پیشنهاد آقای رسایی علیه منافع ملی است/دولت نمی تواند به نیروهای نظامی دستور بدهد

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نشست علنی صبح امروز سه‌شنبه پارلمان و در جریان بررسی پیشنهاد حمید رسایی برای ضبط اموال ایالات متحده آمریکا در تنگه هرمز در واکنش به اقدام آنان در غارت 2 میلیارد دلار از اموال ایران، ضمن اعلام مخالفت دولت با این پیشنهاد، گفت: اینکه در این پیشنهاد آمده «دولت می‌تواند نسبت به ضبط اموال آمریکا در تنگه هرمز اقدام کند»، این نیازی به قانون ندارد.

وی افزود: دولت نمی‌تواند به عنوان قوه مجریه به نیروهای مسلح، سپاه و ارتش فرمان دهد که بروند در خلیج فارس عملیات انجام دهند، این موضوع از اختیارات فرمانده کل قواست، اگر بخواهد به مرحله عمل هم درآید در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اضافه کرد: دشمنان ملت ایران در خلیج فارس تمایل دارند که این تنگه و آبراه را به محلی برای جنگ نفتکش‌ها تغییر دهند، کشورهای دیگر خطوط انتقال نفتشان را با لوله به آن طرف خلیج فارس منتقل کردند، ناامن کردن خلیج فارس به زیان ایران و هدف صهیونیست‌هاست.

انصاری یادآور شد: اگر قرار باشد کاری انجام دهیم باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود، دولت نمی‌تواند به نیروهای نظامی دستور دهد، پیشنهاد آقای رسایی علی‌رغم ظاهر انقلابی، علیه منافع ملی و خلاف قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد بهانه دادن به دست افرادی است که خلیج فارس را ناامن می‌خواهند، گفت: با تصویب این پیشنهاد ممکن است خدایی ناکرده به دست افرادی، مستمسکی بدهند که در گذشته با چنین شعارها و مستمسک‌هایی بر خلاف منافع ملی به سفارت عربستان حمله کردند و بهانه به دست این رژیم دادند که علیه جمهوری اسلامی ایران در دنیا توطئه می‌کنند.

انصاری با بیان اینکه ما نباید بستر و مسیر را برای بدخواهان جمهوری اسلامی ایران به دست خودمان هموار کنیم، تصریح کرد: آیا حمله به سفارت عربستان سعودی با شعارهای انقلابی به نفع جمهوری اسلامی ایران بود؟ اگر منظورتان از دولت در این پیشنهاد نظام جمهوری اسلامی ایران است که باید بگویم این نظام می‌تواند چنین کاری انجام دهد و در این زمینه احتیاجی به مجوز مجلس ندارد، رهبر انقلاب طبق اصل 110 قانون اساسی اختیاراتی دارند که می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اگر منظورتان از دولت «شورای عالی امنیت ملی» است، باز هم احتیاجی به مجوز مجلس وجود ندارد، منظورتان از دولت کیست؟ آیا منظورتان رئیس‌جمهور است؟ آیا منظورتان وزیر کشور، سپاه یا ارتش است؟

انصاری در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد آقای رسایی بر خلاف منافع ملی و قانون اساسی است و بهانه به دست بدخواهان جمهوری اسلامی ایران می‌دهد که علیه ما توطئه کنند.