عملیات روانی زنجیره‌ای‌ها/بلوف مدعیان اصلاحات درباره نتیجه انتخابات

پرونده انتخابات مجلس دهم در روز جمعه (10 اردیبهشت) بسته شد تا لیست نمایندگان پارلمان آینده تکمیل شود. دور اول دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 7 اسفندماه سال گذشته در سراسر کشور برگزار شد، که از 207 حوزه انتخابیه 55 حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد. در دور اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تکلیف 152 حوزه انتخابیه مشخص شد که تعداد 221 منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند. در دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس که روز جمعه  در 55 حوزه انتخابیه برگزار شد، 68 منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند که از این تعداد 19 نفر با گرایش اصولگرایی، 33 نفر با گرایش اصلاح‌طلبی و اعتدالی و 16 نفر مستقل هستند.همچنین یک کرسی از حوزه انتخابیه اصفهان به انتخابات میان‌دوره‌ای کشیده شد.

در این میان رسانه‌های زنجیره‌ای با ذوق زدگی خاصی به سراغ ارائه آمار و ارقام از نمایندگان مجلس دهم و گرایش‌های سیاسی آنها رفتند و این ذوق زدگی تا به حدی بود که در ارائه این آمار به طرز فاحشی دچار تناقض گویی شدند.

روزنامه اعتماد با تیتر « تغییر اصلاح طلبانه پارلمان» به اخبار انتخابات مجلس دهم پرداخت و  در گزارشی با رسم جدول، اصلاح‌طلبان راه‌یافته به مجلس را 121 نفر و اصولگرایان را 83 نفر اعلام کرد.

همچنین روزنامه شرق نیز تیتر « پیروزی‌امید» را برای انعکاس گزارش خود برگزید و در آماری متناقض، 5 نفر دیگر را به اصلاح‌طلبان اضافه کرد و تعداد آنها را به 126 نفر افزایش داد! و 3 نفر را نیز از اصولگرایان کم کرد تا تعداد اصولگرایان مجلس دهم به زعم این روزنامه تنها 80 نفر باشد.

روزنامه آفتاب یزد هم اصلاح‌طلبان مجلس را 122 نفر عنوان کرد؛ تا نه آن 126 نفر شرق باشد نه آن 121 نفر اعتماد. این روزنامه  تیتر « تکرار پیروزی» را برای گزارش انتخاباتی خود برگزید و پیروزی خودخوانده اصلاحات را جشن گرفت.

اما روزنامه اصلاح‌طلب نزدیک به هاشمی رفسنجانی، یعنی آرمان، در اعلام نتیجه انتخابات نامی از اصلاح‌طلبان نبرد! این روزنامه در گزارشی نوشت: براساس آمار‌های مرحله اول و مرحله دوم انتخابات مجلس، در مجموع 122 نفر از کاندیداهای لیست امید به مجلس دهم راه یافتند.

 روزنامه دولتی ایران نیز از این قافله عقب نماند و آمار خود را ارائه کرد، براساس آمار روزنامه ایران، که در آن نامی از اصلاح‌طلبان عنوان نشده است؛ 117 نفر از لیست امید و تنها 72 اصولگرا وارد ساختمان سبز بهارستان خواهند شد.

روزنامه ایران همچنین نوشت: رایزنی با نامزدهای مستقلی که به این جبهه گرایش داشتند یا نامزدهای شورای ائتلاف اصولگرایان را رقیب مشترک خود می‌دانستند، باعث شد کفه ترازو به نفع «جبهه امید» سنگین شود.

این روزنامه تمایل مستقلین به اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها را پیش فرض مسلم خود فرض می‌گیرد و می‌نویسد:تا  اینجای کار «جبهه امید» شیرازه اصلی مجلس دهم را تشکیل می‌دهد و اینکه کدام جریان سیاسی بتواند مستقل‌های بیشتری را با خود همراه کند، محتاج زمان است. زمانی که شاید زیاد هم دور نباشد؛ چرا که نخستین مأموریت نمایندگان مجلس بعد از تصویب اعتبارنامه‌ها، انتخاب هیئت رئیسه است و شاید کمیت و کیفیت آرا در انتخابات داخلی پارلمان، افق روشن‌تری از دورنمای حرکتی مستقل‌های مجلس دهم را پیش رو بگشاید.

در واقع نظر این روزنامه که ارگان رسمی دولت یازدهم به شمار می‌رود این است که با اصرار به پیش فرض بودن پیروی لیست امید، مستقلین نیز ناچار از پیوستن به این لیست می‌باشند.

روزنامه قانون نیز این گونه به سراغ خبر انتخابات مجلس دهم رفت: براساس نتایج به دست آمده کاندیدای لیست امید با به دست آوردن 120 کرسی توانستند اکثریت مجلس دهم باشند. اصولگرایان با 83 کرسی بعد از اصلاح طلبان قرار دارند و درنهایت مستقلین با 81 کرسی بعد از اصولگرایان قرار دارند.

اهداف پیروزی خودخوانده اصلاح طلبان

این آمار و ارقام متناقض زنجیره‌ای‌ها که نشان از بررسی مغرضانه و عجولانه و همچنین مصادره به مطلوب کردن نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است صرفاً به منظور فرار رو به جلو و عقب ماندن آنها از جریان اصولگرایی راه یافته به مجلس است چرا که به گزارش فارس،   در بررسی‌های صورت گرفته، اصولگرایان 126کرسی، اصلاح طلبان 112 کرسی، مستقلین 42 کرسی و اعتدال گرایان نیز 9 کرسی را در انتخابات مجلس دهم از آن خود کردند.

