دولت ملزم به پیگیری اخذ غرامت از آمریکا شد

جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 26 اردیبهشت ماه 95) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 202 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 85 نماینده مجلس خالی بود.

ادامه بررسی طرح اصلاحیه قانون سنجش و پذیرش دانشجو اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

*نمرات امتحانات سراسری دروس متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی به عنوان سابقه تحصیلی مؤثر در کنکور تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای نشست،‌ طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، بند (الف) ماده یک قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10 شهریورماه 1392 به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

الف- سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

2- بند (ت) ماده 3 قانون (وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش)، به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ت- اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات سراسری، نهایی و استاندارد) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش

طبق تبصره این ماده، این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست.

وکلای ملت همچنین در جریان بررسی این طرح، با پیشنهاد قاسم جعفری نماینده بجنورد برای الحاق به این طرح موافقت کردند.

طبق مصوبه مجلس در بند الحاقی، تأثیر معدل برای سال 95 مثبت است و برای سال‌های بعد توسط کارشناسان بررسی می‌شود.

نمایندگان با 143 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 230 نماینده حاضر در صحن علنی، اصل ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.

*دانشگاه‌ها به تشخیص وزارتخانه‌های علوم و بهداشت می‌توانند نسبت به تأسیس شعب در خارج از کشور اقدام کنند

نمایندگان همچنین لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده 3 این طرح را پس از رسیدگی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دانشگاه‌های کشور، حسب مورد به تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های مربوط، می‌توانند نسبت به تأسیس شعب در مناطق آزاد تجاری–صنعتی و نیز در خارج از کشور به صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام کنند.

طبق مصوبه مجلس، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران موظف شدند 25 درصد از سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بورسیه‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد اختصاص دهند.

طبق تبصره این ماده، کسب حداقل 70 درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای کلیه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی از جمله رشته‌های پزشکی برای دارندگان سهمیه الزامی است.

وکلای ملت مصوب کردند که پذیرش دانشجو در شعب دانشگاه‌ها در مناطق آزاد تجاری-صنعتی، برای دانشجویان غیرایرانی بدون آزمون سراسری انجام می‌شود. ضوابط پذیرش دانشجو برای دوره کارشناسی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو موضوع ماده 2 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 1392 و برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی با پیشنهاد دانشگاه‌ها و حسب مورد با تأیید یکی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود.

بر اساس تبصره این ماده، دانشجویان ایرانی شعب مناطق آزاد تجاری-صنعتی، همانند سایر دانشجویان از معافیت تحصیلی برخوردار هستند.

*صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی ایجاد می‌شوند

در ادامه، وکلای ملت مواد ارجاعی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور به کمیسیون مشترک را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده 4 این طرح را پس از رسیدگی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور فراهم نمودن شرایط رقابتی و افزایش کارآمدی بیمه‌های بازنشستگی و جلوگیری از ایجاد هر گونه انحصار یا امتیاز ویژه برای صندوق‌های بازنشستگی اعم از خصوصی، تعاونی یا دولتی اجازه داده شد صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی با تضمین پوشش تعهدات آتی بیمه‌شدگان بازنشسته بر اساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، ایجاد شود.

همچنین مقرر شد هماهنگی و نظارت بر فعالیت صندوق‌های فعال در حوزه بیمه‌های بازنشستگی کشور اعم از تعاونی، خصوصی، دولتی و عمومی غیردولتی توسط «سازمان تنظیم مقررات بیمه‌های بازنشستگی کشور» انجام می‌شود. این سازمان زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون افزایش پست‌های سازمانی دولت تشکیل می‌‌شود.

خانه ملتی‌ها مصوب کردند که وظایف و اختیارات سازمان مذکور با رویکرد رقابتی و با ترکیب نمایندگان دولت و بخش خصوصی (بیمه‌گذاران ذی‌نفع) به موجب اساسنامه‌ای است که حداکثر 3 ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

طبق تبصره یک این ماده مقرر شد فعالیت اینگونه صندوق‌ها در لایه بیمه‌های مکمل و در قالب نظام تأمین اجتماعی چند لایه است.

