جاسوسی که بعد از برجام از زندان آزاد شد از ایران شکایت کرد!

 وبسایت پولیتیکو نوشت: امیر حکمتی، یک شهروند ایرانی-آمریکایی از ایالت میشیگان، پس از سفر خود به ایران به جاسوسی محکوم شد. وی و سه آمریکایی دیگر در میان افرادی هستند که امسال در طرح معاوضه زندانیان به آمریکا بازگشتند. حکمتی پس از بازگشت به آمریکا از ایران در شکایت کرده است.

 
این شکایت در دادگاه کلمبیا مطرح شده است. حکمتی به دنبال تحمیل خسارات مالی، جبرانی و تنبیهی بر کشوری است که با آمریکا روابط دیپلماتیک ندارد و احتمالا هیچ حکم دادگاهی را قبول نخواهد کرد.
 
وکیل امیر حکمتی در مصاحبه ای مدعی شد: "رفتار ایران کاملا خارج از محدوده مصونیت مربوط به شهروندان خارجی بوده و به همین خاطر این کشور در پرونده محاکمه در آمریکا قرار می گیرد." وی ادعا کرده حکمتی در معرض ضرب و شتم، بی خوابی، تزریق های اجباری و شکنجه های روحی قرار داشته است.
 
حکمتی از سال 2001 تا 2005 به عنوان یک سرباز و مترجم در ارتش آمریکا و عراق فعال بوده است. او در تابستان 2011 برای دیدار با مادربزرگش وارد ایران شد و تنها چند روز پیش از بازگشتش به آمریکا در این کشور بازداشت شد.
 
پولیتیکو در ادامه نوشت: ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد و به همین دلیل با حکمتی به عنوان یک شهروند ایرانی برخورد کرد. به دلیل نبود روابط دیپلماتیک میان تهران و واشینگتن، مسئولان آمریکایی هیچ راه ارتباطی با وی نداشتند. در زمانی که آمریکا در تلاش بود حکمتی در ایران آزاد شود، جلسات توافقنامه هسته ای نیز در جریان بود.
 
آزادی حکمتی و سه زندانی دیگر همزمان با امضای توافق نامه هسته ای به وقوع پیوست، هرچند که مسئولان اصرار دارند این دو رخداد با یکدیگر ارتباطی ندارند.