کاتن: پرداخت پول برای برنامه هسته‌ای ایران خنده دار نیست

سناتور آمریکایی و از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران، انتقاد تمسخرآمیز کاخ سفید درباره عدم آگاهی او از تفاوت آب سنگین و آب گازدار را رد کرد.

بعد از آنکه نمایندگان حزب دموکرات در مجلس سنا از تصویب لایحه بودجه انرژی و آب به دلیل وجود متممی در آن در ارتباط با منع خرید آب سنگین از ایران جلوگیری کردند، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، با لحنی تمسخرآمیز از سناتور ارائه‌کننده آن متمم انتقاد کرد.

سناتور «تام کاتن» از جدی‌ترین منتقدان دولت آمریکا بابت توافق هسته‌ای با ایران، در تازه‌ترین اقدامش متممی را به لایحه بودجه انرژی و آب اضافه کرد که استفاده دولت اوباما از منابع مالی برای خرید آب سنگین از ایران را ممنوع می‌کرد.

اما این طرح به دلیل مخالفت دموکرات‌ها در سنا تصویب نشد و بلافاصله پس از آن سخنگوی کاخ سفید با لحنی تمسخرآمیز تاکید کرد که تام کاتن تفاوت «آب سنگین و آب گازدار را نمی‌داند»(جزئیات بیشتر).

سناتور تام کاتن در مصاحبه با شبکه ام‌س‌ان‌بی‌سی به اظهارات سخنگوی کاخ سفید واکنش نشان داد.

او گفت:‌ «شاید کاخ سفید فکر می‌کند که پرداخت پول برای برنامه هسته‌ای ایران، موضوعی برای خندیدن است اما من اینطور فکر نمی‌کنم. آب سنگین رادیواکتیو و خطرناک نیست اما بخش اساسی از برنامه هسته‌ای ایران است».

سناتور جمهوریخواه با تکرار مخالفتش با خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا افزود: «قطعا ما متعهد نیستیم برای برنامه هسته‌ای ایران از پول مالیات دهندگان آمریکایی هزینه کنیم».