فاینشنال تایمز: موانع ایران از انزوا زیاد است

روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و مجلس جدید ایران که قرار است در خرداد ماه تشکیل شود، اشاره و عنوان کرد که ایران تلاش می‌کند به انزوای خود پایان دهد اما موانع زیادی در راه خود دارد.

این روزنامه انگلیسی این‌گونه در مقدمه خود نوشت که دور دوم انتخابات مجلس ایران به گونه‌ای بود که ظاهراً به «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران یک اکثریت قابل اجرا را در مجلس می‌دهند که البته این در صورتی است که طرفداران وی در مجلس با اصلاح‌طلبان و احزاب مستقل در مقابل اصولگرایان متحد شوند. این انتخابات ظاهراً برجام را تأیید کرده است.

این گزارش سپس به مشکلاتی که در منطقه وجود دارد اشاره کرد و نوشت، خشونت‌های کنونی در منطقه خاورمیانه از جنگ‌های نیابتی که منشأ آن ایدئولوژی وهابیت و عربستان سعودی است، نشأت گرفته است.

فایننشال‌تایمز گزارش کرد که پیدایش گروههای افراطی همچون «داعش» که با ایده‌های وهابیت آغشته شده است، به مفهوم آن است که اقلیت‌‌هایی همچون شیعیان عرب، علوی‌های سوریه و بسیاری از مسیحیان لبنان تمایل دارند که ایران علیه وحشی‌گری این گروههای افراطی از آنها محافظت کند.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، به طور مداوم اعلام کرده است که ایران و عربستان می‌بایست منافع خود را معین کنند و بدون ممانعت، خود را با یکدیگر تطابق دهند.

با این‌حال، سعودی‌ها عملاً پاسخ داده‌اند که ایران هیچ‌گونه منافع معتبری در هیچ کشور عربی ندارد و در واقع ناسازگاری عربستان سعودی و خصومت‌ها علیه شیعیان در واقع بزرگترین مانع برای آشتی منطقه‌ای است که البته ایران به صورت تهاجمی اهداف ژئوپولتیکی خود را در منطقه دنبال می‌کند و این مسئله در تضاد با ورود کامل این کشور به جامعه بین‌الملل است.