عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پرداخت وامهای میلیاردی بانکی با پارتی بازی انجام شده و مدیران بانکها می دانستند، طرف به ۱۰ بانک بدهکار است، با این حال وامهای جدیدی پرداخت کردند.

شکور اکبر‌نژاد نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در گفت‌وگو با فارس؛ در مورد اختلاس اخیر بانکی و ارتباط با قوانینی گفت: ممکن است قوانین نقص داشته باشند که به نظر من عامل اصلی قانون بانکی نیست، بلکه امکان فساد در جامعه وجود دارد.

وی گفت: باید به جای برخورد کردن با مجرم، امکان جرم را از بین ببریم، همان گونه که در قرآن آمده است، «بای‌ ذنب ‌قتلت» یعنی خداوند فرموده به چه گناهی کشته شد و سؤال نکرده به چه کسی او را کشت، یعنی باید زمینه فساد را از بین ببریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: قدرت‌های در رأس به ویژه در قوه مجریه مورد سؤال قرار نمی‌گیرند و همه‌اش مورد حمایت می‌گیرند و این باعثمی‌شود زمینه فساد ایجاد شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: به نظر من زمینه اقتصاد در مجموعه اداری کشور وجود دارد، اما عده‌ای با ۱۰ تومان و عده‌ای با میلیارد‌‌ها تومان خریده می‌شوند و من فکر نمی‌کنم هیچ کس عادی حتی من نماینده مجلس بتواند میلیارد‌ها تومان وام به صورت عادی بگیرد، با وجودی که در کمیسیون اقتصاد قرار دارم.

* وام میلیاردی با پارتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: مطمئن باشید وام‌های میلیاردی بدون پارتی پرداخت نمی‌شود و پارتی هم برای رضای خدا این کار را نمی‌کند، بلکه بده بستان‌هایی وجود دارد که این وام‌ها را فراهم می‌کند.

اکبر‌نژاد در پاسخ به این پرسش که نظارت بر اجرای قانون و عملکرد شبکه بانکی چگونه باید جلوی فساد را بگیرد، گفت: البته هر جامعه‌ای نمی‌تواند بر همه چیز نظارت کند و این گونه کار عملی نمی‌شود. بلکه هنر این است کاری انجام شود که نیازی به نظارت نباشد.

وی تأکید کرد: وقتی قیمت بنزین در کشور ۴۰۰ تومان و در کشور همسایه کنار‌دستی ترکیه ۲ هزار تومان باشد، این خود به خود به فساد می‌انجامد و نباید مابه‌التفاوت این رقم به صورت یارانه به مردم پرداخت شود، بلکه باید برای مردم اشتغال و درآمد آبرومند فراهم کنیم و قیمت بنزین نیز واقعی شود در آن صورت زمینه فساد از بین می‌رود.

* جابجایی میلیاردها تومان با یک امضا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: وقتی فردی می‌تواند با امضایش میلیارد‌ها تومان را جابه‌جا کند، دیگر چه انتظاری از قوانین وجود دارد.

اکبر‌نژاد در مورد قوانین بانکی و ایجاد فساد گفت: من فکر نمی‌کنم، مشکل اصلی ضعف قانون باشد، چرا به خاطر اینکه مجموعه بازرسی و نظارتی وجود دارد و کار سختی در مورد نظارت نیست، اما مشکل این است، امکان فساد در نظام اداری و بانکی کنونی خیلی فراوان وجود دارد.

*مدیران می دانستند طرف به ۱۰ بانک بدهکاره و وام دادند

اکبر‌نژاد در مورد امکان فساد گفت: هر جا قدرت و پول و قدرت سیاسی در یک جا جمع شود، مشکل ایجاد می‌کند و این باید از نظر کارشناسی بررسی دقیق شود، تا زمینه و بستر فساد کاهش پیدا کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: براساس گزارش وارد شده کمیسیون یک نفر از ده بانک وام گرفته و همه این بانک‌ها می‌دانستند که او بدهکار است، با این حال به او وام داده‌اند.

در صورتی که اگر یک فرد عادی دو میلیون تومان از یک بانک وام بگیرند و بخواهد از بانک دیگر وام جدید دریافت کند به او نمی‌پردازند پس اینجا مشکل قانون نیست بلکه مشکل تبانی و عدم اجرای درست قانون است.

