پشت پرده‌های بررسی لایحه برنامه ششم در مجلس

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم دقایقی قبل در نشست هم‌اندیشی رؤسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور که در محل تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: می‌توانستیم لایحه برنامه ششم را در این دوره مجلس بررسی کنیم و به تصویب برسانیم اما متأسفانه با تلاش‌های دولت و البته اقدام برخلاف قانون هیأت رئیسه این امر محقق نشد.

وی افزود: دولت از آنجا که بنا نداشت لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه دهد تنها لایحه احکام اجرایی را همزمان با بودجه سال 95 تقدیم مجلس کرد که بعد از آن کمیسیون تلفیق آن را به احکام اجرایی و متن برنامه تبدیل کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق بررسی لایحه برنامه ششم توسعه تصریح کرد: دولت معتقد به ارائه برنامه به مجلس نبود و عنوان می‌کرد که ما خود برنامه را به تصویب می‌رسانیم و مجلس تنها باید احکام اجرایی آن را بررسی کند و در این ارتباط به قانون اساسی استناد می‌کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب لوایح برنامه‌ها از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شد، ابراز کرد: آیین‌نامه مجلس دولت را مکلف می‌کند شش ماه پیش از پایان برنامه توسعه برنامه 5 سال آینده را به خانه ملت ارائه دهد که متأسفانه دولت از این موضوع سرپیچی کرد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری گفت: دولت عنوان می‌کند براساس قانون اساسی تکلیفی ندارد که لایحه برنامه ششم را برای بررسی به مجلس بدهد در حالی که اگر لایحه برنامه به تصویب مجلس نرسد چگونه می‌توان بودجه سالانه تنظیم و به تصویب رساند.

وی خاطرنشان کرد:‌ پس از ارائه لایحه احکام اجرایی برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس کارگروه‌های پنج‌ گانه‌ای تشکیل و ضمن بررسی 31 ماده آن برنامه ششم توسعه را نیز تدوین کرد و پس از برگزاری آخرین جلسه کمیسیون تلفیق در 14 اردیبهشت آماده تقدیم به صحن علنی مجلس شد.

رئیس کمیسیون تلفیق بررسی لایحه برنامه ششم توسعه اضافه کرد: هیأت رئیسه مجلس با وجود آنکه نظریه کمیسیون تلفیق آماده ارائه به صحن علنی مجلس بود بلافاصله از آیین‌‌نامه داخلی این تفسیر را کرد که مصوبه کمیسیون تلفیق باید منتشر و به نمایندگان ارائه شود تا طی 10 روز پیشنهادات نمایندگان مطرح شود.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه این اقدام هیأت رئیسه برخلاف قانون بوده است، تأکید کرد: بررسی لوایح برنامه‌ها در آیین داخلی مجلس حکم اختصاصی دارد و این تفسیر هیأت رئیسه اشتباه است اما با این وجود هیأت رئیسه باز هم تأکید کرد که تفسیر ما این است و باید عملیاتی شود.

وی افزود: بعد از آنکه مصوبه کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم 10 روز در اختیار نمایندگان قرار گرفت هیأت رئیسه عنوان کرد تفسیر ما از آیین‌نامه داخلی اشتباه بوده و نباید 10 روز فرصت برای ارائه پیشنهادات نمایندگان داده می‌شد. اینگونه وقت ما برای بررسی لایحه در مجلس نهم گرفته شد.

رئیس کمیسیون تلفیق بررسی لایحه برنامه ششم توسعه تأکید کرد: البته آن موقع هم می‌شد با توجه به زمان باقی مانده برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس بررسی شود اما از آنجا که دولت نمی‌خواست این اتفاق بیفتد با هیأت رئیسه رایزنی کرد و و هیأت رئیسه هم بررسی این لایحه را از دستور کار مجلس خارج کرد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه براساس قانون دولت لایحه پیشنهادی احکام اجرایی برنامه ششم را مجدداً باید به مجلس دهم تقدیم کند، افزود: اینگونه تمامی اقدامات صورت گرفته و تلاش‌هایی که ما در کمیسیون تلفیق انجام دادیم هیچ می‌شود و نمایندگان مجلس دهم مجدد این لایحه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه دولت قطعاً لایحه برنامه ششم را به مجلس آینده هم ارائه نخواهد داد، تأکید کرد: چون دولت اراده‌ای نسبت به این کار ندارد در مجلس دهم هم قطعاً تنها لایحه احکام اجرایی برنامه ششم را تقدیم نمایندگان خواهد کرد تا به اهداف خود که در این دوره مجلس به آن نرسید در مجلس دهم به آن دست یابد.

رئیس کمیسیون تلفیق بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: دولت بنا دارد بر شهرداری‌ها مسلط شود اما نباید این کار انجام گیرد و باید شهرداران و رؤسای شوراها از آن جلوگیری کنند.