واکنش آقای سخنگو به سفر مقتدی صدر به ایران/آخرین خبر از رفتن یا نرفتن ایرانی ها به حج

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران اعیاد شعبانیه و روز پاسدار و جانباز را تبریک گفت.

* حضور در نشست وین در دست بررسی است

جابری‌انصاری در پاسخ به این سؤال درباره برگزاری نشست گروه تماس سوریه در اواخر اردیبهشت ماه در وین و حضور ظریف در این نشست عنوان کرد: رایزنی‌ها برای دور جدید این نشست در جریان است و این مطلب به جمهوری اسلامی منتقل شده و در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه ما عضو فعال کمیته تماس بین‌المللی سوریه بودیم،‌ خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های کشور که تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه بوده، در این روند مشارکت کرده و مشکلات این روند را در رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه اعلام کرده و به این مسیر ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: موفقیت ایده‌ مطرح و مصوبات تصویب شده در نشست‌های بین‌المللی در ارتباط با سوریه منوط به این است که مشکلات موجود در مسیر راه در ارتباط با آتش‌بس، دولت وحدت ملی، گفت‌وگوهای سوری - سوری و حرکت در مسیر رجوع به آراء ملت سوریه رفع شود.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری گفت: ایران با ادامه این سیاست اصولی خود با موضوع نشست‌های بین‌المللی و گروه تماس سوریه به تعامل خود ادامه می‌دهد.

* تاکید بر وحدت و تمامیت ارضی عراق

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات مسرور بارزانی رئیس سازمان اطلاعات اقلیم کردستان عراق مبنی بر اینکه زمان جدایی کردستان عراق از این کشور فرا رسیده و نیاز به رایزنی‌ها با ایران و ترکیه است، خاطرنشان کرد: استقلال، وحدت و تمامیت ارضی عراق ضامن منافع آحاد مردم این کشور و همه کشورهای منطقه و جهان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خطر اصلی که عراق و ملت آن را تهدید می‌کند، تروریسم و افراط‌گرایی برشمرد و افزود: امیدواریم نخبگان و جریانات سیاسی عراق با درک این شرایط خطیر و توجه به مسئله و خطر اصلی که عراق را تهدید می‌کند به گفت‌وگوهای ملی بین جریان‌های مختلف کمک کرده و آن را در جهت استمرار حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و مقابله کارآمد با جریان‌های تروریستی و تحقق منافع ملت ایران تسهیل کنند.

وی اضافه کرد: به دلیل شرایط خاص در عراق، ایران همه طرف‌های عراقی را به رعایت موازین و رویکردهای قانونی و انجام گفت‌وگوهای ملی برای حل و فصل اختلافات داخلی تشویق می‌کند.

جابری‌انصاری تاکید کرد: رویکردهای گروهی، حزبی، قومی و مذهبی حلال مشکلات عراق نیست و نمی‌تواند در خدمت ثبات و امنیت عراق قرار گیرد.

* سلاح‌های کشتار جمعی منافع هیچ دولتی را تامین نمی‌کند

خبرنگاری با اشاره به اظهارات نخست‌وزیر سابق ارمنستان مبنی بر اینکه ارمنستان دارای تسلیحات هسته‌ای است و باید این تسلیحات را کامل کند، از سخنگوی وزارت خارجه درباره تجهیز کشورهای همسایه ایران به این سلاح‌ها سؤال کرد که وی با بیان اینکه وظیفه  نداریم در ارتباط با اظهارنظر مقامات غیرمسئول، موضع کشور را اعلام کنیم، افزود: موضع ایران در واکنش به اظهارات مقامات مسئول سایر کشورها مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه موضع ایران در مورد گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه و جهان شفاف است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از سال‌ها قبل پیشتاز طرح موضوع منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی بوده و در تمامی نشست‌های بین‌المللی این موضوع را به عنوان سیاست ثابت خود پیگیری کرده و در این مسیر این سیاست ادامه می‌یابد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه این سلاح‌ها منافع هیچ دولتی را تامین نمی‌کند، یادآور شد: خطرات این سلاح‌ها برای کشورهای جهان بسیار بیشتر از منافع محتملی است که ممکن است مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: این رژیم تمامی مقررات و قوانین بین‌المللی را در این زمینه صراحتا و آشکارا نقض کرده و این موضوع باید در دستور کار نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و سیاست‌های کشورها قرار گیرد.