اکبر‌نژاد گفت: اجرای قانون بالاخره دست من و شما و افراد جامعه است اگر امکان فساد فراهم باشد هر کسی یک قیمتی دارد و فساد ایجاد می‌شود. بنابر این امکان فساد باید به حداقل برسد.

* اختلاس‌گران تولید کننده نیستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر زمینه تولید و اشتغال فراهم باشد، آیا باز هم اختلاس میلیاردی انجام می‌شود، گفت: کسانی که اختلاس کلان انجام می‌دهند، آنها تولید‌کننده نیستند که برای چند میلیون تومان سرمایه در گردش به بانک مراجعه کنند، اینها وامهای هزار میلیارد تومانی دریافت کرده‌اند و اگر یک تولید‌کننده به بانک مراجعه کند یا فرد عادی بلافاصله معوقات بانکی او پیش رویش گذاشته می‌شود، اما در قضیه فساد اخیر با علم به بده‌کاری به بانک‌های دیگر وام‌های کلان جدید به اختلاس‌گران پرداخت شده است.

اکبر‌نژاد در مورد امکان تبانی در شبکه بانکی گفت: تاکنون امکان تبانی وجود داشته و باید دانشمندان چاره‌ای بیندیشند تا زمینه و امکان فساد به حداقل کاهش پیدا کند و باید از تجربه خوب کشورهای دیگر استفاده کنیم که آنها چه کار کرده‌اند، فساد بانکی کاهش پیدا کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: چه کار کنیم، تا رئیس‌ بانک و رئیس‌جمهور و سایر مسئولان در مقابل مجلس پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش چرا نمایندگان با طرح نظارت بر خود مخالفت کرده‌اند، گفت: این گونه نیست که نظارت بر نماینده نباشد، اگر من نماینده مجلس از چراغ قرمز عبور کنم، یا خلافی از من سرزد، برخورد می‌شود، آنها که می‌گویند نظارت بر مجلس، مقصودشان این است همانگونه که شورای نگهبان ابتدا می‌گوید فلان فرد صلاحیت ندارد، ترس از این وجود دارد که مبادا اگر دو نماینده مجلس حرف حق را می‌زنند، دست و زبان آنها بریده شود و از این طریق اقتدار مجلس از بین برود.

*کدام تسهیلات با دستور نماینده مجلس بوده است

اکبرنژاد در پاسخ به این پرسش که چگونه است برخی نمایندگان با نامه‌های سفارشی تسهیلات بانکی برای عده‌ای فراهم کرده‌اند، گفت: کدام تسهیلات با دستور نماینده مجلس پرداخت شده، اگر رانت در میان باشد، آنها نامه‌ معرفی نماینده مجلس را بهانه کرده و تسهیلات رانتی پرداخت کرده‌اند.

زیرا در کجای کشور نماینده مجلس نامه و دستور داده است، بلکه اگر مواردی بوده ساخت و پاخت بین خودشان بوده که نامه نماینده را بهانه کرده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که چگونه بیت‌المال مسلمین در مقابل اختلاس‌گران در آینده حفظ شود، گفت: اگر قوانین نقص دارد باید برطرف شود، اما من نقصی در قانون نمی‌بینم و بلکه خودسرانه عمل کردن به قانون باعثاختلاس شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجموعه انحرافی و یا افرادی از مجموعه دولت و یا برخی از مسئولان بانکی باعثاختلاس شده‌اند و مطمئن باشید، تنها این مورد اعلام شده نیست و دهها مورد این گونه در شبکه بانکی وجود دارد، اما زمانی که بین خودشان اختلاف ایجاد می‌شود، موارد اختلاس را رو کرده‌اند.

اکبر‌نژاد تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهور و مدیران بانک‌ها در مقابل مجلس پاسخگو باشند و آنها مجلس را کنترل می‌کنند.

این نماینده مجلس افزود: در حال حاضر بحث‌های مسکن مهر باعثشده برخی از نمایندگان آلوده شوند و این کار قانونی نیست، بلکه سوء استفاده از قدرت است و این مقطعی است که هیچ کس در مقابل یک طرح حرف دیگری نمی زند، اما هم خود نماینده و هم جامعه را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: اگر طرفداری از یک قوه نباشد خود قوا میتوانند همدیگر را کنترل کنند و رسانهها نیز اگر بتوانند حرف حق را بزنند و به تخریب نقدهای سازنده و در جهت آبادانی کشور قلم بزنند به نفع مملکت خواهد بود.