طبق تبصره 2 ماده مذکور مصوب شد 2 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون‌های اجتماعی و اقتصادی و با انتخاب مجلس، به عنوان عضو ناظر این سازمان تعیین می‌شوند.

*مصباحی‌مقدم: لایحه برنامه نباید از دستور صحن خارج می‌شد/ لاریجانی: این مجلس ضیق وقت دارد

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: بر اساس ماده 184 آئین‌نامه داخلی مجلس رسیدگی به لوایح برنامه ترتیباتی دارد.

وی افزود: ترتیبات آن نیز این است که از زمان چاپ و توزیع لایحه 5 روز نمایندگان نظرات‌شان را می‌دهند. کمیسیون‌های تخصصی 10 روز و کمیسیون تلفیق حداکثر 3 هفته فرصت دارند نظرات خود را ارائه دهند.

مصباحی‌مقدم گفت: آئین‌نامه می‌گوید وقتی لایحه برنامه در کمیسیون تلفیق به اتمام رسید و چاپ می‌شود دیگر انتظار 10 روز برای نمایندگان بی‌مورد است.

وی خطاب به لاریجانی گفت: 10 روز فرصت مجلس از تاریخ 15 این ماه تا 26 یازده روز می‌شود که فرصت بسیار عالی بود برای بررسی برنامه اما هیأت رئیسه محترم به سوگندی که خورده بودند عمل نکردند و آن را در دستور قرار ندادند و الان هم که 15 روز بنا به بهانه‌جویی‌هایی که شد که این لایحه برنامه هم مانند سایر لوایح است در حالی که لایحه برنامه مطابق ماده آئین‌نامه ترتیبات جداگانه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که آیا این 10روز فرصت کافی برای بررسی لایحه برنامه نبود، گفت: الان ما را در یک شرایطی قرار داده‌اید و هیأت رئیسه هم بدون اینکه استرداد کند و بدون اینکه نمایندگان تقاضای مسکوت ماندن کنند، این لایحه را از دستور خارج می‌کند،‌چه توجیهی دارد؟

وی ادامه داد: این همه در تعطیلات اعضای کمیسیون تلفیق آمده‌اند و وقت گذاشته‌اند و هر روز 8 ساعت کار کرده‌اند، نماینده دولت حضور داشته در حالی که اگر دولت نمی‌خواست باید می‌گفت ما می‌خواهیم پس بگیریم اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جلسات حضور یافته و از لایحه دفاع کرده است و کلیات آن تصویب شد. بعد وارد جزئیات شد و گزارش خدمت مجلس ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیحی گفت: خب مشکلی نیست آن را در دستور می‌گذاریم.

وی خطاب به نمایندگان افزود: آقای مصباحی‌مقدم تشریف آوردند و من مفصل برایشان توضیح دادم. در آئین‌نامه قدری آن طرف‌تر آمده است به محض اینکه لایحه برنامه در دستور قرار گرفت هیچ بحث دیگری نباید مطرح شود؛ الان قانون بودجه از شورای نگهبان بازگشته است. 5 روز برای رسیدگی به آن فرصت داریم. مواد دائمی قانون برنامه‌های کشور که به کمیسیون فرستاده‌ایم الان در دستور است. با آن چه کار کنیم؟ بگذاریم برای مجلس آینده؟ باید در همین مجلس راجع به آن تصمیم بگیریم.