* مداخله نیروهای خارجی بحران یمن را پیچیده‌تر می‌کند

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص تحولات در یمن با بیان اینکه مداخله نیروهای خارجی فقط به پیچیده‌تر بحران‌های جاری در منطقه منجر می‌شود، عنوان کرد:‌ این موضع ثابت جمهوری اسلامی است. بحران‌های جاری باید از طریق گفت‌وگوها بین طرف‌های درگیر در این بحران‌ها و در مسیر راه‌حل سیاسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مسئولیت دولت‌های منطقه نیز این است که به این توافق کمک کرده و تسهیل‌کننده گفت‌وگوها بین طرف‌های درگیر باشند و در راستای حل سیاسی این بحران‌ها به طرف‌های درگیر کمک بدهند.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما از ابتدا طرفدار حل سیاسی بحران یمن از طریق گفت‌‌وگوهای سیاسی بودیم و امیدواریم زمینه‌های توافق بین فرزندان ملت یمن فراهم شود.

وی افزود: کشورهایی که با مداخله گسترده خود وضعیت یمن را به این نقطه بحرانی رسانده و باعث کشتار گسترده در یمن و تخریب زیربناهای این کشور شدند با پایان دادن به این سیاست و تسهیل گفت‌وگوهای یمنی - یمنی امکان موفقیت گفت‌وگوهای آشتی در درون یمن را فراهم کنند.

* آمادگی وزارت خارجه برای تعامل بیشتر با مجلس

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص تعامل وزارت خارجه با نمایندگان جدید مجلس با بیان اینکه سازوکارهای قانونی در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: قوانین کشور در مورد وظایف ذاتی قوای کشور به ویژه مجلس و قوه مجریه وجود دارد و نیازی به هیچ راهکار فوق‌العاده و سازوکار جدیدی نیست.

وی همکاری دولت با مجلس را مستمر خواند که به گفته وی در مقاطع مختلف ادامه داشته است،‌ افزود:‌ امیدواریم این همکاری و تعامل با مجلس در دوره جدید در خدمت منافع ملت ایران و اهداف راهبردی جمهوری اسلامی به طور جدی‌تر و شفاف‌تر دنبال شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وزارت خارجه و دولت آمادگی کامل برای این تعامل مثبت را دارند، به نشست‌های اخیر بین نمایندگان منتخب با رئیس‌جمهور و با حضور وزیر خارجه و مسئولان کشوری اشاره کرد و آن را نمادی از آمادگی کامل وزارت خارجه برای حرکت در مسیر تعامل حداکثری در راستای خدمت به مردم برشمرد.

* مقتدی‌صدر اخیرا سفری به ایران نداشته

 سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر مقتدی صدر به ایران و دیدار با مقامات ایرانی گفت که مقتدی صدر در مقطع اخیر هیچگونه سفر رسمی به ایران و دیدارهای رسمی نداشته است.

وی در عین حال یادآور شد: البته برخی از بستگان ایشان در شهرهای ایران سکونت دارند و رفت و آمد مستمری توسط ایشان در مقاطع مختلف به ایران بدین منظور انجام شده است.

جابری‌انصاری بار دیگر تأکید کرد: هیچ سفر رسمی برای رایزنی و گفت‌وگوهای رسمی با مقامات ایرانی توسط مقتدی صدر در مقطع اخیر انجام نشده است.

* تاکید بر مسئولیت‌شناسی رهبران کشورهای اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، عنوان کرد: وضعیت فلسطین به شکل عمومی و وضعیت غزه به صورت خاص از نمونه‌هایی است که آزمایشگاه عملی همه شعارها و ادعاهای بزرگی است که در جهان همواره مطرح می‌شود.

