نوبخت:در فضای پسابرجام 16 هیات تجاری خارجی به تهران سفر کردند

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت  در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صیح امروز سه‌شنبه(14 اردیبهشت ماه) برگزار شد، در پاسخ به این سوال پیرامون ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی به کشور، اظهار داشت: محدودیت‌های قانونی برای ورود خودرو براساس حجم موتور وجود دارد و این محدودیت از طریق عدم ثبت سفارش اعمال می‌شود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: دولت در ثبت سفارش این خودروها امتناع می‌کند، برخی موارد از گذشته بوده که ما خود را نیز همواره مقید می‌دانیم از تولید ملی حمایت کنیم.

 

معاون رئیس جمهور افزود: کمپینی برای مقابله با خرید خودرو ملی شکل گرفته بود که مورد انتقاد قرا رگفت و می‌گفتند چرا ما به این موارد باید تسهیلات ارائه دهیم، اما ما همواره بر این امر تاکید داریم که باید از تولید داخل حمایت کرده و باید خودروی داخلی با قیمت و کیفیت مناسب در بازار عرضه شود.

 

نوبخت در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه مهمترین ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه 95 کدام موارد بود، اظهار داشت: برخی از ایرادات شورای نگهبان بر مصوبات مجلس مربوط به تبصره 1 و 2 بود که مربوط به میزان ورودی درآمد ارزی است که مربوط به سهم صندوق است که بازهم در سال جاری سهم این صندوق 20 درصد از درآمد حاصل از نفت و گاز است.

 

وی اضافه کرد: با همان عباراتی که قانون مشخص کرده تبصره 14 ایراداتی داشت که البته به منزله ابهام بود و شورای نگهبان انتظار داشت مجلس آن را برطرف کند، براین اساس از نظر ما مهمترین ایراد به شورای نگهبان حذف و فقدان تبصره 19 و 20 است که موربط به اصلاح نظام بانکی بود.

 

وی در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر اینکه دولت برای کنترل قیمت‌های کالاهای اساسی در بازار و همچنین کاهش ساعت کار اداری کارمندان در ماه مبارک رمضان چه تمهیداتی اندیشیده است، اظهار داشت: در حال حاضر درباره کاهش ساعت کار اداری کارمندان به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، البته به این امر واقف هستیم که باید کارمندان دولت هم در این ماه هم به اعمال خود پرداخت و هم به کارشان بپردازند.

 

وی همچنین درباره کنترل قیمت‌های کالاهای اساسی در بازار نیز گفت: کنترل قیمت‌ها قطعا برای دولت مهم است و اجازه نمی‌دهیم قیمت‌ها بی‌جهت افزایش یابد و همواره اجرای سیاست‌های مهار تورم را دنبال می‌کنیم.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: کسبه در این شرایط می‌دانند که باید قیمت‌ها را تعدیل کنند و دولت نیز با اقتدار این مهم را نظارت خواهد کرد.

 

سخنگوی دولت با اشاره به شرایط امروز کشور به دلیل ورود تحریم‌ها اظهار داشت: در یک مقطع زمانی ورود تحریم‌ها کاملا حساس و پرمخاطره بود، به گونه‌ای که محدودیت صادرات نفت ایران به میزان 1 میلیون بشکه در روز محدود شده بود.

 

وی افزود: با توجه به تنظیم لایحه نفت در برابر غذا قرار بر این شد که صادرات نفت مشمول تحریم‌ها شود و آثارش در شاخص کلان اقتصادی نمایان بود که در همین راستا نرخ تورم بالای 40 درصد و رشد منفی 7 درصدی اقتصاد در اذهان ملت ایران ثبت است.

 

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه بدنبال این اتفاق تلاش شد که اجازه ندهیم تحریم‌ها تشدید شود، اظهار داشت: دولت در این راستا مسئولانه اقدام کرد، جلوی تشدید تحریم‌ها را گرفت و توانست با مذاکره سخت و حساس تحریم‌ها را از اقتصاد ایران حذف کند و برجام سه ماه قبل به تائید طرفین رسید و اجرایی شد.

