نقشه اسرائیل برای آمریکا به بهانه برجام

رژیم صهیونیستی، خواستار آن است که دولت آمریکا حجم کمک های نظامی سالانه به این رژیم در 10 سال آینده را تا 10 میلیارد دلار دیگر افزایش دهد.

خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه در گزارشی خبر داد مذاکرات دو طرف درباره بسته کمک نظامی چند میلیارد دلاری آمریکا با اختلاف رو به رو شده است.

در حالی که پنج ماه از مذاکرات درباره این موضوع می گذرد، چندین نفر از مقامات آمریکا و اسرائیل در گفت و گو با رویترز به بیان برخی از اختلافات پرداخته اند. آنها بدون ارائه توضیحات بیشتر گفته اند که گفت و گوها کماکان ادامه دارد.

مقام های مورد استناد رویترز می گویند اسرائیل خواستار آن است که رقم فعلی بسته 10 ساله کمک نظامی آمریکا تا 10 میلیارد افزایش پیدا کند که بخشی از این رقم، مربوط به درخواست تل آویو برای تأمین هزینه های مربوط به پروژه های موشکی این رژیم است.

دولت اوباما، از طرف دیگر خواستار حصول اطمینان از این است که وجوه تأمین شده تماما صرف خرید سلاح های ساخت شرکت های آمریکایی می شود.

رژیم صهیونیستی از مدت ها پیش، با بهانه کردن درگیری با فلسطین و دشمنی با ایران، عمده ترین دریافت کننده کمک نظامی آمریکا بوده است.  

تل آویو، این بار هم توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام را بهانه دریافت کمک های نظامی بیشتر کرده است. رویترز می نویسد: «استدلال اسرائیل برای افزایش بودجه نظامی این است که لازم است خریدهای نظامی انجام شده توسط ایران، دشمن منطقه ای تل آویو، بعد از برخورداری از تخفیف تحریمی را خنثی کند.»

رژیم صهیونیستی علاوه بر این خواستار حمایت دولت آمریکا از پروژه های موشکی این رژیم است. هزینه های این پروژه ها، تا کنون، به صورت مورد به مورد توسط کنگره آمریکا تأیید شده است. تل اویو برای دریافت این بودجه، دست یابی کشورهای عربی و ایران به سلاح و افزایش درگیری ها در سوریه و یمن را بهانه کرده است. 

آمریکا در حال حاضر با توجه به یادداشت تفاهمی که سال 2007 با اسرائیل امضا کرده به این رژیم 30 میلیارد دلار، یا سالانه 3 میلیارد دلار کمک نظامی کرده است. این قرارداد سال 2018 منقضی می شود.

اسرائیلی ها که بودجه نظامی شان سالانه برابر 15 میلیارد دلار است خواستار آن هستند که در یادداشت تفاهم جدید، کمک های نظامی آمریکا به سالانه 3.7 میلیارد دلار برسد.

علاوه بر این، طبق گفته مقامات مورد استناد رویترز، اسرائیلی ها برای اولین بار خواستار گنجاندن کمک های موشکی در این یادداشت تفاهم هستند، که برای واشنگتن، در صورت موافقت، سالانه چند صد میلیون دلار هزینه خواهد داشت و ارزش کل این بسته کمکی در دهه آینده را به بیش از 40 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

مذاکره کنندگان آمریکایی، رقمی بین 3.5 تا 3.7 میلیارد دلار در هر سال را به اسرائیل پیشنهاد کرده اند، اما به نوشته رویترز، مشخص نیست که آیا این بودجه شامل کمک های احتمالی در زمینه موشکی هم می شود یا خیر.