر اینکه این تصویرسازی دروغین آمریکایی‌ها از واقعیت باید اصلاح شود، افزود: آمریکایی‌ها هم به لحاظ منافع ملموس و هم منافع درونی غیر ملموس چالش اصلی و شیطان بزرگ در خلیج فارس هستند.

وی با بیان اینکه امروز برای آمریکایی‌ها مسلم شده که نمی‌توانند از طریق اقدام نظامی کار خود را پیش ببرند، اظهار داشت: مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که در منطقه در حال افزایش توان بازدارندگی در مقابل ایران هستند؛ یعنی به این مسئله اعتراف کرده‌اند که ایران دارای قدرتی است که آنها نیازمند ایجاد قدرت بازدارندگی در برابر آن هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه نباید به این حقیقت خدشه‌ای وارد شود که آمریکا چالش اصلی است، گفت: در این میان کشورهایی که گاهی اوقات کارهایی می‌کنند هیچ جایگاهی ندارند و نباید جایگزین آمریکا شوند.

سردار فدوی با بیان اینکه این مسئله یکی از مصداق‌های نفوذ مورد اشاره رهبر معظم انقلاب است،‌گفت: متأسفانه عده‌ای در داخل نیز 10 بار از یک کشور در منطقه اسم می‌برند ولی حتی یک بار هم اسمی از آمریکایی‌ها نمی‌آورند در حالیکه پشت پرده همه این مسائل آمریکایی‌ها هستند و ما نباید تهدید با درجه 100 را رها کرده و تهدید با درجه 5 را مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای توقیف شناور آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران توسط نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: در ماجرای گرفتن شناور نیروهای ایرانی هیچ گونه رسمیتی برای قدرت آمریکایی‌ها قائل نبودند.