 

وی افزود: در 30 ماه گذشته از اجرای تحریم با همه مذاکرات فشار مضاعف کاهش قیمت نفت به اقتصاد روند کاهنده تورم ماه به ماه ادامه یافت و اقتصاد ایران جهتش با رشد منفی تغییر کرد، در حال حاضر رشد اقتصاد در حوالی 1+ درصد است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه باید بدانیم محصول برجام کجاست، اظهار داشت: عده‌ای به صراحت محصول برجام را مطالبه می‌کنند، حتی وجود این مهم را نفی می‌کنند و با مذاکرات مخالف و بدبین بودند که به دنبال این نگاه‌ها، موارد برجام مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

وی افزود: قرار بود ماهانه در دوره موقت تحریم‌ها 500 میلیون دلار پول آزاد شود که متاسفانه با این افراد ما جنگ اعصاب داشتیم. پس از برجام گام به گام در جهت اجرایی شدنش حرکت کردیم تا بتوانیم در جهت رسیدن به برخی از اهدافمان حرکت کنیم.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه برجام فقط یک موضوعی بود که در مقابله با قدرت‌های جهانی مطرح شد، اظهار داشت: باید از برجام به اندازه خودش انتظار داشته باشیم. بلافاصله بعد از امضای توافق در عالی‌ترین سطح نظام گفتیم که اختلاف ما با آمریکا در برخی موارد باقی است و امروز ناهنجاری‌های قانونی و قلدری‌های آمریکایی‌ها را شاهد هستیم که همواره خلط بحث می‌کنند و آدرس غلط می‌دهند. 

 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: برجام فرجام است و ما تحریم‌های غیر هسته‌ای را قابل پذیرش برای ملت ایران نمی‌دانیم، همواره شاهد مطالبات و اقدامات دولتمردان آمریکایی بودیم. حتی ما برای برداشتن پدافند موشکی قوی و متناسب با ایران شاهد بودیم که آنها گفتند این مهم در تعارض با برجام است و ما به آنها گفتیم این موضوع ربطی به برجام ندارد و باید از برجام به اندازه خودش توقع داشت.

 

نوبخت با اشاره به دستاوردهای برجام در کشور اظهار داشت: رفع تحریم‌ها اصلی‌ترین دستاورد برجام بود، درپی آن لغو تحریم نفتی مهم است؛ باید امروز ببینیم در عرصه اقتصادی برجام چه دستاوردی داشته و در این مقوله دستاورد حقوقی نیز برای ایران خواهد داشت.

 

وی با تاکید بر اینکه برجام فرصتی برای سرمایه‌گذاری داخلی فراهم کرد، اظهار داشت: چگونه باید از لحاظ اقتصادی از فرصت پسابرجام استفاده کنیم؟ امروز شاهد هستیم که هیئت‌های عالی‌رتبه از اقصی‌نقاط جهان به ایران می‌آیند و با ما به مذاکره می‌نشینند، در حال حاضر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران سفر کرده و در حال مذاکره و عقد قرارداد اقتصادی با ما هستند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: سه ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، 16 هیئت تجاری از کشورهای مختلف برای عقد قرارداد به ایران سفر کرده‌اند. در سطح 8 رئیس جمهور، 5 نخست وزیر و 14 وزیر خارجه و حتی 12 بانک و موسسه مالی و اعتباری جهانی که درپی این رفت و آمدها برای استفاده از 73 میلیارد دلار خطوط اعتباری مذاکرات انجام شده است.

 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: براساس آمار رسمی پس از برجام برای 41 پروژه 3 میلیارد و 418 میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده که برای استان‌های مختلف کشور از جمله خراسان رضوی، قم، بوشهر، همدان، یزد، قزوین، سیستان و بلوچستان، البرز و استان مرکزی است.