لاریجانی همه مشکل را در این زمینه معلول فقدان وقت برشمرد و گفت: همان روزهای اول هم خدمت آقای مصباحی‌مقدم گفتم که اگر 5 اردیبهشت پیشنهادات را بدهید زمان خواهیم داشت اما شما 15 اردیبهشت پیشنهادات را داده‌اید در حالی که این مجلس یک پایانی دارد. می‌خواهید همه دستورات دیگر را کنار بگذاریم قانون برنامه را آغاز کنیم؟ ولی مطمئن باشید ما قانون برنامه را نمی‌توانیم تمام کنیم چرا که حداقل 2 هفته در مجلس کار می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع در هیأت رئیسه بحث شد که ایا ما این کارهای نیمه کاره را تمام کنیم یا قانون برنامه را؟ شما اصرار دارید قانون برنامه را در دستور بیاوریم مانعی ندارد. این چند موضوع را تمام کنیم بعد قانون برنامه را در دستور می‌آوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت شما فقط 2 جلسه در این هفته و یک جلسه ونیم هفته آینده دارید. از خودتان سبک و سنگین کنید. این عدم در دستور قرار دادن برنامه دلیل خاصی ندارد. در هیأت رئیسه گفتید در این چندروز آخر آنچه از شورای نگهبان آمده یا ارجاعی از کمیسیون تمام کنیم بعد به سراغ برنامه برویم. پس بنابراین چون ضیق وقت بود و گفته بودیم 5 اردیبهشت پیشنهادات را بدهید و پیشنهادات به 5 نرسید، اینگونه شد.

لاریجانی گفت: آن 10 روزی هم که می‌فرمایید قانون آئین‌نامه عوض شده است و وقتی اینگونه لوایح از کمیسیون آمده باید 10 روز فرصت دهیم تا نمایندگان نظر دهند. درباره بودجه هم همین کار را کردیم بنابراین تشخیص ما به سوگندی که خورده بودیم این است که با تغییر آئین‌نامه اینگونه لوایح وقتی از کمیسیون آمد 10 روز به آن فرصت دهیم.

رئیس مجلس گفت: اگر شما درباره این مسئله شبهه دارید یک بار دیگر در هیأت رئیسه راجع به آن بحث می‌کنیم. چرا که نظرات ثانوی است که باید در صحن مطرح شود والا ما نمایندگان را مسبوق‌الاختیار کرده‌ایم و برداشت ما این است که داریم به سوگند خود عمل کنیم اما ممکن است تشخیص جنابعالی نباشد.

*تشکل‌های خصوصی و تعاونی تقویت و ساماندهی می‌شوند

نمایندگان در ادامه، مواد ارجاعی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور به کمیسیون مشترک را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده 14 این طرح را پس از رسیدگی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور تقویت و ساماندهی تشکل‌های خصوصی و تعاونی و کمک به انجام وظایف قانونی، موضوع بند (د) ماده 91 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 25 خردادماه 1387 و ارائه خدمات بازاریابی، مشاوره‌ای و کارشناسی کلیه اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند در ابتدای هر دوره بخشی از سود سالانه خود را که به پیشنهاد هیأت رئیسه این اتاق‌ها به تصویب مجمع نمایندگان آنها می‌رسد، پس از کسر مالیات برای انجام وظایف به صورت سالانه حسب مورد به حساب اتاق‌های مذکور واریز نمایند و تأییدیه اتاق‌های مذکور را هنگام صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت تسلیم کنند.

همچنین در ماده 17 ارجاعی این لایحه مقرر شد اعطای تسهیلات موضوع این ماده (به استثنای موضوع جزء 8 این بند) فقط به صورت ارزی است و سرمایه‌گذاران استفاده‌کننده از این تسهیلات اجازه تبدیل ارز به ریال در بازار داخلی را ندارند.

با 181 رای موافق و شعار «مرگ بر آمریکا»

2 فوریت طرح الزام دولت به پیگیری اخذ غرامت از آمریکا تصویب شد+متن کامل

2 فوریت طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی در نشست علنی امروز پارلمان به تصویب رسید.

وکلای ملت در حالی که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند با 181 رای موافق، 6 مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در صحن مجلس به 2 فوریت این طرح رای مثبت دادند.

