مقام آمریکایی: باید در قابلیت های موشکی از ایرانی ها جلو بیفتیم!

قرار است سپر دفاع موشکی آمریکا در قاره اروپا فردا (پنجشنبه) بعد از تقریبا یک دهه از این که واشنگتن ایجاد آن‌را به دلیل محافظت از ناتو در برابر موشک‌های ایران عنوان داشته بود و نیز با وجود هشدارهای روسیه مبنی بر این که غرب در حال به خطر انداختن و تهدید صلح اروپای مرکزی است، عملیاتی نماید.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» قرار است مقام‌های آمریکا و ناتو بعد از سال‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری و نیز تلاش‌های ناموفق در کاستن از نگرانی‌های روسیه مبنی بر این که ممکن است این سپر موشکی علیه این کشور به کار گرفته شود این پروژه را در پایگاه هوایی دوره افتاده «دوسلو » در رومانی عملیاتی کنند.

«رابرت بل» نمیانده «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در ناتو در توجیه این اقدام گفت: «ما اینک قادر به محافظت از ناتو در اروپا هستیم. ایرانی‌ها نیز در حال افزایش قابلیت‌های موشکی خود هستند و  ضرورت دارد ما نیز جلو بیافتیم. البته این سامانه علیه روسیه نیست. »

بر اساس این گزارش، آمریکا قرار است کار ساخت دومین ایستگاه موشکی خود در لهستان را از جمعه آغاز نماید. این پایگاه سال 2018 آماده می‌شود و به ناتو امکان حضور فعالیت 24 ساعته سپر دفاع موشکی را می‌دهد.

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر در زمینه استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان اعلام کرده بود که این کار نقض پیمان موسوم به نیروهای هسته ای میانبرد است.

وزارت امور خارجه روسیه در این زمینه گفته بود، استقرار سپر موشکی آمریکا در رومانی و لهستان ناقض پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد است.