وقتی پایان ماه عسل روحانی به تحلیل رسانه های خارجی می رسد!

دکتر «شهرام اکبر زاده » استاد خاورمیانه و آسیای مرکزی «دانشگاه دیکن» در ملبورن استرالیا که از جمله مراکز آموزش عالی معروف این کشور است، در یادداشتی در زمینه ‌آینده سیاسی «دکتر حسن روحانی» رییس جمهور ایران به صراحت نوشت: دوره ماه عسل حسن روحانی پایان یافته و او با مخالفت‌های در حال ازدیادی در داخل کشورش مواجه می‌شود و باید دید که چگونه به این چالش‌ها واکنش نشان می‌دهد.

از دیدگاه نویسنده، زرق و برق توافق هسته‌ای نوامبر 2015 که برخی تحریم‌های بین‌المللی ایران رفع شد در حال از دست دادن شفافیتش است و منتقدان حسن روحانی در رد توافق هسته‌ای کشورشان به عنوان «سازش بی‌دلیل» جسور‌تر شده‌اند به طوری‌که مدیر مسئول روزنامه «کیهان»، نشریه ویژه اصولگرایان ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه فواید حاصل از توافق هسته‌ای حسن روحانی را به چالش کشیدند. روزنامه کیهان مدام توافق هسته‌ای را کیفی از قول و وعده‌های بی‌اساس خطاب می‌نماید به ویژه بعد از این‌که رییس بانک مرکزی ایران اعلام کرد هنوز به 100 میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران در ‌آمریکا دست نیافته است.

در ادامه این مطلب آمده است: روحانی آشکارا از شکل‌گیری توفانی علیه خود آگاه است و تلاش کرده تا مخالفان خود را کنترل نماید. رویکردی که بی‌میلی او را در زمینه رسیدگی  به موضوعات داخلی آینده کشور با منتقدان آشکار ساخته و حتی او به آهستگی رسیدگی به موضوع آزادی برخی (سران فتنه) را که از شعارهای انتخاباتی‌اش در سال 2013 بود، کنار گذاشت. به نظر می‌رسد فاصله گرفتن از وعده‌های انتخاباتی بر اساس این فرضیه باشد که بدین وسیله منتقدان عمل متقابلی را انجام داده و به وی فرصتی را برای پیشبرد توافق هسته‌ای می‌دهند. صرف نظر از چگونگی توافق هسته‌ای به زبان آورده نشده، عدم تحقق برخی مبدل به شرمندگی برای دولت روحانی شده باشد.

نویسنده در ادامه نوشت: مواضع بین‌المللی دولت روحانی نیز دیگر در امنیت نیست و صدور بیانیه ضد ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه در 16 آوریل ضربه ای تحقیرکننده به سازوکار روحانی بود. رییس جمهور ایران سعی دارد روابط با همسایگان را به عنوان راهبرد جامع و از بین برنده تصور گسترده از ایران به عنوان کشور غیر منطقی ، عادی سازد. روحانی و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه در پی معرفی ایران به عنوان عاملی مسئولیت پذیر و برقرار کننده ثبات در منطقه هستند اما مشکل آشکار دولت روحانی این است که این تصور جدید قانع کننده نیست.

نویسنده در ادامه با اشاره به بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی و اتهام زنی به ایران در زمینه ادعای مداخله در امور سوریه و یمن که انعکاس دهنده نارضایتی دولت اوباما رییس جمهور آمریکا درباره حمایت ایران از برخی نیروهای منطقه و نیز نگرانی واشنگتن از آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران است، نوشت: حتی با توافق هسته‌ای و بیان مدام تلاش برای اتحاد بین مسلمانان منطقه، جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی روحانی به شدت ضربه خورده است و بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی آشکارترین سند از دست برتر عربستان سعودی، رقیب منطقه‌ای ایران در چرخه دیپلماتیک است. حسن روحانی نه تنها در متقاعد کردن دولت آمریکا در زمینه این که کشورش حامی تروریسم نیست شکست خورده است، بلکه او حتی در پیروزی بر دیگر کشورهای مسلمان نیز ناتوان مانده است. این بیانیه ضربه‌ای شرم آور به شخص حسن روحانی بود.

