ظریف به تهران بازگشت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست گروه تماس بین‌المللی سوریه دوشنبه شب وارد اتریش شد و پس از حضور در این نشست و رایزنی با برخی مقامات شرکت کننده بامداد امروز (چهارشنبه) به تهران بازگشت.

ظریف دوشنبه شب به همراه سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی و حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه وارد وین شد و در حاشیه این نشست با وزرای خارجه برخی کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد.

او پس از ورود به وین در هتل محل اقامتش میزبان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود و در این ملاقات در خصوص آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام و تحولات سوریه گفت‌وگو و رایزنی شد.

ظریف پس از دیدار با موگرینی ملاقاتی نیز با همتای استرالیایی خود داشت. جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا با حضور در محل اقامت وزیر خارجه ایران در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و از جمله اوضاع سوریه با وزیر خارجه کشورمان به رایزنی پرداخت.

در این ملاقات در خصوص آخرین تحولات سوریه به ویژه در زمینه مشکلات فراروی ارسال کمک‌های انسانی به قربانیان بحران سوریه و همچنین روابط دوجانبه ایران و استرالیا و نتایج سفر اخیر ظریف به کانبرا گفت‌وگو و رایزنی شد.

استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه سومین فردی بود که ظریف در هتل محل اقامت خود در وین میزبان وی بود. در این ملاقات در خصوص آخرین تحولات سوریه و اقدامات به عمل آمده در زمینه ارسال کمک‌های انسانی به مناطق مختلف این کشور و همچنین ترتیبات اجلاس گروه تماس بین‌المللی سوریه گفت‌وگو و رایرنی شد.

به گزارش فارس، ظریف صبح سه‌شنبه نیز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در وین دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این ملاقات در خصوص آخرین تحولات مربوط به آتش بس و روند سیاسی سوریه و ترتیبات نشست گروه تماس بین‌المللی سوریه رایزنی کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پس از شرکت در نشست گروه تماس بین‌المللی سوریه با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این ملاقات در خصوص پیگیری اجرای موثرتر توافق برجام به ویژه در حوزه روابط بانکی و همچنین روابط دوجانبه رایزنی کردند.

 ظریف همچنین دیداری با یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی عمان داشت و در این ملاقات در خصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه رایزنی شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان سفر خود نشستی با جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز داشت و طرفین در این دیدار در خصوص آخرین تحولات روند اجرای برجام به تبادل نظر پرداختند.