رفسنجانی: به راحتی نمی توان از شر تروریست ها خلاص شد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سفر خویش به استان گیلان پس از بازدید از قسمت هایی از طرح احداث و توسعه اسکله در منطقه آزاد انزلی در دیدار کارکنان و مدیران این منطقه ؛ توجه به زیر ساخت ها را از ضرورت‌های رونق اقتصادی مخصوصا در بخش صادرات دانست و با تاکید بر وجود دو دریا در شمال و جنوب کشور ؛ بر توسعه بندرگاه ها تاکید کرد و گفت: ظرفیت کشورهای شمالی ایران و علاقه آنان برای دسترسی به آب های آزاد ؛ توسعه بندر های شمالی را مهم کرده و باید در این راه تلاش کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه که  امروز تلاش همه جانبه در توسعه منطقه آزادانزلی وجود آمده بیان داشت: پس از پایان جنگ و آغاز سازندگی همه جانبه به این نتیجه رسیدیم که مناطق آزاد در توسعه شهرستان انزلی و استان گیلان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. همان زمان کار را شروع کردیم و امروز می بینم که دوباره توسعه منطقه آزاد با حضور بخش خصوصی شروع شده است.

هاشمی رفسنجانی؛ با تاکید بر اهمیت کریدور شمال به جنوب و  نقش راه آهن ؛ گفت اگرچه با کشورهای آسیای میانه و روسیه تفاهم نامه نوشته بودیم که راه آهن ها را تا سواحل خزر بیاوریم و ما این کار را با عبور از البرز شروع کرده بودیم ؛ اما سرعت مناسب را نداشت و در این سفر سعی می کنم از طرح بازدید کنم که در چه وضعیتی قراردارد.

هاشمی با اشاره تاثیر تعاملات بین المللی در شکوفایی اقتصادی و صنعتی و به تحسین از اقدامات و سیاست های دولت یازدهم برای ایجاد روابط سازنده با دنیا به بایدها و نبایدهای  تحریم در  ده سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حالی که خزانه ما پر از ارز بود ؛از این فرصت استفاده نکرده‌ایم ، امتیازات و استعدادها  ما بیشتر از باکو, قزاقستان و ترکمنستان است و منطقه ما می‌تواند همراه با گردشگری پر سود باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان این که دولت یازدهم در امر توسعه در حال پیشروی است  و برجام نیز می تواند به کمک آن ها بیاید؛ خاطرنشان کرد: آن هایی  که با برجام مخالف هستند و انتظار سقوط برجام را دارند، نمی گویم بد خواه نظام و کشور هستند؛‌ محاسبه‌های آنها اشتباه است و با اعداد و ارقام آشنا نیستند.

هاشمی تصریح کرد: برجام یکطرفه نیست و دنیا بیشتر از ما به برجام نیاز دارد زیرا برای تحقق امنیت در منطقه نیازمند ایران است.

وی ایران را خورشید درخشان منطقه توصیف کرد و گفت: همه می خواهند با کشوری که بهترین امنیت را در منطقه ناامن دارد؛ همکاری داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سفر رییس جمهور آمریکا و سخنان اوباما در دیدار روسای کشورهای عربی گفت: رییس دولت آمریکا اعتراف می‌کند که هر کشوری که می‌خواهد در منطقه رشد کند و امنیت داشته باشد؛ باید با ایران همکاری کند.

وی ایران را چهار راه ارتباطی دنیا برای انتقال خط انرژی و فیبر نوری دانست و با اشاره به سوابق این مباحث و اقدامات در دولت سازندگی ؛ گفت: قطر و هر کشور دیگری می دانند که ایران بهترین و ارزان ترین راه برای انتقال خط لوله گاز است.

ایشان مردم و نیروهای تحصیلکرده را امتیاز دیگر ایران دانست و افزود: باید برای این مردم و این جوانان اشتغال و رونق آورد و راهش تقویت وحدت مردم و همدلی همه مسولین است.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  بیان داشت: با بیان اینکه با وجود تروریست ها، منطقه خاورمیانه کانون خطر برای دنیا شده است و این جریان تروریست که به جریان رو به توسعه تبدیل شده است چیز آسانی نیست که بتوان به راحتی از آن خلاص شد.

وی تصریح کرد: با به رسمیت شناختن موقعیت هسته ایی ایران در دنیا با توافق برجام کار بسیار عظیمی است و هم اکنون دارای جایگاهی در دانشگاه هسته‌ایی دنیا هستیم و میتوانیم در تمام مراحل هسته ایی کارساز باشیم.

 هاشمی ادامه داد: باید وحدت‌مان را حفظ  و جامعه ای متحد را در  کنار سازندگی ایجاد کنیم و  نگذاریم ایران اسلامی در این دعواهای سیاسی که نتیجه ای جز کینه و فرصت سوزی ندارد گرفتار شود.