متن کامل این طرح به شرح ذیل است:

عنوان طرح:

طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی

ماده 1- به منظور استیفای حقوق ملت ایران، دولت موظف است رأساً یا از طریق حمایت از اشخاص و اتباع جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مقتضی از جمله اقدامات حقوقی را جهت جبران خسارت و اخذ غرامت کامل از دولت ایالات متحده آمریکا به جهت نقش این کشور در موارد زیر را به عمل آورد:

1- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای 28 مرداد 1332

2- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای نوژه

3-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جنگ تحمیلی

4- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 223000 نفر و 600000 نفر ایثارگر (جانباز و آزاده)

5- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 17000 شهید ترور

6-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از حمله به سکوهای نفتی

7-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جاسوسی علیه ایران توسط ایالات متحده یا با حمایت و نقش‌آفرینی ایالات متحده

8- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از انسداد، مصادره و یا تصرف در اموال و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران، نهادها و مؤسسات دولتی یا عمومی جمهوری اسلامی ایران یا مقامات آن

9- کلیه خسارات مادی و معنوی ناشی از اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی که با حمایت یا نقش‌آفرینی آمریکا انجام پذیرفته یا می‌پذیرد.

10- کلیه خسارات مادی و معنوی ناشی از سایر اقدامات یا وقایعی که با حمایت یا نقش‌آفرینی ایالات متحده روی داده است یا در آینده روی خواهد داد.

ماده 2- دولت موظف است در مواردی که ایالات متحده تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در حوزه مصونیت دولت و اموال متعلق به دولت و مقامات جمهوری اسلامی ایران، را نقض می‌نماید در راستای اقدام متقابل کلیه اقدامات از جمله اقدامات حقوقی مقتضی را به عمل آورد.

ماده 3- دولت موظف است اجرای تصمیمات مراجع صالح به نفع جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن را در کشورهای ثالثی که اموالی از ایالات متحده در آنها وجود دارد، در چارچوب اقدام متقابل، تعقیب کند در مواردی که دادگاه‌های کشورهای ثالث نسبت به شناسایی و یا اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایالات متحده آمریکا علیه ایران اقدام می‌کنند دولت موظف است اقدام متقابل مقتضی را جهت شناسایی و اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایران در آن کشورها یا سایر کشورها حسب مورد به عمل آورد.

ماده 4- اقدامات حقوقی و غیرحقوقی مذکور در این قانون تا آنجا که در قبال دولت خارجی (ایالات متحده بر اساس ماده 2 این قانون و یا هر کشور دیگر موضوع ماده 3 این قانون) اتخاذ می‌شود و نقض مصونیت آن دولت و یا مقامات آن دولت تلقی شود، باید در چارچوب واکنش به نقض تعهد بین‌المللی آن دولت بوده و محدود به حدود اقدامات متقابل بر اساس حقوق بین‌الملل باشد.

ماده 5- وزارت امور خارجه موظف است گزارش اقدامات به عمل آمده در راستای استیفای حقوق ملت ایران، موضوع این قانون را هر 6 ماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و قضایی حقوقی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

نکو در مخالفت با دو فوریت طرح الزام دولت به اخذ غرامت از آمریکا:

خسارات زیادی از جانب آمریکا به کشورمان وارد شده/ لزوم برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس برای ارائه طرح

ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در مجلس در مخالفت دو فوریت طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی از دغدغه همکارانش به پاس ارائه این طرح قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه طرحی که پیش روی ماست دغدغه ما و تمامی نمایندگان است، گفت: من با دو فوریت این طرح مخالفم، نه‌اینکه بحث من عدم احقاق حقوق ملت باشد.

وی عدم وجود زمان کافی برای تصویب این طرح را دغدغه خود برای مخالفت دو فوریت توصیف کرد و افزود: اگر این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد شاید نتوانیم جزئیات آن را بررسی کنیم، به همین دلیل بهتر است طرح فعلا بررسی نشود.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خسارات وارده به کشورمان از سوی آمریکا بسیار زیاد است، اظهار داشت: نمی‌توان پیگیری جبران این خسارات را مدنظر قرار داد.

«خسارات زیادی به کشور وارد شد که در پی آن جمع کثیری از هموطنانمان به شهادت رسیدند، حال در چنین وضعیتی پیشنهاد من این است که قبل از تصویب این طرح که ممکن است نتوانیم آن را اجرایی کنیم، نشست مشترکی بین دولت و مجلس برای ارائه طرح مشترک برگزار شود»

وی بر این عقیده است که در صورت تصویب طرح مذکور و عدم اجرای آن جایگاه مجلس شورای اسلام تضعیف خواهد شد.

