سناتور آمریکایی: نمی‌گذاریم دلار آمریکایی خرج ایران شود/اجازه خرید آب سنگین از ایران را نمی دهیم

پس از آنکه دموکرات‌های سنا برای جلوگیری از تصویب متمم ضدایرانی پیشنهادی «تام کاتن»، جلوی تصویب لایحه بودجه بخش انرژی را گرفتند، «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان، واکنشی شدید نشان داد و عزم جدی هم‌حزبی‌هایش برای تصویب نهایی این متمم ضدایرانی را مورد تأکید قرار داد.

سناتور مک‌کانل در صفحه توئیتری خود ابتدا به سراغ داستان برجام رفته و با رجوع به ارقام قدیمی چند ماه قبل، نوشته: «به لطف توافق (هسته‌ای 1+5 با) ایران، این کشور 100 میلیارد دلار به دست خواهد آورد و حتی خود رئیس‌جمهور (باراک اوباما) هم می‌داند که این پول صرف حمایت از حملات شبه‌نظامیان شیعه و کشتن نظامیان آمریکایی خواهد شد.»

در اوایل امضای برجام، بارها گفته شده بود که ایران 100 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده خود را بازپس می‌گیرد؛ چندی بعد اما گفته شد که 50 میلیارد دلار صرف بازپرداخت بدهی‌های خارجی ایران می‌شود. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اما چند روز پیش آمار به روزتری ارائه داد و گفت فقط 3 میلیارد دلار از محل این پول به ایران رسیده است.

مک‌کانل در ادامه توئیت‌های امروز خود، به عواقب امضای آنچه جمهوری‌خواهان «توافق بد» می‌نامند پرداخت و گفت: «از زمان امضای توافق (هسته‌ای)، ایران موشک‌های بالستیک آزمایش کرده و به سوریه نیرو اعزام کرده و برای کشتی‌های متعلق به آمریکا و متحدان ما مزاحمت ایجاد کرده است.»

اشاره این سناتور به بازداشت 10 تفنگدار آمریکایی به دلیل نقض مرزهای آبی جنوب ایران توسط مرزبانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

در ادامه توئیت‌ها، لحن سناتور مک‌کانل تندتر شده و نوشته: «احمقانه خواهد بود که فکر کنید دلار آمریکایی‌ها خرج ایران شود. کاخ سفید اما چنین نظری ندارد.»

منظور رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، قراردادی است که اخیراً وزارت انرژی آمریکا برای خرید 8.6 میلیون دلار آب سنگین از ایران امضا کرده است؛ سناتور «تام کاتن» متممی به لایحه بودجه وزارت انرژی اضافه کرده که در صورت تصویب، جلوی این خرید گرفته می‌شود.

دموکرات‌های سنا اما دیشب با مانع شدن از رأی‌گیری درباره این لایحه، فعلاً طرح کاتن را ناکام گذاشتند.

مک‌کانل موضع جمهوری‌خواهان در خصوص متمم سناتور کاتن را اینگونه بیان کرد: «من کاملاً از متمم تام کاتن حمایت می‌کنم، این متمم سعی دارد وزارت خزانه‌داری آمریکا را از کمک مالی برای مدرن کردن نیروهای مسلح ایران، باز دارد.»

وی در ادامه نوشته: «دموکرات‌های سنا از رأی‌گیری در خصوص طرحی جلوگیری کردند که پیش از ان در کمیسیون (مربوطه) با اتفاق آرای هر دو حزب، تصویب شده بود؛ این کار آنها برای از بین بردن سانش رأی‌گیری در خصوص متمم ایران بود.»

مشخص نیست دموکرات‌ها تا کی در برابر رأی‌گیری در خصوص لایحه مخارج انرژی کشورشان مقاومت خواهند کرد.