نشریه آمریکایی: اوباما برای جلب حمایت از برجام صحنه سازی کرده است

کمیته «نظارت و دولت» مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه نشستی با موضوع «روایت کاخ سفید درباره برنامه هسته‌ای ایران» برگزار کرد. 

قرار بود در این نشست «بن رودز»، دست‌یار باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای پاسخگویی درباره اظهاراتش در گفت‌وگو با یک روزنامه آمریکایی پاسخ دهد. وی بعد از کش‌و قوس‌های فراوان، سرانجام از حضور در این نشست امتناع کرد. 

روزنامه نیویورک‌تایمز، هفته گذشته در گزارشی جنجالی که با موج گسترده واکنش‌ها در داخل آمریکا روبه‌رو شده دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری این کشور را به صحنه‌سازی برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای ایران یا «برجام» متهم کرده است. 

موضوع اصلی این گزارش مفصل و 28 صفحه‌ای، در اصل، شرح زندگی «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا و نحوه رسیدن او به یکی از اثرگذارترین مناصب کاخ سفید است.

«دیوید ساموئلز»، نویسنده گزارش «نیویورک‌تایمز»، بر اساس مصاحبه با کارشناسان، مقام‌ها و خود «بن‌رودز»، این مقام کاخ سفید را با توجه به سابقه‌اش در داستان‌نویسی، مهارتش برای استفاده بی‌همتا از قابلیت‌های زبانی و تسلط به شکل‌دهی افکار عمومی در فضای جدید رسانه‌ای طراح اصلی روایت‌های کاخ سفید در حوادث مختلف، و حتی، معمار اکثر سیاست‌های دولت اوباما تصویر کرده است.

«ساموئلز» بر اساس تحقیقاتش در زندگی «بن‌رودز» درباره او چنین می‌نویسد: «رودز، همانند اوباما داستان‌نویسی است که از ابزارهای یک نویسنده برای پیشبرد برنامه‌هایی که در قالب سیاست بسته‌بندی می‌شوند، اما اغلب کاملاً شخصی هستند، بهره‌ می‌برد. او در ساختن پی‌رنگ‌هایی (طرح داستان) فراگیر با قهرمان‌ها و تبهکارهایی که تعارضات و انگیزه‌هایشان را با صفات به دقت انتخاب‌شده، نقل‌قول‌ها و اظهارات مقام‌های ارشد بی‌نام و نشان و یا آشنا توصیف می‌کند، فردی چیره‌دست است.»

در توصیف بن‌رودز، علاوه براین آمده است: «او قالب‌ریز و فروشنده روایت‌های سیاست خارجی اوباما، در زمانی است که موج بنیان‌افکن رسانه‌های اجتماعی، قلعه‌های شنی رسانه‌های سنتی را شسته‌ و از میان برده‌اند.»

اما بخشی از گزارش نیویورک‌تایمز که در روزهای گذشته جنجال زیادی به پا کرده، قسمت‌های مربوط به نقش «رودز» در شکل‌ دادن به روایت‌های رسمی کاخ سفید از توافق هسته‌ای ایران و نوعی زد و بند با رسانه‌ها برای ایجاد بازارگرمی برای آن روایت‌ها و «برجام» است.

«رودز» متهم شده که با ارائه روایتی نادرست از توافق هسته‌ای ایران از شکل‌گیری مباحثات روشنگرانه‌ای که می‌توانست به ارتقای برجام منجر شود، جلوگیری است. 

«الیجا کامینگز»، نماینده دموکرات و عضو ارشد کمیته یاد شده در اظهارات آغازینش در این نشست، از رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان به دلیل عدم دعوت از موافقان برجام انتقاد کرد و گفت که تمامی شاهدان حاضر در این جلسه استماع را مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای تشکیل می‌دهند. 

رئیس کمیته نظارت و اصلاحات دولتی در پاسخ به این انتقاد گفت که بن رودز، از کاخ سفید به این جلسه دعوت شده اما از حضور در آن امتناع کرده است. 

«مایکل رابین»، از اعضای ارشد اندیشکده امریکن اینترپرایز، از شاهدان این جلسه از دولت اوباما به دلیل معرفی دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به عنوان فردی «میانه‌رو» انتقاد کرد و گفت: «روحانی اصلاح‌طلب نیست.»

اشاره وی به بخشی از گزارش نیویورک‌تایمز است که بر اساس اظهارات بن رودز ادعا کرده بود دولت اوباما با معرفی دولت روحانی به عنوان دولت اصطلاحاً میانه‌رو - به تعبیر آمریکایی‌ها - تلاش کرده که برای برجام بازارگرمی ایجاد کند.

 وی گفت: «آسیب‌های ناشی از فریبکاری دولت اوباما، عمیق هستند. رودز پیشنهاد کرده که دولت اوباما، روایتی را معرفی کرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را فردی میانه‌رو معرفی می‌کند در حالی که کارشناسان امور ایران در سازمان سیا و همچنین بسیاری از ناظران امور ایران... می‌دانستند که روحانی، اصلاح‌طلب نیست.»

بعد از رابین، «مایکل دوران»، عضو ارشد اندیشکده «هودسن»، نیز در بیاناتی مشابه ایده اصطلاحاً میانه‌رو بودن روحانی را رد کرد.