وی افزود: تمامی شعارهای مطرح در سطح بین‌المللی در ارتباط با حقوق بشر، استقلال و حاکمیت ملی کشورها و حقوق ملت‌ها در تعیین سرنوشت و مسائل دیگر در ارتباط با کنوانسیون‌های بین‌المللی ناظر بر شرایط جنگی و شرایط اشغال، همه این مطالب، کنوانسیون‌ها، اصول و موازین بین‌المللی، شعارها و برنامه‌های سیاسی و ارزش‌هایی که در جهان مستمرا به عنوان ارزش‌های عمومی بشری به آن اشاره می‌شود در آزمایشگاه عملیاتی فلسطین در طول چند دهه گذشته به سخره گرفته شده و تمامی این موازین و ارزش‌ها روزانه، بلکه ساعت به ساعت و لحظه به لحظه نقض شده و بدیهی‌ترین حقوق انسان فلسطینی در زمینه زندگی عادی و در زمینه تحقق حقوقش، حق تعیین سرنوشت، حقوق پایه و اساسی دیگر دائما توسط این رژیم نقض می‌شود.

جابری‌انصاری ادامه داد: غزه سال‌هاست که در محاصره ضد انسانی گرفتار است و متاسفانه دولت‌های منطقه و دولت‌های اسلامی و همسایگان فلسطین که باید بیشترین نقش را در زمینه کمک به ملت فلسطین ایفا کنند، به دلیل اشتغالات، گرفتار‌ی‌ها و درگیری‌های مصنوعی و غیردرستی که در سطح منطقه در جریان است و دائما به آن دامن زده می‌شود، کمترین توجه را به مسئله و حقوق ملت فلسطین دارند و این لکه ننگی بر جبین انسان معاصر و سیاست بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اقدامات رژیم صهیونیستی در زمینه بمباران مناطق مختلف در غزه، دستگیری و بازداشت بی رویه و غیرقانونی و مستمر فلسطینی‌ها، فرزندان و اطفال و نمایندگان مشروع ملت فلسطین، ایست‌های بازرسی، اقدامات مستمر در قدس اشغالی و در سرزمین‌های اشغالی فلسطین همه دائما در حال تکرار است و متاسفانه هیچگونه اقدام جدی از سوی جهات بین‌المللی که مسئولیت صلح و ثبات بین‌المللی را برعهده دارند و همچنین کشورهای منطقه، انجام نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وقوع جنگی دیگر نیز گفت: اینکه آیا جنگی در پیش خواهد بود با توجه به اقدامات توسعه طلبانه و مستمر رژیم صهیونیستی در نقض تمامی موازین بین‌المللی، همواره این احتمال وجود دارد. تا هنگامی این وضعیت در فلسطین ادامه دارد، منطقه و فلسطین دائما در معرض حدوث و اتفاق افتادن جنگ‌های جدید است.

وی گفت: امیدواریم وجدان انسان معاصر بیدار و مسئولیت شناسی رهبران، مسئولان و نخبگان کشورهای اسلامی و حرکت در جهت مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی، حل بحران‌های موجود در منطقه، حل تناقضات موجود در منطقه و حرکت به سمت اتحاد و اتفاق نظر در مقابله با اقدامات توسعه طلبانه رژیم و جریان‌‌های تروریستی که امنیت و ثبات کل منطقه و جهان را تهدید کردند، فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه عنوان کرد: حقیقت فلسطین مظلوم است و من شرمنده روی کودکان فلسطینی و ملت مظلوم فلسطین هستم و امیدوارم این حس مسئولیتی که اشاره کردم و نوعی فهم دقیق نسبت به مشکلات موجود در منطقه هر چه زودتر بین نخبگان در منطقه فراهم و امکان خروج از این وضعیت و تمرکز بر مسئله فلسطین به عنوان مسئله محوری و اساسی امت اسلامی فراهم شود.

