ادعای مضحک هافینگتن پست درباره توافق هسته ای ایران

وبسایت هافینگتن پست در مطلبی به قلم «مجید رفیع‌زاده» – رئیس شورای بین‌المللی آمریکا – در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران در ژانویه 2016، این کشور با آزمایش‌های موشکی خود سه بار این توافق و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل را نقض کرده است.

 
این وبسایت در مطلب خود نوشت: ایران یکبار در ماه اکتبر به فاصله کمی پس از توافق هسته‌ای و یکبار در ماه مارس، دو موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های چندمنظوره را آزمایش کرد و دو هفته پیش نیز برای سومین بار، به گفته سردار علی عبداللهی – معاون ستاد کل نیروهای مسلح این کشور - یک موشک بالستیک دیگر با ضریب خطای نزدیک به صفر را مورد آزمایش قرار داد. 
 
هافینگتن پست در ادامه با وجود تاکید چندباره ایران بر ماهیت دفاعی برنامه موشکی خود نوشت: برد موشکهای بالستیک ایران در سالهای اخیر از 500 به بیش از 2000 کیلومتر افزایش یافته است و این موشکها اکنون به آسانی می‌توانند اروپای شرقی و همچنین ترکیه، عربستان سعودی، اسرائیل و یمن را هدف قرار دهند. 
 
در ادامه این مطلب آمده است: مقامات ایران معتقدند فعالیت‌های نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصداق نقض توافق هسته‌ای و قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل به شمار نمی‌روند و قدرتهای جهانی نیز ظاهرا در برابر این نظر ایران تسلیم شده‌اند. 
 
اما قطنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (پاراگراف دوم؛ ضمیمه B) به وضوح از ایران می‌خواهد هیچگونه فعالیتی را در زمینه توسعه موشکهای بالستیکی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند انجام ندهد. قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل نیز مجددا تاکید می‌کند که ایران نباید هیچگونه فعالیتی را در زمینه توسعه موشکهای بالستیکی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند انجام دهد و کشورها باید تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از کمک فنی یا انتقال فناوری‌های موشکی به ایران انجام دهند.
 
افزون بر این، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز به روشنی بیان می‌کند که ایران تا هشت سال بعد از "روز پذیرش" برجام یا دستکم تا تاریخ ارائه گزارش تأییدیه «جمع‌بندی مبسوط» از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید فعالیتی در ارتباط با برنامه موشکی خود انجام دهد.
 
با این وجود، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل تاکنون واکنش محکمی از خود نشان نداده و اقدامات مقتضی را برای مسئول دانستن دولت ایران در برابر این تخلفات به عمل نیاورده‌اند. چین و روسیه به دلیل اتحاد استراتژیک، اقتصادی و ژئوپولتیک خود با ایران و برای تقویت موضع خود در برابر آمریکا و متحدانش در آزمایش‌های موشکی اخیر ایران، در طرف ایران قرار گرفته‌اند. فرانسه، انگلیس و آلمان نیز که در طرف آمریکا قرار دارند و بعضاً سیاستی مشابه سیاست واشینگتن را در قبال ایران دنبال می‌کنند، تاکنون این مانورهای نظامی را جدی نگرفته‌اند.
 
آمریکا نیز با وجود آنکه طبق گزارش‌های مختلف، موشک بالستیک میان‌برد شهاب 3 و موشک کوتاه‌برد قیام 1 ذاتا از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردارند، با ناچیز شمردن موضوع تنها به بازی با کلمات اکتفا کرده است.
 
در حقیقت باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – با امتناع از پرداختن به این موضوع، همچنان تمایل دارد اقدامات جسورانه ایران نظیر آزمایش‌های موشکی یا دستگیری ملوانان آمریکایی را تا پیش از ترک کاخ سفید نادیده بگیرد تا توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان یک "دستاورد دست‌نخورده" در کارنامه ریاست جمهوری خود نگهدارد.
 
نگرانی اوباما از این بابت است که اگر فعالیت‌های موشکی ایران را نقض برجام تلقی کند، ایران ممکن است به صورت یک طرفه توافق هسته‌ای را زیر پا بگذارد. فرانسه و انگلیس و سایر کشورهای اروپایی نیز به دلیل روابط تجاری و اقتصادی رو به گسترش خود با ایران بویژه در بخش انرژی تمایلی به مسئول شمردن ایران ندارند. 
 
هافینگتن پست در پایان مدعی شد: برای ایران، توسعه برنامه موشکی بالستیک پس از برنامه هسته‌ای، یکی از ستون‌های اصلی سیاست خارجی آن محسوب می‌شود و این کشور درحالیکه هم‌اکنون بزرگترین ذخایر موشکی منطقه را در اختیار دارد می‌کوشد با توسعه برنامه موشکی، قدرت خود را به سراسر منطقه گسترش دهد. بنابراین، با توجه به اینکه آزمایش‌های موشکی ایران تاکنون واکنش شدیدی را از سوی آمریکا و سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل در پی نداشته است، بدون تردید این کشور همچنان به پیشبرد برنامه موشکی خود و پرتاب موشکهای بیشتر ادامه خواهد داد.