کارخانه‌‌ای در تشریح طرح 2فوریتی الزام دولت به پیگیری اخذ غرامت از آمریکا مطرح کرد

افزایش اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان پس از تصویب برجام/ملت و دولت تا کی برابر غارت اموال کشور صبر کنند

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان طراح طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی در دفاع از دو فوریت این طرح، کفت: شکی نیست که آمریکا زبان تعامل نمی‌فهمد کما اینکه پس از برجام اقدامات خصمانه آنها افزایش یافته است و گویی می‌خواهند انتقام 37 سال انفعال و شکست در خاورمیانه را اکنون بگیرند.

وی با اشاره به اقدامات زنجیره‌ای آمریکا علیه ایران پس از تصویب برجام، اظهار داشت: در مورد انفجار سال 1983 در پایگاه تفنگداران آمریکایی در لبنان، با هماهنگی میان کنگره،‌ دولت و دستگاه قضایی‌ آمریکا مصونیت‌های تقنینی، اجرایی و قضایی را از ایران برداشتند و 2 میلیارد دلار از اموال ما را مصادره کردند.

کارخانه‌ای با یادآوری احکام دادگاه‌های آمریکایی علیه ایران در پرونده‌های آسیب‌دیدگان 11 سپتامبر و جاسوسان دستگیر شده در جریان فتح لانه جاسوسی،‌ گفت:‌ در برابر این ادعاهای کذب آمریکا جا دارد مجلس شورای اسلامی به دفاع از ملت بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه ادعاهای ایران علیه آمریکا برخلاف ادعاهای آمریکا علیه ایران کذب نبوده بلکه خود آمریکایی‌ها نیز به آن اذعان دارند، خاطرنشان کرد: خود آمریکایی‌ها تأیید کردند که در کودتای 28 مرداد در ایران دخالت داشتند. همچنین اذعان کردند که کودتای نوژه مستقیما از سوی آمریکا طراحی شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراف وزیر خارجه اسبق آمریکا به حمایت این کشور از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران گفت: 223 هزار شهید، 600 هزار جانباز و آزاده و 17 هزار شهید ترور که عوامل جنایتکار آن تحت حمایت کنگره و دولت آمریکا قرار دارند همچنین خسارات وارده بر سکوهای نفتی و شهدای هسته‌ای که با کمک اطلاعاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند از جمله جنایات آمریکا در حق ملت ایران است.

وی تصریح کرد: ملت و دولت تا کی صبر کنند که آمریکا به غارت اموال ما بپردازد؛ ما تعجب نمی‌کنیم که دشمنی‌های آمریکا روز به روز بیشتر شود چرا که آنها به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند اما این آرزو را به گور می‌برند چون ایران اسلامی با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و حضور یکپارچه مردم در صحنه راه خود را پیش می‌برد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: مجلسی که برجام را تصویب کرده است به دو فوریت طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی رأی بالا دهد.

افضلی‌فرد در موافقت با دوفوریت طرح الزام دولت به پیگیری اخذ غرامت از آمریکا

هرچه عقب‌ برویم دشمن جلو می‌آید/هدیه مجلس نهم به مردم با تصویب طرح اخذ غرامت

به دنبال آن، مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس در موافقت با دوفوریت طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی خواستار رأی مثبت همکارانش به درخواست دوفوریت شد.

وی ادامه داد: مخالف محترم می‌گویند که زمان کافی برای بررسی این طرح وجود ندارد در حالیکه بنده معتقدم این طرح در صورت تصویب به کمیسیون رفته و در آنجا ضمن انجام اقدامات کارشناسی مناسب در زمان مقرر ارائه خواهد شد.