* سیاست دولت ایران، سیاست جزیره‌ای نیست

جابری‌انصاری در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص ابراز فشار و ضمانت اجرا برای اجرای برجام توسط طرف‌های مقابل ایران، عنوان کرد: آنچه در روابط و سیاست بین‌المللی وجود دارد با آرزوی ملت‌ها و نخبگان، فاصله دارد و همچنان توافقات بین‌المللی از میزان ضمانت‌های حقوق داخلی برخوردار نیست.

وی افزود: سازوکارهایی در داخل ایران برای نظارت بر روند اجرای برجام پیش‌بینی شده و هیأت عالی نظارت بر برجام در این زمینه در حال کار است. در متن برجام نیز کمیسیون مشترک برجام پیش‌بینی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اینکه آیا در این سازوکار (کمیسیون مشترک) به دلیل اینکه ما و چند کشور هستند، راهی برای منافع ما خواهد بود؟ سؤالی است که از ابتدا در برابر کل برجام مطرح بوده است. آنچه ضمانت تحقق منافع ملت ایران است، اراده ملت و دولت ایران در ایستادگی بر حقوق و پایبندی بر حقوقش و پیگیری منافعش است.

وی اضافه کرد: در روابط بین‌الملل هیچ نهاد تضمین‌دهنده قاطعی وجود ندارد و همه سازوکارهای موجود نسبی است. اما آنچه منافع دولت‌ها را محقق می‌کند، ایستادگی دولت‌ها و ملت‌ها بر حقوق و منافع خودشان است.

جابری‌انصاری گفت: سیاست دولت ایران، سیاست جزیره‌ای نیست و دولت ایران سیاست نظام را پیگیری می‌کند و از نخبگان و رسانه‌ها انتظار می‌رود در ارائه ایده‌ها و طرح‌ها در این زمینه کمک کنند.

* عدم پایبندی گروه‌های تروریستی به توافقات بین‌المللی

 خبرنگار دیگری با اشاره به استفاده از سلاح‌های ترکیه در جریان تصرف خان طومان از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا اقدام عملی در واکنش به این اقدام ترکیه صورت نخواهد گرفت؟ که جابری‌انصاری گفت: حادثه خان طومان یک صحنه از مجموعه صحنه‌های نبرد جاری در چارچوب بحران سوریه است. جنگ قواعد حاکم بر خود را دارد و برخی از مستشاران ایرانی که در صحنه نبرد و نزدیک صحنه نبرد حضور داشتند، در این حوادث اخیر به شهادت رسیدند.

وی افزود: این اتفاق علامت این است که سازوکار دقیق و لازم برای نظارت بر آتش‌بس و توافقات صورت گرفته، پیش‌بینی نشده است. یک طرف این آتش‌بس دولت سوریه است و باید متعهد به نتایج آتش‌بس باشد و اگر متعهد نباشد از سوی کشورهای دیگر مورد حسابرسی و سؤال و جواب قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: اما بخش‌هایی از خاک سوریه در اختیار گروه‌های تروریستی است که هیچ یک از ضوابط و موازین بین‌المللی را قبول ندارند و به دنبال بر هم زدن صحنه هستند و راه‌حل سیاسی را باور ندارند و به آتش بحران دمیدند و منافع خود را در ادامه این بحران و آتشی بودن آن می‌بینند و خودشان را به هیچ یک از سازوکارها و توافقاتی که در نشست‌های بین‌المللی صورت گرفته، وفادار نمی‌دانند.

جابری‌انصاری ادامه داد: تعهد طرف مقابل باید مشخص شود که چه کسی و چه طرفی ضمانت اجرای آن است. آنچه در خان طومان اتفاق افتاد، نقض آتش‌بس از سوی تروریست‌هاست و بدین معنا است که عملا امکان آتش‌بس با مشکلاتی روبرو است.

