ظریف: سفرا تلاش کنند نتیجه برجام دیده شود

محمدجواد ظریف امروز در جلسه افتتاحیه سمینار رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با عنوان «برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» اظهار داشت: ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا درباره تمام فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید برای بهره‌برداری از برجام در سایه اقتصاد مقاومتی تبادل نظر کنیم.

وی افزود: در شرایط جدید همه تلاش های سفرا باید بر پیشبرد توسعه اقتصادی کشور و بهبود شرایط معیشتی مردم متمرکز شود تا مردم در عمل، آثار و نتایج برجام را احساس کنند.

ظریف با تشریح رویکرد مخالفان توافق برجام در آمریکا اظهار داشت: برخی مخالفان برجام که سابقه طرفداری از رژیم صهیونیستی در امریکا دارند، سعی کردند با اعمال دیدگاه های تنگ‌نظرانه خویش روند کند ساختن نتایج توافق برجام را دنبال کنند؛ این رویکرد مخالفان، نیازمند هوشیاری و طراحی های جدید برای خلق چشم اندازهای جدید و پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه با تبیین ضرورت واقع‌بینی در ارائه تصویر منصفانه از نتایج به دست آمده در پرتو برجام گفت: در حوزه اطلاع رسانی نیاز به ارائه گزارش دقیق و واقعی از تلاش های انجام شده برای تبلور آثار توافق برجام در حوزه بانکی و مالی و اطلاع‌رسانی شایسته در خصوص واقعیت های جاری حاکم بر فرایند برجام داریم و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در ارائه این رویکرد و گشایش‌های جدید نقش بارز و اساسی دارند.

بر اساس این گزارش، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی هم به عنوان دومین سخنران افتتاحیه همایش سفرا، ضمن تشریح جزئیات فنی توافق برجام درخصوص فرصت های به وجود آمده ناشی از توافق برجام اظهار داشت: فرایند غنی سازی در چارچوب ظرفیت های علمی و منابع طبیعی کشور در حال پیشرفت است و روند پیشبرد فعالیت های انرژی اتمی به طور طبیعی و متناسب با برنامه راهبردی کشور در مسیر شفاف و مطابق با شاخص های بین المللی رو به جلوست.

وی افزود: ما در بخش صنعتی شدن فعالیت های اتمی کشور در حال ارتقای تکنولوژیک با ماشین آلات مدرن هستیم و در زمینه تجاری‌سازی نیز فروش آب سنگین را در سطح بازار جهانی جا انداخته و موقعیت کشور را در زمینه انرژی صلح آمیز اتمی ارتقا بخشیده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مجموعه خدمات انرژی اتمی در ارائه خدمات پزشکی اظهار داشت: در حوزه تأمین سلامت مردم برای تولید دارو و انواع دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری پزشکی، موفقیت های سودمندی را با رویکرد بهره‌وری سازنده در چارچوب قاعده "فایده و هزینه" برای پیشرفت کشور به دست آورده ایم.

عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز به عنوان سومین سخنران افتتاحیه همایش سفرا با تشریح دستاوردهای توافق برجام اظهار داشت: توافق برجام موجب تثبیت برنامه صلح آمیز اتمی شد و هزینه های تحمیلی بر کشور را برطرف کرد و سایه تحریم ها و ۶ قطعنامه شورای امنیت علیه کشور را از بین برد.

معاون بین المللی و حقوقی وزارت امور خارجه با تبیین سیاست های ایران هراسی ناشی از رویکردهای بدخواهان در امریکا و لابی صهیونیستی و متحدان آنها در منطقه گفت: سیاست ایران هراسی فضاسازی های کاذبی است که می تواند فرصت ها و واقعیت های ناشی از توافق برجام را غبارآلود کند ولی خوشبختانه با تلاش های جاری کشور و برداشته شدن گام های بلندی در چارچوب اعاده ساز و کارهای رفع تحریم ها و طبیعی سازی تمام عرصه های مربوط به تجارت خارجی و تولید و فروش نفت، بازاریابی و بررسی مکانیزم عادی سازی تعاملات مالی و بانکی پس از برجام را شاهد هستیم.