علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در کنگره سالیانه جراحان طی سخنانی به تشریح دستاوردهای هسته‌ای در حوزه پزشکی و تولید رادیوداروها پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه کشور برای اینکه بتواند از یک پیشرفت پایدار و توسعه پایدار در راستای بالا بردن رفاه آحاد جامعه خود برخوردار باشد باید ظرفیت‌های استراتژیکی را برای خود ایجاد کند، گفت: اگر ما از ظرفیت‌های استراتژیکی برخوردار نباشیم نمی‌توانیم از حقوق خود دفاع کنیم.

صالحی تصریح کرد: کلمه استراتژیک اصولا در امور نظامی برای اولین بار به کار گرفته شده ولی در معنا یعنی تدابیری که منجر به تقویت ذات شما می‌شود، که در بعد ملت و کشور یکی از آن تدابیر رزم‌آرایی است مانند مسائل نظامی.

وی توانمندی‌هایی که منجر به افزایش توان کشور می‌شود را 2 دسته ذاتی و اکتسابی خواند و افزود: ذاتی یعنی خریدنی، فروشی و وارداتی نیست و باید در درون خود انسان به وجود بیاید، مانند تولید علم و اندیشه، تربیت نیروی انسانی، ایجاد حس بزرگی و خودباوری، حس امنیت داخلی و سیاسی که تمام اینها ظرفیت‌های استراتژیک ذاتی هستند.

صالحی ادامه داد: یک سری از ظرفیت‌های استراتژیکی نیز اکتسابی هستند مانند تجارت، هرچه تجارت ما با دنیای بیرون قوی‌ترشود یقینا توانمندی‌های ما نیز اضافه می‌شود. مانند صنعت که هرچه صنعت ما رشد پیدا کند به توانمندی‌های ذاتی ما بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ممکن است با آنچه که باید باشیم و آرمان‌های انقلاب فاصله زیادی داشته باشیم و هنوز خیلی چیزها هست که باید به دست بیاوریم.

به گفته وی انقلاب به دنبال جبران تمام عوامل از دست دادن ظرفیت‌های استراتژیک ملت بود.

به گزارش فارس، صالحی عهدنامه گلستان و ترکمنچای را یک لکه تاریک در تاریخ شکوهمند کشور برشمرد و عنوان کرد: ما در چند قرن اخیر این ظرفیت استراتژیک که حفاظت از جغرافیای این ملت بود را از دست دادیم و بخش قابل توجه‌ای از خاک میهنمان جدا شد و تمامیت ارضی ما مورد خدشه قرار گرفت و این تبدیل به یک دغدغه برای این ملت شد.

وی دور شدن از سنت‌های ملی را نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های از دست رفته خواند و تصریح کرد: برخی روشنفکران زمان می‌گفتند تا زمانی که ما سر تا پا غربی نشویم، پیشرفت نخواهیم کرد و این دور شدن از سنت‌ها بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی دور شدن از همسایگان را نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های از دست رفته برشمرد و افزود:  اینقدر در درون خودمان گرفتار شده بودیم که پیوندهای قومی و زبانی که یکی از ظرفیت‌های استراتژیک این ملت بود را از دست دادیم. ایران مجموعه‌ای از اقوام است و این یک ظرفیت بزرگی بود که توانسته بود این مجموعه اقوام را در یک کشور جا دهد و با همزیستی به پیش ببرد.

صالحی با بیان اینکه در 200 سال اخیر حس باور به خود و بزرگی را نیز از دست داده‌ایم، عنوان کرد: حس باور به خود و حس بزرگی نه از باب غرور، بلکه از باب توانمندی و اعتماد به خود و باور به خود داشتن و اینکه ما می‌توانیم.