افضلی‌فرد با تأکید بر اینکه طبق آیات قرآن کریم ما هر قدم که عقب‌تر برویم دشمن به جلوتر خواهد آمد، اظهار داشت: باید با سردمداران کفر مبارزه کنیم زیرا آنها به هیچ تعهدی پایبند نیستند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به جایگاه سیاست خارجی در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و یادآور شد: طبق ماده 210 برنامه پنجم وزارت خارجه موظف است برای اعطای شأن، موقعیت، اقتدار و نقش جمهوری اسلامی تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

«اینکه برابر نابخردی‌های آمریکا منفعلانه برخورد کنیم طبق شأن جمهوری اسلامی نیست».

افضلی فرد به نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور درباره موضوع هسته‌ای نیز اشاره کرد و تأکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب را درباره بی‌تعهدی آمریکا را مورد اشاره قرار داد.

وی با بیان اینکه اقدامات آمریکا نشانه آشکار بی‌تعهدی آنها است، گفت: در پایان اجلاسیه چهارم مجلس نهم تصویب این طرح هدیه‌ای با عزت و اقتدار و همچنین همراستا با شأن جمهوری اسلامی ایران است که توسط نمایندگان ملت به ملت داده خواهد شد.

*دولت «لایحه دریافت عوارض برق تجدیدپذیر» را پس گرفت

علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی صبح امروز پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، درخواست دولت برای استرداد لایحه دریافت عوارض برق تجدیدپذیر به موجب اجرای ماده 138 آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام وصول شد.

همچنین لایحه عادی موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان و نیز لایحه عادی تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون استخدامی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام وصول شدند.

نقوی در تذکری شفاهی:

دولت یازدهم اصلاً برنامه‌ای برای حل مشکل اشتغال جوانان ندارد/ دولت با توهین و تهمت مشکلات کشور را گردن دولت‌های قبل می‌اندازد

سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی صبح امروز پارلمان، طی تذکری شفاهی با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: وضعیت کار و اشتغال در کشور واقعاً نگران‌کننده است، امروز نه تنها ظرفیت‌های شغلی جدید در کشور ایجاد نمی‌شود، از طرفی ظرفیت‌های شغلی هم که در گذشته ایجاد شده‌اند، در حال از دست رفتن هستند.

وی افزود: کارخانجات یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند، کارخانه قند ورامین پس از 70 سال فعالیت، در دولت یازدهم تعطیل شد، کارخانه دیگری نیز پس از 50 سال در قرچک در حال تعطیل شدن است.

نماینده ورامین در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: کارخانه آجرسازی نیز پس از 50 سال با مشکلات جدی روبروست و در حال تعطیل شدن است، باید پرسید چه کسی باید پاسخگوی مشکلات اشتغال در این کشور باشد؟ چرا دولت فکری به حال اشتغال نمی‌کند؟ چرا دولت برنامه‌ای برای اشتغال جوانان ندارد؟ دختران و پسران این مملکت درس خوانده‌اند، لیسانس و فوق‌لیسانس گرفته‌اند، اما بیکارند.

نقوی اضافه کرد: در هر خانواده‌ای به طور میانگین 3 نفر تحصیلکرده دارای مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس وجود دارد، اما هر 3 نفر بیکارند، آنان نزد خودشان و خانواده‌هایشان شرمنده‌اند، پدران و مادرانی که تلاش کردند زمینه تحصیل فرزندانشان را فراهم کنند، نگران سلامتی و عاقبت فرزندانشان هستند، چرا دولت فکری نمی‌کند؟ چرا دولت برنامه‌ای برای اشتغال جوانان ندارد؟

وی یادآور شد: چرا بنگاه‌های اقتصادی در حال تعطیل شدن هستند و کسی به داد آنها نمی‌رسد؟ تا کی می‌خواهیم بی‌برنامگی خودمان را گردن دولت‌های قبل بیندازیم؟ با توهین و تهمت به دولت‌های قبل، مشکلی حل نمی‌شود، دولت یازدهم در حالی این مشکلات را گردن دولت قبل می‌اندازد که 3 سال از عمر خودش گذشته اما هنوز برنامه‌اش برای بخش‌های مختلف مانند مسکن، دامداری و کشاورزی مشخص نیست.

