رفسنجانی: بحران آب در ایران جدی است

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، با تأکید بر اهمیت کشاورزی برای جوامع بشری، به ظرفیت‌ها، زمینه‌ها و موانع رشد کشاورزی در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین کارها توجه به محصولات جانبی کشاورزی و همچنین بسته‌بندی و نگه‌داری آنها برای عرضه مناسب به بازار مصرف و صادرات است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب که «اخیراً گزارشی درباره کود نانویی خواندم»، اظهار داشت: خوب است متخصصین کشور این مسأله را در مراکز تحقیقاتی بررسی و براساس ویژگی‌های جغرافیایی، برای رشد گیاهان، درخت‌ها و افزایش محصولات کشاورزی و حتی پرورش آبزیان و تصفیه آبها آزمایش کنند.

وی بر اصلاح بذر و نهال محصولات متنوع تأکید کرد و افزود: اخیراً فیلمی از اصلاح میوه عناب براساس درختی که از آسیای میانه آورده‌اند، دیدم که اندازه میوه بزرگتر از عناب‌های معمولی و سرشار از پروتئین‌ها بود.

هاشمی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به کشاورزی کشور، اظهار داشت: گستردگی واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور که تنوع آب و هوایی دارد، فرصتی مناسب برای تقویت کشاورزی است که خوب است متخصصین و مهندسین این بخش، با دانشگاه آزاد همکاری کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: بحران آب برای آینده جهان و به خصوص، برای ایران جدّی است و آینده‌نگری حکم می‌کند که متخصصان و محققان، پژوهش‌های بنیادی و میدانی داشته باشند.

وی با یادآوری طرح‌های مربوط به کشاورزی در دولت سازندگی، به تعاونی‌های کشاورزی و وظایف آنها اشاره کرد و افزود: یکی از اثرات آن کار، ارتباط متخصصین با کشاورزان در میدان کار بود که مطمئناً بهره‌وری را ارتقا می‌بخشید.

هاشمی طرح تجمیع اراضی کشاورزی را یکی دیگر از قوانین خوب کشور دانست و اظهار داشت: موانع و محدودیت‌هایی ایجاد کردند که جلوی اجرای درست آن قانون را گرفتند که با هر نگاهی، به ضرر کشاورزی است.

در آغاز این دیدار، احمد کبیری، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها، به بیان مشکلات بخش کشاورزی و ارائه پیشنهادها در جهت رونق تولیدات کشاورزی پرداخت.