«میخائیل اولیانف» رئیس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» ادعای آمریکا درباره تهدید بودن برنامه موشکی ایران علیه ناتو را زیر سوال برد.

اولیانف گفت: «مشخص نیست این ادعاها درباره اینکه برنامه هسته‌ای ایران خطر است، به چه چیز استناد شده است. خطر علیه چه کسی؟ اگر آمریکا منظور بوده است، پس جدی نیست؛ چرا که برد موشک‌های ایرانی از 2 هزار کیلومتر فراتر نمی‌رود حتی نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا نیز در فاصله‌ای دورتر از ایران قرار دارند.»

اولیانف در واکنش به اقدام آمریکا به استقرار سیستم دفاع موشکی اروپایی در رومانی و لهستان، گفت: «این اقدام‌ها هیچ رابطه‌ای با هدف از پیش اعلام شده یعنی کاستن از خطر تهدید هسته‌ای ادعایی ایران ندارد. برای اینکه وضعیت برنامه هسته‌ای ایران مشخص شده است.»

وی افزود «با وجود اظهارات سابق دولت آمریکا درباره اینکه حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران انگیزه‌ها برای استقرار سیستم دفاع موشکی در ایران را از بین خواهد برد، اظهاراتی نادرست است.»

پیشتر، «ویلیام استیونز» سخنگوی سفارت آمریکا در روسیه مدعی شد، واشنگتن به وضوح تأکید کرد که هدف از استقرار سیستم موشکی «ایجس» در رومانی و لهستان حمایت از شرکای اروپایی ایالات متحده در ناتو در برابر تهدیدهای برنامه هسته‌ای و آزمایش موشکی ایران است.