نویسنده در خاتمه  می‌نویسد: اما همه چیز برای روحانی تمام نشده است و مجلس جدید این کشور در حالی در ماه مه 2016 تشکیل جلسه می‌دهد که اردوگاه و روحانی موفق به کسب اکثریت آرا در مجلس جدید شد. این امر می‌تواند منجربه اصلاحات اقتصادی در جهت جلب سرمایه‌های خارجی  و روان کردن تجارت بین‌المللی شود. این‌که چگونه دولت روحانی می‌تواند به سرعت مزایای ملموس از توافق هسته‌ای را نشان دهد بستگی به این دارد که چگونه به سرعت نظام حقوقی دست و پا گیر ایران برای حفاظت از منافع اقتصادی خارجی اصلاح شده است. انتخاب مجدد حسن روحانی بسته به توانایی وی در احیای اقتصادی کشورش دارد.

وبگاه شبکه خبری «بی. بی. سی» نیز در تحلیلی ضمن اشاره به عدم پیروزی گسترده جناح میانه روها در انتخابات مجلس عنوان ساخت: زمان به نفع جناح میانه‌روها نیست و  آن‌ها باید به سرعت برای سود جستن از وضعیت ایجاد شده تلاش نمایند.

 وبگاه شبکه خبری بی.بی.سی در گزارشی با عنوان «ضرورت شتاب میانه‌روهای ایران در بهره‌وری از شرایط پیش آمده ناشی از نتایج انتخابات پارلمانی» نوشت: بسیاری از ناظران توافق هسته‌ای را به نشانه خاتمه سال‌های سخت ناشی از تحریم‌های بین‌المللی می‌دانند. نتایج این دور انتخابات برای کسب 68 کرسی از 290 کرسی مجلس در این 13سال پیروزی بزرگی برای میانه روها بود. هرچند نتایج انتخابات پیروزی گسترده برای هواداران «حسن روحانی» رییس جمهور ایران محسوب نمی‌شود اما با توجه به هجمه‌های تبلیغاتی ضد دولتی، این پیروزی حیرت آور بود.

بی بی سی در توجیه مطلب خود نوشت: در ایران رسانه‌های دولتی هرگز نگاه برابری به پوشش رسانه‌ای فعالیت نامزدهای انتخاباتی نداشتند و تنها برخی نامزدهای انتخاباتی هوادار دولت از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای بیان پیام‌های خود به به ویژه با تمرکز بر جوانان و زنان استفاده کردند.

 

در ادامه این مطلب آمده است: پیروزی اصلاح طلبان باید منجر به شکل‌گیری مجدد مجلس ایران شده و بیشتر حامی حسن روحانی باشد اما به به هیچ وجه به مصائب رئیس جمهور در زمینه تحقق وعده‌های انتخاباتی وی پایان نمی‌دهد. توافق هسته‌ای نیز در مسیر اجرا با مشکلاتی مواجه شده است.

بی. بی. سی نوشت: جدای از مخالفت‌های داخلی اصولگرایان ایران در مجلس و برخی دیگر، هنوز موانع بسیاری در خارج از ایران وجود دارند که باید بر آن‌ها غلبه یافت. بانک‌های بین‌المللی هنوز با ایران ارتباطی برقرار نکرده‌اند و در آمریکا کنگره و محافظه کاران این کشور هر آن‌چه را که در توان دارند برای از دور خارج ساختن توافق با ایران انجام می‌دهند.

این شبکه خبری در بخشی دیگر از این گزارش  به صراحت می‌نویسد: تاخیر بیشتر در اجرای برجام  و لغو تحریم‌ها به برنامه‌های اصلاحات اقتصادی روحانی لطمه زده و زمینه را برای اصولگرایان و شکل دهی مجدد انتقاد از دولت فراهم می‌دارد.

در خاتمه این گزارش تحلیلی آمده است: زمان به نفع جناح میانه‌روها نیست و اگر مشوق‌های اقتصادی آشکار نشوند، فضای تازه به تدریج محو می‌شود.