اظهارات جالب طراح سابق تحریم‌های ایران درباره سیاست اوباما

«استوارت لوی» - معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا - که زمانی به طراحی تحریم‌های مختلف برضد شرکت‌های معامله‌کننده با ایران می‌پرداخت، معتقد است دولت اوباما سیاست دوگانه‌ای را در زمینه داد و ستد تجاری با ایران دنبال می‌کند.


وی که از سال 2004 تا 2011 معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی بود، روز گذشته در مقاله‌ای در «وال استریت ژورنال» با اشاره به تلاش‌های جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا - برای ترغیب بانک‌های اروپایی به برقراری روابط تجاری با ایران، نوشت: واشینگتن در حال حاضر در حال متقاعد کردن بانک‌های غیرآمریکایی برای انجام کاری است که هنوز انجام آن برای بانک‌های آمریکایی غیرقانونی است.

تحریم‌های مربوط به داد و ستد تجاری مستقیم آمریکا با ایران همچنان به قوت خود باقی هستند که همین مسئله تاکنون مانع از روابط تجاری مستقیم شرکت‌ها و موسسات مالی آمریکایی با ایران شده است. به همین خاطر، مقامات دولت اوباما ابراز نگرانی کرده‌اند اگر ایران در دوران پسابرجام گشایشی را در اقتصاد خود مشاهده نکند، منتقدان دولت باعث شکست توافق هسته‌ای می‌شوند.

لوی در دولت جرج بوش – رئیس جمهور سابق آمریکا – به سمت معاون وزارت خزانه‌داری این کشور منصوب شد و اوباما برای اینکه همخوانی سیاست خود با دولت قبلی را در بحث مقابله با ایران نشان دهد، وی را تا سال 2011 در مقام خود ابقا کرد.

لوی معتقد است که سیاست دوگانه و موضع‌گیری های دوپهلوی دولت اوباما در حال حاضر بی‌معناست؛ بویژه با توجه به اینکه فعالیت‌های ایران در زمینه آزمایش موشک‌های بالستیک که سوای برنامه هسته‌ای آن می‌تواند منجر به تحریم ‌شود، کاهش نیافته است.

لوی در ادامه مقاله خود نوشت: دولت‌ها می‌توانند تحریم‌ها را لغو کنند؛ اما در نهایت این بخش خصوصی است که باید ریسک تجارت با ایران را برای خود بسنجد و بدون تردید، اگر در تجارت با ایران مرتکب اشتباهی شود، باید پاسخگو باشد.

از سوی دیگر، «تد کروز» - سناتور تگزاس - که به تازگی پس از شکست در ایالت ایندیانا از رقابت‌های ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه انصراف داد، نیز روز گذشته در مقاله‌ای در «نیویورک تایمز» خواستار افزایش کمک مالی آمریکا به برنامه دفاع موشکی اسرائیل برای مقابله با خطرات توافق هسته‌ای ایران شد.

وی در این مقاله به طور ویژه خواستار کمک مالی آمریکا به برنامه سپر موشکی "ارو 3" شد و اظهار داشت کنگره باید از این فرصت برای تاکید مجدد بر تعهد آمریکا در قبال امنیت اسرائیل استفاده کند. وی در ادامه نوشت: انجام چنین کاری این پیام را به مقامات جمهوری اسلامی ایران مخابره خواهد کرد که هنوز دستکم تعدادی در واشینگتن وجود دارند که اظهارات و اقدامات آنها را جدی گرفته و طبق آنها عمل خواهند کرد.