وی گفت: اگر آتش‌بس بستری باشد برای تجدید قوای تروریستی، این آتش‌بس با مشکل اساسی مواجه خواهد بود و روند صلح و آشتی در سوریه مسیر خود را طی نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همه این مسائل از ابتدای نشست‌های بین‌المللی از سوی هیأت ایران مورد تأکید قرار گرفته و در سایر رایزنی‌ها مورد تأکید قرار گرفته، اظهار داشت: تا هنگامی که سازوکارهای لازم و قوی برای پشتیبانی از توافقات صورت گرفته در زمینه آشتی ملی و گفت‌وگوهای سوری - سوری فراهم نشود، امکان حرکت جدی به سمت آشتی در سوریه فراهم نخواهد بود.

جابری‌انصاری خطاب به دولت‌ها و کشورهای منطقه گفت: استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به ضد خودش تبدیل می‌شود، حتی اگر در کوتاه مدت تصور شود که فوایدی را برخی از بازیگران دارد. ادامه این مسئله بر علیه همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه خواهد بود و این نیازمند عزم جدی برای رویارویی با خطر تروریسم است.

خبرنگار خبرگزاری آناتولی در خصوص وقوع حادثه در سردشت و کشته شدن چند سرباز ایرانی در مرز ایران و عراق سؤال کرد که جابری‌انصاری گفت پس از بررسی پاسخ خواهم داد.

* سیاست دفاعی و موشکی ایران تغییر نمی‌کند

 یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پرسید برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که آمریکا پیشنهاد داده دسترسی ایران به دلار در صورت آغاز مذاکرات موشکی فراهم خواهد شد که جابری‌انصاری در این باره عنوان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص منظومه دفاعی موشکی این کشور موضع روشنی است. در دوران مذاکرات هسته‌ای تأکید طرف مقابل برای گفت‌وگو در این زمینه از سوی ایران پذیرفته نشد و این سیاست ثابت جمهوری اسلامی است و تکرار مواضع یا سیاست‌های طرف مقابل هیچ تغییری در سیاست ثابت و اصولی جمهوری اسلامی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: منظومه دفاعی کشور و منظومه موشکی در راستای نیازهای طبیعی امنیتی ایران است و مسئله‌ای خارج از چارچوبه گفت‌وگو و توافق با هر بازیگر و دولت دیگری در سطح جهان است.

جابری‌انصاری با بیان اینکه این منظومه کاملا دفاعی است، اظهار داشت: ایران بیش از سده اخیر ثابت کرده که سیاست‌های دفاعی دارد و علیه هیچ دولتی اقدام تهاجمی انجام نداده است و برعکس دائما در معرض خطر و تهاجم کشورهای دیگر قرار داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران براساس تجربه تلخی که در دوران جنگ تحمیلی داشته، نیازهای طبیعی ایران راهنمای سیاست‌های کشور در زمینه منظومه دفاعی خواهد بود و هیچگونه تغییری در این سیاست ثابت و اصولی اتفاق نخواهد افتاد.

* رایزنی‌های مستمر تهران و مسکو در خصوص سوریه

جابری‌انصاری در ادامه در خصوص مواضع تهران و مسکو در قبال سوریه با بیان اینکه رایزنی‌های مستمری بین ایران و روسیه در ارتباط با مسائل روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در جریان است، گفت: در آخرین گفت‌وگوها بین مقامات وزارت امور خارجه ایران و روسیه در روزهای اخیر تحولات صحنه سوریه و تحولات عمومی منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: بر اساس نشست‌های وین، در سوریه اعلام آتش‌بس شد و سازوکاری در این زمینه پیش‌بینی شد که آتش‌بس مراعات شود و به نوعی مورد نظارت قرار گیرد. از ابتدا نیز اعلام کردیم که یکی از مشکلات اساسی طرح‌های صلح و آشتی در سوریه این است که یک طرف بحران سوریه یعنی دولت سوریه آدرس مشخصی دارد و باید به تعهداتش متعهد باشد و این موضوع قابل رسیدگی است ولی طرف مقابل دولت سوریه که آدرس مشخصی ندارد، عملاً چه تضمینی وجود دارد که توافقات صورت گرفته را مراعات کند.