نماینده ورامین در مجلس بر همین اساس تأکید کرد: دولت یازدهم اصلاً برنامه‌ای برای حل مشکل اشتغال جوانان ندارد، نکته دوم که باید درباره آن صحبت کنم، وضعیت اسفبار کشاروزان در کشور ماست

وی در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر جهاد کشاورزی تقاضا می‌کنم به داد کشاورزان برسد، محصولات آنان روی دستان‌شان باقی مانده است، آقای وزیر! به شهرستان قرچک و ورامین بیایید و به داد کشاورزان برسید.

کریمی‌قدوسی در تذکری شفاهی:

آقای رئیس‌جمهور! مقابل نظارت استصوابی شورای نگهبان درباره نتایج انتخابات اصفهان نایستید

جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش پایان نشست علنی امروز پارلمان در تذکری شفاهی، اظهار داشت: آقای حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای می‌گوید رئیس‌جمهور می‌خواهد برجام داخلی را ادامه دهد.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور! شما در پیام تبریک سال نو از صدا و سیما موضوع طرح برجام 2 را مطرح کردید، اما 12 ساعت بعد از آن، رهبر معظم انقلاب در بیانات حکیمانه خود در مشهد مقدس از برجام 2، 3 و 4 رمزگشایی کردند و نقشه دشمن را در این زمینه افشا کردند.

نماینده مشهد و کلات در مجلس در ادامه تصریح کرد: آمریکای جنایتکار، انگلیس خبیث و رژیم صهیونیستی که دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران هستند، از گذشته می‌گفتند تا ایران به این پنج خواسته ما تن ندهد، گریبان او را رها نمی‌کنیم، اولین خواسته آنان این است که در نظام بین‌الملل، تعریفی برای جایگاه ولایت‌فقیه دیده نشده و این اصل باید از قانون اساسی ایران حذف شود؛ دومین خواسته غربی‌ها این است که در نظام بین‌الملل هر کشوری می‌تواند یک ارتش داشته باشد، باید سپاه پاسداران از قانون اساسی ایران حذف شود.

وی اضافه کرد: سومین خواسته غربی‌ها این است که انتخابات در ایران باید آزاد باشد و در قوانین بین‌المللی و اصول دموکراسی چیزی به نام «نظارت استصوابی شورای نگهبان» دیده نشده است، لذا ایران باید جایگاه شورای نگهبان را از قانون اساسی خود حذف کند؛ ‌چهارمین خواسته غربی‌ها این است که حقوق‌بشر باید در ایران رعایت شده و زنان در انتخاب حجاب باید آزاد باشند، قوانین مغایر این خواسته غرب نیز طبق خواسته آنان باید حذف شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: خط قرمز انگلیس و آمریکا، امنیت رژیم صهیونیستی است، طبق خواسته غربی‌ها، ایران نباید امنیت رژیم صهیونیستی را تهدید کند و از فلسطینی‌ها دفاع کند.

وی همچنین خطاب به رئیس‌جمهور گفت: جناب آقای رئیس‌جمهور! مواضع رهبر انقلاب و رعایت آن توسط دولت و شخص شما از الزامات قانونی و شرعی است، بی‌توجهی به این اصول هزینه سنگینی را دربردارد؛ برای چندمین بار تذکر ملت را بشنوید و دست رد بر سینه نامحرم بزنید، مشاوران اینگونه خود را عزل کنید، اگر این اقدام را انجام ندهید به معنای قبول مواضع آنان است.

کریمی‌قدوسی در پایان مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور و دولت گفت: آقای رئیس‌جمهور! مقابل نظارت استصوابی شورای نگهبان در خصوص نتایج انتخابات اصفهان نایستید، آقای رئیس‌جمهور! این مسائل داخلی است؛ آقای رئیس‌جمهور! مشاور شما مدعی است شما می‌خواهید برجام داخلی را ادامه دهید، آقای رئیس‌جمهور! به صراحت موضع بگیرید، جواب بدهید که نظر شما از برجام داخلی چیست؟