افتتاح سامانه موشکی آمریکا برای مقابله با ایران

آمریکا در صدد است روز پنجشنبه (امروز) سپر موشکی 800 میلیون دلاری خود را در «رومانی» فعال کند. آمریکا مدعی است که این پروژه بخشی از چتر دفاعی «گرینلند» تا «آزور» برای مقابله با موشک‌های ایران می‌باشد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در پایگاه هوایی «دیوسلو» در رومانی، مقامات آمریکایی و ناتو قصد دارند، عملیاتی شدن و راه‌اندازی سایت دفاع موشک بالستیک با قابلیت منهدم کردن موشک‌های کشورهای دیگر که به اعتقاد آمریکا روزی ممکن است به شهرهای مهم اروپایی برسد را اعلام کنند.

«فرانک رز» معاون دستیار وزارت امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات در اینباره گفت: «ایران همچنان به توسعه، آزمایش و استقرار طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های موشک بالستیک ادامه می‌دهد و این قابلیت‌ها از نظر برد و دقت در حال افزایش است».

رز که قبل از حرکت به سوی سایت مذکور برای پیوستن به «رابرت ورک» معاون وزیر دفاع آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، صحبت می‌کرد، ادامه داد: «سامانه‌های ایران می‌تواند به بخش‌هایی از اروپا از جمله رومانی برسد»

این سامانه قرار است امروز ساعت 09:00 به وقت گرینویچ (13:30 به وقت تهران) رسما آغاز به کار کند. 

روز جمعه (فردا) هم آمریکا قصد دارد مکان نهایی استقرار سپر موشکی در شمال لهستان که تا پایان 2018 آماده می‌شود را پی‌ریزی کند.

اداره این سایت در ماه ژوئیه برعهده ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) گذاشته می‌شود.

مسکو ضمن اعلام مخالفت شدید با این پروژه تأکید دارد که ائتلاف تحت رهبری آمریکا تلاش دارد روسیه را در نزدیکی دریای سیاه که اهمیت استراتژیکی دارد، احاطه کند. دریای سیاه محل استقرار ناوگان دریایی روسیه است و ناتو به دنبال افزایش گشت‌زنی‌ در این منطقه است.

آماده‌سازی این سپر موشکی در حالی صورت می‌گیرد که ناتو به دنبال ایجاد توان بازدارنده جدید در لهستان و بالتیک است. این اقدامات به دنبال الحاق 2014 کریمه به فدراسیون روسیه در پی رأی مردم شبه‌جزیره، صورت می‌گیرد. کریمه روس‌نشین پس از آن تصمیم به الحاق به روسیه گرفت که ناآرامی‌های شبه‌کودتا در اوکراین، موجب قدرت گرفتن گروه‌های حامی غرب و تحت فشار قرار گرفتن روس‌گرایان شد.