وی اضافه کرد: تحولاتی که از ابتدای آتش‌بس تا الان اتفاق افتاده پیش‌بینی و ارزیابی ما را تایید کرده که التزامی از سوی جریان‌های مقابل و گروه‌های مسلحی که علیه دولت سوریه فعالیت می‌کنند، در زمینه آتش‌بس وجود ندارد و این یکی از مشکلات اساسی است که روند صلح در سوریه و پیگیری توافقاتی که صورت گرفته با آن مواجه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این موضوع در رایزنی‌ها بین ایران و روسیه و کشورهای دیگر در حال پیگیری است.

جابری‌انصاری‌ همچنین درباره زمان سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت: به محض قطعی شدن زمان انجام این سفر، درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* اعلام نتیجه پیگیری‌ها در خصوص دارایی‌های 2 میلیارد دلاری در آمریکا

وی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص 2 میلیارد دلار دارایی‌های ایران در آمریکا عنوان کرد: کمیته کشوری که برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود، جلسات و بررسی‌های خود را انجام داده و نتیجه بررسی‌های خود را به آقای رئیس جمهور ارائه دادند و امروز صبح نیز در شورای عالی امنیت ملی در جلسه این شورا این گزارش ارائه شده یا در حال ارائه است.

وی اضافه کرد: بعد از جلسه شورای عالی امنیت ملی، نتیجه بررسی‌های این کمیته کشوری و اقداماتی که صورت گرفته، در قالب بیانیه‌ای ارائه خواهد شد.

* با جدیت نتایج عملی برجام را در زمینه‌های مختلف دنبال می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مشکلات تبادل بانکی بین ایران و آمریکا با اشاره به 2 دور گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و آمریکا که اخیرا در نیویورک برگزار شد، عنوان کرد: بحث اصلی دستورکار این گفت‌وگوها آخرین وضعیت اجرای برجام و فعالیت‌های بانکی و مالی ایران بود که جان کری در دور اول گفت‌وگوها مواضع آمریکا را اعلام کرد.

وی افزود: ما با جدیت نتایج عملی برجام را در زمینه‌های مختلف دنبال می‌کنیم. برخی از مسائل فنی موضوع از جمله در ارتباط با وصل سیستم بانکی ایران به سیستم بانکی بین‌المللی در حال پیگیری است.

جابری‌انصاری اضافه کرد: فضای سیاسی و اعمال فشارها و اقداماتی که در کشورهای غربی و آمریکا انجام می‌شود در دستور کار وزارت خارجه است و مجموعه دستگاه دیپلماسی در تلاش است این مشکلات هر چه سریع‌تر برطرف و امکان استفاده بهینه ایران از نتایج عملی توافق برجام هر چه بیشتر فراهم شود.

وی یادآور شد: این مسیر ممکن است یک مقدار زمانبر باشد، ولی مسیر پیش روی ما خواهد بود و دولت ایران منافع کشور را دنبال خواهد کرد.

* جریان‌های تروریستی به دنبال بر هم ریختن اوضاع منطقه

 سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه و در خصوص اظهارات نماینده روسیه در سازمان ملل مبنی بر اینکه انفجارهایی که در عراق صورت گرفته از ناحیه ترکیه بوده و مواد انفجاری متعلق به ترکیه بوده است، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم سیاست مبتنی بر استفاده ابزاری از تروریسم در قبال بحران‌های منطقه، سیاست عقیمی است که به نتایج معکوسی منجر می‌شود.

وی افزود: مشخص است که جریان‌های تروریستی در منطقه حضور دارند که مایلند اوضاع منطقه را به هم بریزند و نقش آفرینی و قدرت گیری آنها به نفع هیچ یک از بازیگران منطقه‌ای و حتی بین‌المللی نخواهد بود. ممکن است در مقاطع خاصی به شکل کوتاه مدت وجود این جریان‌‌ها از سوی کشورهای مختلفی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اما این موضوع از جمله مواردی است که تبعات و نتایج راهبردی و درازمدت در پی خواهد داشت و ما در تمام رایزنی‌‌ها و روابط با کشورهای منطقه بر این موضوع تاکید کردیم.