وی با ذکر این نکته که متاسفانه حس بزرگی از ما گرفته شده بود، گفت: انقلاب تلاش کرد سنت‌های پسندیده و دین احیا شود. قبل از انقلاب در جامعه دانشگاهی به سختی می‌شد بیان دینداری کرد. نمی‌گویم تمام سنت‌ها و دین احیا شد، اما برای این امر تلاش شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: احیای حساسیت حفظ تمامیت ارضی از دیگر دستاوردهای انقلاب بود و ما در جنگ تحمیلی حتی یک اینچ از خاک کشور را از دست ندادیم.

وی احیای پیوندهای قومی و زبانی با همسایگان را یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب برشمرد.

به گزارش فارس، صالحی در ادامه از مذاکرات هسته‌ای به عنوان نمونه‌ای از احیای حس خودباوری نام برد و گفت: در مذاکرات شاهد بودم که مذاکره‌کنندگان چگونه عزتمندانه، قدرتمندانه و سرافرازانه با قامتی استوار در مقابل طرف مقابل ظاهر می‌شدند نه از باب ذلت و حقارت بلکه از باب بزرگی این احساس به وجود آمده بود و مذاکره‌کننده می‌دانست حمایت یک ملت بزرگ و تاریخ‌ساز را به همراه دارد و به همین دلیل توانست با قامتی استوار مذاکره کند و اگر این حمایت و حس بزرگی نبود آنها نمی‌توانستند آنگونه در مقابل 1+5 خودنمایی بکند.

وی با اشاره به اینکه بعد از مدتی غافل بودن نسبت به جغرافیای سرزمین خود ما این بار توجه ویژه‌ای به این موضوع کردیم، اضافه کرد: توجه ویژه به خلیج فارس از دیگر دستاوردهای انقلاب بود و امروز دیگر خلیج فارس میدان تاخت و تاز بی چون و چرای دیگران نیست و این یقینا نکته بسیار مهمی است.

صالحی با طرح این سؤالات که چرا ایران با یک اقتصاد خرد و غیربالغ با 80 میلیون جمعیت اینقدر مورد توجه دیگر کشورها قرار گرفته و چرا ما اینقدر مورد توجه دیگر کشورها قرار گرفته‌ایم و چرا اینقدر به ایران حساس هستند؟ پاسخ داد: چون ایران توانست عناصر ذاتی حفظ توانمندی‌های ذاتی خود را ایجاد کند و تبدیل به کشوری شود که بتواند پیشرفتی پایدار داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ایران راه را پیدا کرده و یقینا به مقصد خواهد رسید و می‌تواند تنه به تنه وضعیت موجود روابط جهانی بزند.

وی با بیان اینکه الان هفت تا هشت کشور دنیا را اداره می‌کنند، عنوان کرد: یک کشور در حال توسعه (ایران) آمده سر سفره این کشورها و می‌گوید به من جا بدهید و به زور می‌خواهد سر این سفره بنشیند و الان موفق شده جایی برای آینده خود در میان آنها باز کند و این می‌شود همان ظرفیت استراتژیک.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما یک دوران برانگیختگی داشتیم و به دلیل اینکه ظرفیت‌های خود را از دست داده بودیم برانگیخته شدیم برای به دست آوردن ظرفیت‌ها که این دوران تقریبا از مشروطه شروع شد و در انقلاب تجلی یافت، عنوان کرد: دوران بعد از انقلاب دوران بالندگی ما بوده و ما سعی کریدم بالنده شویم، اما هنوز به دوران فرهیختگی نرسیده‌ایم. اگر به فرهیختگی برسیم دیگر آن هفت کشور مجبورند ما را راه بدهند.

وی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای خودش یک ظرفیت است، عنوان کرد: این تکنولوژی وارداتی نیست و به سادگی قابل انتقال به دیگران نیست و کشورهای محدودی این تکنولوژی را دارند. احاطه به این تکنولوژی یعنی رسیدن به مرزهای دانش و هر کشوری با احاطه به دانش هسته‌ای به مرزهای دانش می‌رسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: می‌توان از دیگر کشورها درخواست نیروگاه کرد اما تکنولوژی هسته‌ای، غنی‌سازی و آب سنگین را به شما نمی‌دهند.

