کرسی ریاست مجلس دهم به چه کسی می رسد؟/امید عارف، بخت لاریجانی

گروه سیاسی- لاریجانی در نخستین گام با 200 نفر از منتخبان جدید دیدار کرده است. تعدادی که به دیدار عارف رفتند به مراتب کمتر از این بود. برخی رسانه ها از دیدارهای عارف با 70 منتخب مجلس دهم خبر دادند. به هر حال رئیس مجلس را نمایندگان مشخص می کنند اما نباید فراموش کرد که تاثیر نیروهای خارج از مجلس بر روی رای نمایندگان را نیز نمی توان دستکم گرفت.

به گزارش افکارنیوز، پس از انتشار سخنان رئیس دولت اصلاحات مبنی بر اینکه مسئله دولت تنها برجام نیست و روحانی وعده های دیگری هم به مردم داده است، رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس وارد مرحله جدیدی شده است.

علائمی که خاتمی برای هوادارانش فرستاد نشان می دهد جریان اصلاحات از مصادره لاریجانی ناامید شده و حالا تمام تلاش خود را می کند تا عارف را بر مسند ریاست بنشاند. خاتمی برای این منظور حتی اظهارات سعید حجاریان را هم زیر سوال برده و تاکید کرده که نباید همه موضوع را به برجام خلاصه کنیم. حجاریان چندی پیش در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد تلویحاً گفته بود که موضوع اصلاحات و ضد اصلاحات به موضوع برجامیان و نابرجامیان تبدیل شده است.

از سوی دیگر اعضای دولت روحانی یکی پس از دیگری اتهام دخالت دولت در رقابت ها بر سر ریاست مجلس را رد می کنند، گویی این اتهام بیش از دیگر اتهام هایی که این روزها به دولت زده می شود برای آنان گران تمام شده. شکی نیست که دولت روحانی تمایل زیادی به ریاست لاریجانی دارد. فردی که پس از اعضای دولت بیشترین تلاش را برای تصویب و جاانداختن برجام در سطوح مختلف نظام انجام داده است.

ریاست عارف اما برای دولت یازدهم می تواند دردسر ساز باشد. در دوران ریاست علی لاریجانی مجلس در جایگاه یک ضربه گیر در مقابل منتقدان عمل کند. ضربه گیری که بیشترین فشار آن بر روی هیئت رئیسه مجلس بوده است در صورت به ریاست رسیدن عارف این جایگاه برای دولت تبدیل به یک نقطه ضعف خواهد شد ضمن آنکه دولت در چنین شرایطی به هیچ عنوان نمی خواهد لاریجانی را هم در صف منتقدان خود ببیند. 

از سوی دیگر لاریجانی هم به هیچ عنوان دوست ندارد رخدادهای مجلس دهم را از صندلی های پایین و در جایگاه نماینده مردم قم نظارت کند. آنچه او در صورت شکست از دست خواهد داد با انچه عارف از دست می دهد برابر نیست زیرا عارف می تواند در صورت نرسیدن به صندلی ریاست در جایگاه ریاست فراکسیون اکثریت مجلس و یا حتی ریاست مرکز پژوهش ها تاجایی که می خواهد تاثیر گذار باشد. دو سِمَتی که هیچکدام برای علی لاریجانی جذابیتی ندارند.