 

نوبخت ادامه داد: البته این اقدامات همچنان در حال انجام است و باید بگویم سفر مقامات بلندپایه به ایران به معنای لغو تحریم‌های سیاسی بود، چرا که امروز روسای جمهور کشورها یکی پس از دیگری به ایران می‌آیند. براین اساس بنده قصد توهین و تخریب افرادی را ندارم که همواره انتقاد می‌کنند، در صف تبلیغات کاندیداهای آمریکایی قرار می‌گیرند و باید این تندروها کمی انصاف داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: با گذشت یک دوره از خدمت دولت، عده‌ای باید دقت کنند به خدماتی که دولت در استمرار زمان انجام می‌دهد و باید آثار آن را ببینند، چرا که شخص رئیس جمهور و سایر وزرا بیش از ظرفیت‌های عادی کار می‌کنند و اقدام و عمل‌مان در آینده نزدیک ‌آثارش مشاهده خواهد شد.

 

در ادامه این نشست سخنگوی دولت، نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقش بانک‌ها را در تحقق اقتصاد مقاومتی چگونه می‌بینید، اظهار داشت: در حال حاضر بانک‌ها با دو مشکل اساسی عدم کفایت سرمایه و مطالبات بخشی از شرکت‌های دولتی مواجه‌اند که در این راستا عدم کفایت سرمایه متناسب با نیازها و تسهیلات بانک‌ها نیست و منجر به این شده که بانکها نتوانند چارچوب‌های لازم را برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی بکار گیرند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: ما به سرمایه‌گذاری نیازمندیم، بنابراین سرمایه بانک‌ها باید افزایش پیداکند و تسهیلات اعطایی از حساب ذخیره ارزی نیز در حال وصول است، خود ما نیز در سال جاری از روش‌های مختلف در جهت افزایش سرمایه‌ بانک‌ها در تلاشیم.

 

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: نکته دیگر در این راستا مطالبات بانک‌هاست که مقرر شد دولت طی دو سال 95 و 96 از طریق انتشار اوراق مالی بدهی‌اش را به بانک بدهد و تا پایان برنامه ششم اوراق مالی را مجددا احیاء کند. مطالبات نظام بانکی نسبت به دولت ذکر شود.

 

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به سخنان رئیس جمهور پیرامون منتخب مجلس دهم اصفهان نظر قطعی دولت دباره صدور اعتبارنامه مینو خالقی چیست، اظهار داشت: این موضوع بین دولت و شورای نگهبان بود، دولت مستندات قانونی در این راستا دارد، البته بررسی اعتبارنامه منتخبین در مجلس دهم برعهده مجلس شورای اسلامی است که باید اظهارنظر کند، براین اساس، این پرونده باید در کمیسیون تنظیم و بررسی شده و سپس به صحن مجلس بیاید تا اظهارنظر قطعی صورت گیرد.

 

وی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر تغییرات در کابینه دولت از جمله تغییر وزرای ورزش، آموزش و پرورش، صنعت و وزیر کشور اظهار داشت: همیشه بعد از تغییرات در فضای سیاسی کشور از جمله تغییر مجلس از این گونه پیشگویی‌ها و رخدادها به وجود می‌آید که باید بگویم امروز این وزرا با قوت هرچه بیشتر نسبت به گذشته کار خود را انجام می‌دهند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره سفر حج ایرانیان و تمهیدات ویژه دولت در این باره اظهار داشت: ما همواره امیدواریم که حاجیان سفری ایمن به این سرزمین داشته باشند، دولت نیز باید مراقبت کند تا اتفاق ناخوشایندی نیفتد. در گذشته اطمینانی حاصل نشده بود و ما از سوی عربستانی‌ها همواره بهانه‌جویی‌هایی را داشته‌ایم اما امروز بیشتر از گذشته این موضوع را مدیریت خواهیم کرد.