آلمانی ها: تهران باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد

وبسایت "دویچه وله" در گزارشی نوشت: "زیگمار گابریل،" وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان به کشورهای زیادی سفر کرده است. وی به تازگی از مصر و مراکش بازدید کرده است؛ اما اکنون قصد دارد به ایران سفر کند. حالا که بسیاری از تحریم های اقتصادی ایران لغو شده است، شرکت های آلمانی امیدوارند بتوانند از تجارت با ایران، پول زیادی به جیب بزنند؛ اما برخی آلمانی ها مخالف بهتر شدن روابط خود با این کشور هستند.

 
به ادعای وبسایت دویچه وله، تهران با زیرساخت های ضعیف و ناتوان، تمایل زیادی به دانش غرب دارد. به ویژه در مسائلی که منجر به همکاری های طولانی مدت شود. به همین دلیل قرار است 15 نماینده تجاری به همراه "زیگمار گابریل" دوشنبه این هفته راهی تهران شوند. سخنگوی گابریل گفت: "ما توانایی زیادی برای همکاری های نزدیکتر با ایران می بینیم، بخصوص در زمینه های مهندسی مکانیک یا انرژی های تجدیدپذیر."
 
در ادامه این گزارش آمده است: گابریل یکی از نخستین سیاستمداران غربی است که در مدت کوتاهی پس از توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی، می خواهد به این کشور سفر کند. وی همچنین همیشه به صراحت اظهارات خود را بیان می کند. گابریل پیشتر مدعی شده بود: "سفر به این کشور مسلمان به هیچ وجه بدون جنجال و بحث نیست. هرکس روابط پایداری با ما بخواهد، هرگز نباید موجودیت اسرائیل را زیر سؤال ببرد."
 
سازمان جوانان "حزب سوسیال دموکرات آلمان" نیز از سفر وزیر خود به تهران انتقاد کرد. حتی شاخه هایی از این حزب در "نیدر زاکسن" و "برلین" در بیانیه ای خواستار لغو این سفر شدند. اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان در این بیانیه با طرح ادعاهایی مضحک نوشتند: "کسی که می خواهد با یک دیکتاتوری ضدیهودی که اسرائیل را تهدید به نابودی و حقوق بشر را نقض می کند، توافق کند، با آنها همدست است."
 
در ادامه این گزارش آمده است: در دستور کار گابریل، مذاکرات تجاری و ملاقات با نمایندگان دولتی ایران قرار دارد؛ اما مشخص نیست آیا وزیر اقتصاد آلمان با "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران نیز ملاقات می کند یا خیر. گابریل بدون شک به دنبال یافتن فرصت های تجاری و راه اندازی شرکت های آلمانی در ایران است. کارشناسان تخمین زده اند که ارزش تجارت میان این دو کشور در دو سال آینده به 6.8 میلیارد دلار برسد که درواقع 2 برابر امروز است.
 
این درحالیست که همه تحریم های آمریکا علیه ایران لغو نشده است؛ به همین دلیل شرکت های آمریکایی برای آغاز تجارت با ایران بسیار محتاطانه عمل می کنند. شرکت های آلمانی نیز باید بانکهایی را برای معاملات خود با ایران بیابند.
 
به نوشته دویچه وله، "یورگن هارت،" عضو کمیته امور خارجی مجلس آلمان نیز در خصوص آغاز تجارت با ایران بسیار محتاط است. وی گفت: تا زمانی که ایران برچسب "سلام بر اسرائیل" را روی موشک هایش می نویسد، برای سفر "آنگلا مرکل،" صدر اعظم آلمان به این کشور زود است.
 
هارت با طرح اظهاراتی مضحک گفت: اگر رئیس جمهور ایران بخواهد به آلمان سفر کند و موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد، آن موقع زمان آغاز تجارت است. تنها در آن زمان است که امیدهایی برای همکاری با ایران ایجاد می شود.