جابری‌انصاری ادامه داد: بارها اعلام کردیم که توقع ما از دوستان و همسایگان این است که این مسائل را با ابعاد راهبردی آن مورد اهتمام قرار دهند و اجازه ندهند جریان‌های تروریستی که به دنبال بر هم زدن اوضاع منطقه هستند، موفق شوند. چون این امر بر ضد منافع و مصالح همه ملت‌ها و دولت‌های منطقه خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امیدواریم این فهم مشترک در مبارزه با تروریسم در بین همه کشورهای منطقه حاصل شود و امکان برخورد و رویارویی درست با این پدیده در جهان فراهم شود و تروریست‌ها فضای تنفسی از مشکلات موجود در منطقه پیدا نکنند.

* با رویه‌ فعلی ریاض، امکان اعزام حجاج ایرانی فراهم نخواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه در مورد آخرین پیگیری‌ها درباره حج تمتع با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی حج در روز گذشته عنوان کرد: آخرین تحولات مربوط به حج در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: متأسفانه کارشکنی‌های عربستان سعودی در مسیر تسهیل روند اجرایی عزیمت حجاج ایرانی ادامه دارد و این کارشکنی‌ها از مدتی قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر این روند کارشکنی عربستان ادامه یابد عملا دولت ریاض سد راه اعزام زائران و حجاج بیت‌الله الحرام از سوی ایران شده است. تا آخرین لحظات امیدواریم عربستان از این سیاست اشتباه دست بردارد و به وظیفه طبیعی خود به دولت میزبان حج متعهد و ملتزم باشد. اگر این امر با رویه‌ای که تا به امروز در پیش گرفته‌اند در روزهای آتی ادامه یابد، متاسفانه عملا امکان اعزام حجاج ایرانی فراهم نخواهد بود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحولات سیاسی ترکیه و استعفای داود اوغلو و تاثیر آن بر سیاست منطقه‌ای ترکیه نیز گفت: تحولات داخلی ترکیه طبیعتاً تحولات داخلی آن کشور است و ما بنا نداریم در زمینه مسائل داخلی کشوری اظهارنظر کنیم.

وی اضافه کرد: آنچه مربوط به ایران است تأکید بر سیاست راهبردی کشور برای گسترش همکاری‌ها با همسایه بزرگ غربی ایران یعنی جمهوری ترکیه است و امیدواریم تحولات این کشور در مسیر قانونی خود و انتخاب ملت ترکیه ادامه پیدا کند و زمینه‌های گسترش همکاری‌ها و تعامل راهبردی بین ایران و ترکیه در مقطع آینده و به ویژه در شرایط فعلی که شرایط بسیار بحرانی در منطقه حاکم است، هر چه بیشتر فراهم شود.

*بازگرداندن اشیاء عتیقه از آمریکا به ایران

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤالی درباره بازگرداندن اشیاء عتیقه از آمریکا به ایران گفت: در خبری که روز گذشته منتشر شد اعلام کردیم که در پی رایزنی‌هایی که بین دو طرف از مدتی قبل در جریان بود و در هفته‌های اخیر بخشی از اشیاء عتیقه به سرقت رفته از ایران توسط دولت آمریکا در اختیار طرف ایرانی یعنی وزارت امور خارجه قرار گرفت و دیروز طی مراسمی به شکل رسمی این اشیاء در اختیار موزه ملی ایران قرار گرفت.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رایزنی‌ها برای بازگشت سایر اموال بلوکه شده ایران در آمریکا نیز گفت: در مورد اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام داده، موضع ما ثابت است و دستور کار ثابت ما پیگیری برای احقاق حقوق مردم ایران است. همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم دولت آمریکا را در این زمینه مسئول می‌دانیم و این دولت باید به وظایف بین‌المللی خود در این چارچوب از جمله مسئولیت‌دولت‌ها و حفظ اموال دولت‌های دیگر عمل کند.

جابری‌انصاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامی روش‌های قانونی لازم و مفید برای پیگیری حقوق خود استفاده می‌کند.