روحانی:هیچ‌گاه از شعارهای انتخاباتی‌ام عقب‌نشینی نکرده‌ام

حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تبریک سالروز میلاد با سعادت حضرت عباس(ع) اظهار داشت: حضرت اباالفضل(ع) کسی است که به همه ما درس ایثار و وفاداری آموخت.

وی از مهما‌ن‌نوازی مردم شریف، بزرگوار و دلیر استان کرمان قدردانی کرد و بیان داشت: در خیابان‌ها و مصلای کرمان شاهد جمعیت و حضور مهربانانه مردم بودم.

روحانی ادامه داد: از مردم شهرستان‌ها عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم خدمت آنها شرفیاب شوم، اما نمایندگانی از دولت به شهرستان‌ها رفتند.

رییس جمهور افزود: کرمان دارای ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف از جمله نیروی انسانی، معدن و کشاورزی است و بیش از 3 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در سفر هیأت دولت به کرمان افتتاح شد و بیش از 14 هزار میلیارد تومان تفاهمنامه و کلنگ‌زنی پروژه داشتیم در حالی که در سفرهای استانی کمتر شاهد این حجم پروژه بودیم.

روحانی با اشاره به اینکه تصمیمات خوبی برای آب استان کرمان در سفر هیأت دولت به این خطه اتخاذ شد، ابراز داشت: امیدواریم 40 طرح و پروژه با 968 میلیارد تومان در سفر استانی به کرمان را در سال‌های 95 و 96 اجرایی کنیم.

وی همچنین از تنوع آب و هوایی و وجود آثار تاریخی و باستانی در استان کرمان سخن گفت و تصریح کرد: خوشحالم که بسیاری از آثار تاریخی کرمان در دست مرمت است و دولت از این پروژه‌ها حمایت می‌کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: تعادل روی شمال و جنوب استان کرمان نیز در این سفر مورد تاکید قرار گرفت، زیرا محرومیت‌زدایی از جنوب استان کرمان از وظایف دولت است و بخش دولتی و خصوصی باید دست به دست هم دهیم و محرومیت‌زدایی کنیم و تعادل به وجود آوریم.

روحانی عنوان کرد: دولت تصمیم گرفته است چند استان را برای پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب کند و اختیارات و امتیازات ویژه‌ای به آنها دهد و نمونه کاری که در این استان‌ها انجام می‌گیرد، برای سایر استان‌ها هم الگو شود.

وی از نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل سخن به میان آورد و متذکر شد: در اسفند می‌خواهیم گزارشی را ارائه کنیم که چه کاری در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

روحانی عنوان کرد: ان‌شاءالله امسال وضعیت بهتری نسبت سال قبل خواهیم داشت و به دنبال رشد پنج درصدی هستیم و این موضوع برای استان کرمان مهم است تا جهشی در این استان ایجاد شود.

وی اظهار داشت: ذخایر ارزی کشور در دست بانک مرکزی است و برای اینکه بخواهد از این منابع استفاده کند، این پول را در بانک‌های جهان ذخیره می‌کند.

رییس جمهور اضافه کرد: کل کارهای آمریکا در زمینه بلوکه کردن پول‌های ایران را نامشروع می‌دانیم و هیأتی را مأمور کردیم تا گزارشی را در این زمینه تهیه کند و این گزارش را در اختیار مردم قرار می‌دهم تا بدانند این پول در چه مراحلی بوده و چه اقداماتی باید انجام می‌شده است و سپس آن را به قوه قضائیه می‌فرستیم تا بتواند پیگیری کند.

روحانی تاکید کرد: به محاکم بین‌المللی مراجعه می‌کنیم و لوایح لازم را برای طرح موضوع در دادگاه بین‌المللی لاهه آماده می‌کنیم، زیرا کار آمریکا نادرست و خلاف است و عهدنامه‌ای از سال 1334 بین ما و آمریکا وجود دارد که می‌تواند مبنای ما در دادگاه بین‌المللی باشد.

رییس جمهور بیان داشت: دولت زمینه را برای اینکه بتوانیم مواد معدنی کشور و استان کرمان را به خوبی به خارج صادر کنیم، آماده کرده است و شرایط ما برای ارتباط با دنیا نسبت به گذشته بهتر شده است و بحث حمل و نقل را باید متکی به ریل کنیم که دیروز تفاهمنامه پروژه سرمایه‌گذاری راه‌آهن توسط بخش خصوصی و بخش دولتی در کرمان به امضا رسید.

روحانی ریزگردها را یکی از مشکلات زیست‌محیطی خواند و ابراز داشت: وقتی این ریزگردها مربوط به تالاب باشد، شرایط این ریزگردها متفاوت است و ما برای ریزگردها کار بین‌المللی با کشورهای همسایه انجام می‌دهیم، زیرا بخشی از ریزگردها از کشورهای همسایه به کشور ما می‌آید.

وی یادآور شد: برای ریزگردهای داخلی دولت هر ساله بودجه‌ای را فراهم کرده است و در جلسه وزرا با استاندار کرمان یکی از بحث‌ها این بود که برای تالاب جازموریان چه باید کرد و اعتباراتی را برای جازموریان طی سال جاری و سال آینده به این تالاب اختصاص داده‌ایم، اما باید با اقداماتی چون درختکاری و مالچ‌پاشی مانع انتشار ریزگردها شد.

رییس جمهور عنوان کرد: توان و تلاش دولت بر این بوده است هرچه به مردم وعده داده را عملی کند و هیچ‌گاه از شعارها، برنامه‌ها و اقداماتی که در اختیارم بوده عقب‌نشینی نکرده‌ام.

روحانی ابراز داشت: برخی از امور در دست دستگاه اجرایی نیست، اما دولت نظر خودش را اعلام کرده است و روند قانونی باید مورد مراعات قرار گیرد و هنوز هم ناامید نیستیم و وزارت کشور نیز در حال پیگیری است و نباید بگذاریم بدعتی در این زمینه به وجود آید.

وی افزود: از ابتدای دولت برنامه ما این نبود هر کس در دولت قبلی فعالیت می‌کرده در دولت بعدی تغییر کند، برای ما مهم بود که یک مدیر، برنامه دولت را به عنوان برنامه خودش برای استان بداند.

رییس جمهور در پایان درباره برنامه دولت برای بهبود معیشت معلمان گفت: طبق گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وضع معلمان ما در پایان سال 95 نسبت به آغاز این دولت از لحاظ حقوق، مزایا و دریافتی مجموعا دوبرابر می‌شود و بنابراین کار بزرگی در طول این 3.5 سال عمر دولت انجام داده است.