با تعطیلی دانشگاه‌ها در اول انقلاب مخالف بودم

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد در مراسم سالگرد تأسیس این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد وارد مرحله کاملاً جدیدی شده که رسالت دانشگاه با بخش دانش‌بنیان تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه 54 درصد فارغ‌التحصیلان کشور از دانشگاه آزاد هستند، عنوان کرد: باید رمز پیشرفت دانشگاه آزاد را بدانیم که این رمز در مرحله اول توجه به نیازها است، هم خانواده‌ها و هم جامعه نیاز به تحصیل دارند زیرا اگر بخواهیم جامعه موفقی در شأن اسلام و ایران داشته باشیم،باید به رشد تحصیلی برسیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه خداوند در نخستین آیه نازل شده به پیامبر اکرم‌(ص) برائت را از ما خواسته است، خاطر نشان کرد:‌ زمانی که انقلاب پیروز شد 60 درصد از مردم به کلی بی‌سواد بودند و احساس نیاز واقعی به تحصیل ملموس بود؛ در سال‌های پس از پیروزی انقلاب شرایطی پیش آمد که دانشگاه‌ها ما تعطیل شد گرچه من با این کار مخالف بودم و کار اشتباهی بود.

وی تصریح کرد: در آن زمان ما ستادی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل داده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که برای تأسیس دانشگاه باید به سمت مردم برویم ولی گفتیم که امام باید ما را حمایت کند، در مدت 15 دقیقه شرایط را برای امام توضیح دادم و امام که بسیار باهوش بودند آنچنان خوشحال شدند که گویی آرزوی چند ساله‌‌شان می‌خواهد شکل بگیرد، با صورتی بشاش و چشمانی غرق خوشحالی گفتند کار خوبی است من هدیه کوچکی می‌دهم و مردم هم می‌توانند کمک کنند، شما کارتان را شروع کنید که انصافاً عبدالله جاسبی در این جریان نقش اول را داشت.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد عنوان کرد:‌ امروز طرح‌هایی را در نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه آزاد دیدم که به تأئید شرکت‌های معتبر آمریکا و اروپا هم رسیده بود ولی در کشور خودمان جایی که باید آن را تأئید کند، تأئید نکرده بود و مجبور شدند کار را در مالزی دنبال کنند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در دانشگاه آزاد هنوز مزاحمت‌هایی داریم به طوری که چند روز پیش مجلس در روزهای آخر عمر خود مصوبه‌ای تصویب کرد که دست دانشگاه آزاد را کامل ببندد، ما می‌توانستیم کارهایمان را خودمان انجام دهیم، ولی طرحی ریختند که ما تحت نظارت وزارت علوم قرار بگیریم و به گونه‌ای مصوبه را تصویب کردند که آنچه خودشان می‌خواهند انجام شود و این مسئله یک بمب بود که صورت گرفت.

وی اضافه کرد: البته اگر مسئله‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده باشد در این قضیه مستثنی است.

وی گفت: اگر با دو نفر مخالف هستند حاضرند شهر را خراب کنند تا آن دو نفر زیر آوار بمانند.

وی با بیان اینکه نهضت شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد یک سال است که آغاز شده است،‌ گفت: دانشجویان و اساتید این دانشگاه طرح‌هایی را اجرا کردند که برخی از آنها به بازار هم رسیده است و انسان را بسیار به آینده امیدوار می‌کند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: یک بند از سند چشم‌انداز 20 ساله، توسعه دانش‌محور است و این مسئله از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و ما بر همین اساس پایه شرکت‌های دانش‌بنیان را گذاشته‌ایم.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه‌ آزاد اظهار داشت: مراکز رشدی که در دولت خودم تأسیس کردم در حال حاضر برکات بسیار زیادی دارد، دانشگاه آزاد در تمام شهرهای کوچک نیز واحد دارد و این وظیفه ملی را می‌تواند در همه جای کشور تحقق دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد میدان وسیعی در حوزه دانش‌بنیان باز کرده است، عنوان کرد: فن‌بازار دانشگاه آزاد تأسیس شده و مردم در سراسر دنیا می‌توانند کالاها را ببینند و انتخاب کنند.

هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: اساس کار ما نیت خیر است، گاهی فرد کاری را برای منفعت خودش انجام می‌دهد که آن هم خیرش به دیگران می‌رسد ولی این دانشگاه به کلی با نیت خیر کار کرده و ما اصلاً‌ در دانشگاه سهم نداریم. یعنی هیچکس اینجا سهمی ندارد و مالک این دانشگاه نیست.

وی افزود: می‌خواستیم املاک دانشگاه را وقف کنیم که کسی دست درازی نکند ولی نگذاشتند و فعلاً‌ متوقف شد ولی به کلی املاک دانشگاه آزاد حالت وقف دارد.

وی افزود: کسانی هستند که در این دانشگاه کار می‌کنند‌، حقوق هم نمی‌گیرند برخی به اندازه نیاز حقوق می‌گیرند و برخی هم حق خودشان را می‌گیرند ولی به کلی این کار در راه رضای خدا و برای خدمت به مردم،‌اسلام و مکتب اهل بیت صورت گرفته است.

رئیس موسس دانشگاه آزاد گفت: در فضای مجازی نیز یکی از بهترین دانشگاه‌ها هستیم و 16 میلیون نفر از طریق فضای مجازی در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند، نیت خیر و تکیه به مردم نکته قوی دانشگاه آزاد است.

وی افزود: بیشتر امکانات ما مربوط به شهریه‌ها است که البته ممکن است کم کم شهریه کفایت نکند و بر این اساس برنامه‌ریزی شده که وابستگی به شهریه کم باشد و اعتبار را از شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین کنیم.

هاشمی رفسنجانی گفت: دولتی ها که دوستان ما هستند برای ما مزاحمت ایجاد می کنند در دانشگاه آزاد و این به غیر از حسادت چیزی نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ حسودها و دشمنان انقلاب همیشه در کمین هستند و حراست لازم است، البته اگر ببینند و بدانند کسی از این دانشگاه استفاده شخصی ندارد خیالشان راحت می‌شود و مزاحمت نمی‌کنند؛ به طور مثال اگر صدا و سیما اشکالی از دانشگاه آزاد به گوشش برسد در بوق می‌کند ولی خبرهای اساسی دانشگاه جزو خطوط قرمزشان است که امیدواریم سیاست‌های مدیر جدید تغییر کند و در این راستا نباشد.