نکته قابل تامل در آمار و ارقام  ارائه شده در روزنامه‌های زنجیره‌ای که به جهت پیروز نشان دادن جریان اصلاحات در مجلس تهیه شده‌اند همان « تناقض» موجود در این آمارهاست و این تناقض تنها به این جهت صورت می‌گیرد که آنها تخیل پیروزی را بر واقعیت حقنه کرده‌اند و با موج سواری بر روی این آمار و ارقام متناقض قصد ایجاد عملیات روانی برای جلب نظر مستقلین را به خود دارند.

در اظهار نظرهای شخصیت‌های اصلاحاتی نیز این امر به راحتی قابل رصد و پیگیری است. در جدیدترین پرده از این عملیات روانی صادق زیبا کلام، فعال اصلاح طلب در سرمقاله  دیروز روزنامه آفتاب یزد می‌نویسد: مستقلین ممکن است انتقاداتی به حسن روحانی داشته باشــند اما مطمئنا مرام و شــیوه اعضایی چــون جبهه پایداری را نخواهند داشت، بنابراین می توان گفت که در مجلس آینده برخلاف تصور اصولگرایان، مســتقلین به اصلاح طلبان نزدیکتر خواهند شد و نه آنها. با این اوصاف جناح راست را باید بسیار تنها‌تر از آنچه که تصورش را می کردیم بدانیم. بخصوص وقتی این نکته را هم در نظر داشته باشیم که اصولگرایان میانــه رو نیز اصــلاح‌طلبان و مستقلین را به اصولگرایان تندرو ترجیح می دهند. با نگاهی به این معادلات، پیروز اصلی مجلس دهم، دولت روحانی است.

از ادبیات این تئوریسین اصلاحاتی می‌توان این نتیجه را گرفت که القای توهم پیروزی از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای و شخصیت‌های اصلاح طلب به منظور متمایل کردن و ناگزیر نشان دادن نمایندگان مستقل و حتی برخی از اصولگرایان به سمت اصلاح طلبان است.

عملیات روانی زنجیره‌ای‌ها برای جلب نظر مستقلین در حالی صورت می‌گیرد که بررسی سوابق این نمایندگان مستقل نیز نشان می‌دهد، اکثریت آنها گرایشی به اصلاح طلبان ندارند.

علاوه بر این سخنان و اظهار نظر نمایندگان مستقل در حوزه سیاست خارجی و حمایت از جبهه مقاومت در منطقه و همچنین تاکید بر اقتصاد مقاومتی، دغدغه حل بیکاری و تورم نشان می‌دهد که این افراد قرابت و همسویی با اصلاح‌طلبان که این شعارها در قاموس آنها نیست و صرفاًٌ به دنبال سیاسی کاری خود هستند، ندارند.

فضاسازی برای ریاست عارف دلیل القای کاذب پیروزی توسط روزنامه‌های اصلاح‌طلب

همچنین حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به توازن جناحی در مجلس دهم، اظهار داشت: وزن دو جناح در مجلس آینده تقریبا به هم نزدیک است و دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب با اختلاف کوچکی در مجلس فعالیت خواهند کرد.

وی با تأکید بر نقش مستقلین در ترکیب جناحی مجلس آتی، خاطرنشان کرد: اکثریت مجلس بستگی به ائتلافی دارد که بعدها بین مستقلین با دو جناح صورت خواهد گرفت.

ترقی با اشاره به کوبیدن رسانه‌های اصلاح‌طلب بر طبل پیروزی در انتخابات مجلس دهم، گفت: این مسائل بیش‌تر فضاسازی تبلیغاتی است که با استفاده از آن زمینه را برای ریاست عارف در مجلس دهم فراهم کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با بیان اینکه این فضاسازی در حالی صورت می‌گیرد که جریان اعتدال فقط 10 نامزد منتخب برای مجلس دهم در کل کشور دارد، تصریح کرد: این شکستی برای جریان دولت است و موفقیت اصلاح‌طلبانی که در سایه دولت به توفیقاتی رسیده‌اند، نباید موفقیت برای دولت تلقی شود.

وی افزود: دولت باید وزن خود را در رأی‌آوری لیست خود بداند و در زمینه سیاسی متکی به آرای جناح اصلاح‌طلبان نباشد.

ترقی با بیان اینکه جریان اصلاحات با لیست امید خواست از نردبان دولت بالا رود، گفت: این شکست دولت است، چون چنین نتیجه‌ای که دولت نتواند اکثریت مجلس دوران خود را به دست آورد، بی‌سابقه است.کمااینکه در مرحله دوم دولت‌های قبلی، همچون دوم خرداد مجلس ششم شکل گرفت و همچنین در دولت دوم هاشمی رفسنجانی، کارگزاران حدود 90 نماینده به مجلس فرستاد. این عدم توفیق دولت، مسئله‌ای کاملا بی‌سابقه در تاریخ همه دولت‌هاست.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با بیان اینکه عدم رأی‌آوری کاندیداهای مورد تأیید دولت، نشان از عدم رضایت مردمی برای آنهاست، گفت: مردم برخلاف دولت که اصرار بر تحمیل موفقیت برجام بر کشور را دارد، چنین منفعتی را حس نکرده‌اند و نتایج برجام برای مردم غیرملموس است. وی افزود: تداوم رکود، بیکاری و افزایش نقدینگی مسائلی است که باعث شد مردم به بی‌تأثیری مذاکرات 3ساله و برجام مطمئن شده و به نامزدهای جناح اعتدال رأی ندهند.