کاخ سفید: قرار نیست صدها میلیارد دلار پول به راهی ایران شود

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روزانه خود، امروز به تفسیر صحبت‌های «جان کری» وزیر خارجه کشورش در خصوص امتناع تاجران و بانک‌های خارجی از معامله با ایران پرداخت.

کری در لندن گفته بود که »عادلانه» نیست بانک‌ها و تاجران خارجی که نمی‌خواهند با ایران تعامل اقتصادی داشته باشند، تحریم‌های آمریکا را بهانه کنند.

جاش ارنست این گفته‌های جان کری را اینگونه تفسیر کرد: «این نشان داد که ادعای مخالفان توافق و به خصوص جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه قرار است صدها میلیارد دلار پول وارد ایران شود، درست نبوده است.»

ارنست البته تصریح کرد: «این افراد یا در اشتباه بودند یا دروغ می‌گفتند.»

یکی از خبرنگاران در خصوص آزمایش‌های موشکی ایران و قول دولت اوباما مبنی بر مبارزه با اقدامات به اصطلاح ثبات‌زدایانه ایران سوالی پرسید.

سخنگو پاسخ داد: «سخت است که میان این اقدامات و توافق هسته‌ای، ارتباطی پیدا کرد؛ توافق برای بازداشتن ایران از دستیابی به بمب اتم بود که امروز هم نه بر اساس گمانه‌زنی‌های اطلاعاتی، بلکه بر اساس راستی‌آزمایی و بازرسی ادامه‌دار بازرسان بین المللی، می‌دانیم که ایران سلاح هسته‌ای ندارد.»

ارنست باز هم به شلیک آزمایشی موشک‌های بالستیک پرداخت و گفت: «آنها (ایرانیان) قبل از توافق این کار را می‌کردند و حالا هم ادامه می‌دهند. ما تلاش خود برای مقابله با برنامه موشکی ایران را دوچندان کرده‌ایم و در این مسیر، تحریم‌های جدیدی هم علیه ایران اعمال شده است.»