صالحی افزود: ایران توانست با ایجاد زمینه‌های دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای، خود را از این ظرفیت برخوردار کند و برجام توانسته این دستاوردها را ثابت کند تا کشورهای دیگر نتوانند آن را از ما بگیرند.

* دستاوردهای هسته‌ای در برجام تثبیت شده

وی با بیان اینکه دستاوردهای هسته‌ای در برجام تثبیت شده است، اضافه کرد: برجام در جهان الگوسازی کرد و نشان داد می‌توان با شیوه دیگری مشکلات بین‌المللی را حل کرد. ظرفیت سازی ایجاد شده و پارادایم جدیدی بعد از برجام در این زمینه در جامعه بین‌المللی ایجاد شده است.

صالحی گفت: یکی از دستاورهای دیگر برجام فرصت برای همگون‌سازی حوزه‌های مختلف است و برجام این توازن را در کشور ایجاد کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر کشورهای غربی دستاوردهای هسته‌ای ما را می‌گرفتند کم کم با بهانه‌های دیگر مانند حقوق بشر و دموکراسی زمینه گرفتن دیگر دستاوردهای را نیز فراهم می‌کردند.

 وی با بیان اینکه خلق داعش، طالبان و القاعده همه برای این است که آن عنصر عمده تحول استراتژیک امت اسلامی را از آن بگیرند، تصریح کرد: می‌خواهند دین اسلام را از چشم بیندازند تا دیگر هیچ‌کس حتی در کشورهای اسلامی هم علاقه‌ای به اسلام پیدا نکند و بگوید اسلام یعنی سربریدن، نفاق و کشتار.

به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش با بیان اینکه بیش از نیم قرن از پزشکی هسته‌ای در ایران می‌گذرد، گفت: سال 1364 اولین مرکز پزشکی هسته‌ای و غدد ترشحی در دانشگاه تهران در کشور ایجاد شد. در دهه 60 و 70 بحث تولید رادیو داروها و کیت‌های مختلف در کشور آغاز شد. الان در شرایط بسیار پیشرفته‌ای هستیم.

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر کیت‌های مختلفی در این حوزه تولید می‌شود، عنوان کرد: بیش از 150 مرکز پزشکی هسته‌ای داریم و به بیش از یک میلیون بیمار که نیازهای تشخیصی یا درمانی داریم خدمات رسانی می‌شود و سازمان انرژی اتمی این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه سعی کردیم رادیو داروها را براساس  GNP و GDP از این به بعد تولید کنیم، گفت: ظرف سه تا چهار سال آینده پروژه‌ای در مقیاس ریالی حدود 250 میلیارد تومان است که بتوانیم رادیو داروها را تولید و صادر هم بکنیم. البته الان نیز صادرات داریم اما در آینده از شرایط مطلوب‌تری برخوردار خواهیم شد.

صالحی گفت: در 2 سه سال اخیر در واکسن‌سازی و تولید داروهای جدید برای جداسازی پروتئین‌ها، RND و DNA و تجهیزات و سانتریفیوژهایی که نیاز بود برای این امر در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم.

وی با اشاره به رونمایی از دو سانتریفیوژ بسیار پیشرفته زونال و اولترا در 20 فروردین خاطرنشان کرد: این دو سانتریفیوژ را خودمان طراحی کرده بودیم و ساختیم و درصدد هستیم اولین بیمارستان تخصصی هسته‌ای را در کشور دایر کنیم و اولین تجهیزات پروتن‌تراپی و کربن‌تراپی که در کشور وجود ندارد و حتی در منطقه غرب آسیا هم وجود ندارد را بتوانیم ظرف چهار تا پنج سال آینده در کشور فراهم کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مقدمات این کار صورت گرفته است، عنوان کرد: این هفته عده‌ای برای عقد قراداد به یکی از کشورهای خارجی می‌روند.