پرونده هسته‌ای ایران را بستیم حالا نوبت برنامه موشکی است

پس از اجرای تعهدات ایران ذیل برجام و فرارسیدن موعد انجام تعهدات 1+5، عهدشکنی آمریکا و بهانه‌جویی‌های جدید، رنگ و بوی بیشتری به خود گرفت.

در همین حال، یک مقام آمریکایی گفت که براساس توافق هسته‌ای وزارت خزانه‌داری حق تحریم‌ کردن افراد مرتبط با برنامه موشکی، تروریسم و حقوق بشر ایران را برای خود حفظ کرده و این مسئله از موضوع هسته‌ای جدا است.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به این موضوع در گزارشی نوشت: یک مقام دولتی آمریکایی تاکید کرد که از چند وقت پیش به دنبال راهی برای مقابله با برنامه موشکی ایران بوده‌ایم و تحریم‌ یکی از این راه‌هاست.

در همین حال، اندیشکده آمریکایی«بنیاد دفاع از دموکراسی» در گزارشی نوشت: باید پیش از حضور سرمایه‌گذاران خارجی، تحریم‌ها را اعمال کرد.

به اعتقاد کارشناسان، این اقدام مهر تائیدی بود بر گمانه‌زنی‌هایی که پیش از این مطرح می‌شد؛ آغاز سناریوی اعمال تحریم‌های جدید بعد از خالی شدن دست ایران از ذخایر راهبردی اورانیوم و زیرساخت‌های هسته‌ای.

در تازه ترین تحلیل رسانه‌های غربی، پایگاه اینترنتی آمریکایی امریکن تینکر (Americanthinker) در گزارشی با عنوان «برنامه موشکی ایران و چشم‌انداز جنگ» به نوعی تنها قدرت بازدارنده کنونی ایران را بعد از خنثی شدن برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و قدرتمند ایران برشمرد و نوشت: اکنون طوفانی از عملیات‌ها در منطقه شکل گرفته است، عربستان با تغییرات جدی بدنبال ایجاد توازن قدرت در خاورمیانه است. باید گفت ما وارد زمانی شده‌ایم که مسائل و مشکلات زیاد و همچنین سؤالات زیادی در مورد مسائل منطقه‌ای وجود دارد. اکنون باید پرسید که آیا ایران جنگ مستقیمی را از جانب متحدان خود آغاز خواهد کرد؟ باید پرسید که چرا ایران از توان نظامی به خصوص موشک‌های قدرتمند خود در مشکلات خاورمیانه‌ای استفاده نمی‌کند؟

این پایگاه آمریکایی در ادامه کار ایران را عاقلانه دانسته و می‌نویسد: تبعات بد و سخت جنگ و تاثیرات آن در جامعه می‌تواند برای ایران در جامعه درونی گران تمام شود. ایران اکنون در خانه امنیت داشته و به خوبی بر روی برنامه‌های موشکی خود وقت گذاشته است.

امریکن تینکر افزود: اکنون تنها موشک‌های ایران هستند که در مقابل هرگونه حملات خارجی عمل بازدارندگی را انجام می‌دهند.

 این پایگاه آمریکایی در پایان نوشت: اکنون با خنثی شدن برنامه هسته‌ای ایران بوسیله انجام مذاکرات هسته‌ای، نوبت به آن رسیده‌است که مقادیر سخت و تنبیهی جدی و گسترده‌ای را علیه برنامه موشکی ایران اتخاذ کنیم. باید آزمایش‌های موشکی ایران پی‌درپی با تحریم‌های سخت پاسخ داده شوند.

 از اجرای برجام رضایت نداریم

«مجید تخت‌روانچی» معاون وزیر امور خارجه  و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در نخستین همایش تجاری مشترک ایران و ایتالیا در پاسخ به فعالان اقتصادی که وضعیت اجرای برجام به کجا رسید و چقدر از مشکلات اقتصادی را حل کرده است، گفت: به طور کامل از اجرای برجام رضایت نداریم و دلیل آن هم این است که دولت آمریکا آن طور که باید به وظایف خود عمل نکرده و برجام از دید ما کاملاً موفقیت‌آمیز نبوده است.

تخت‌روانچی تصریح کرد: در اجرای برجام محافظه‌کاری بانک‌های بزرگ اروپایی وجود دارد و همه چیز دست به دست هم داده تا به طور کامل در زمینه بانکی همکاری‌های لازم را مشاهده نکنیم.

در ادامه «وینچنزو آمندولا» معاون وزیر خارجه ایتالیا نیز در توضیح بیشتر این موضوع گفت: روابط بین‌المللی بانک‌ها ورای این موضوع است و باید فرصت دهیم تا مدیریت لازم در این زمینه انجام شود.

وی افزود: ما در این رابطه می‌توانیم صحبت کنیم تا راهکاری برای مدیریت این موضوع پیدا کنیم.

«مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در تکمیل این موضوع گفت: از 180 هیئت خارجی که به ایران آمده‌اند 40 تا 50 هیئت به طور مستقیم به اتاق بازرگانی آمده‌اند، اما نتیجه، آنطور که می‌خواستیم نشد.

وی اضافه کرد: با وجود مذاکراتی که انجام شده مشکلاتی وجود دارد که مهم‌ترین آن مسائل بانکی است.