عراقچی: بسیاری از بانک‌ها تصوری از رفع تحریم‌ها ندارند

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه که به توکیو سفر کرده است، با حضور در جمع خبرنگاران ژاپنی در باشگاه ملی رسانه‌های این کشور (JNPC) به سوالات آنان پاسخ گفت.

عراقچی در ابتدا با اشاره به حضور قبلی خود در این باشگاه در هشت سال قبل گفت: من همان زمان در جمع شما گفتم که بحران هسته‌ای دیر یا زود پایان خواهد یافت و الان خوشحالم که می‌بینم 4 ماه پس از اجرایی شدن برجام، ایران و ژاپن در حال توسعه ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی در روابط دوجانبه هستند و در این راستا، آقای آبه نخست وزیر ژاپن قصد دارند به زودی به ایران سفر کنند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با تشریح روند مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 برای خبرنگاران حاضر در نشست، اظهار داشت: این مذاکرات به 2 دلیل موفق شد اول اینکه طرف‌های مقابل ما به خصوص آمریکا، به جای زبان تهدید با زبان احترام با ملت ایران سخن گفتند. دوم هم آنکه هر دو طرف رویکرد خود را بر رویکرد برد - برد قرار دادند.

وی با بیان اینکه از نگاه ما استفاده از رویکرد برد - برد یک الگوست که در سایر مسائل جهانی هم می‌تواند پیش برود، عنوان کرد: روابط ایران و ژاپن هم می‌تواند مبتنی بر این رویکرد توسعه یابد و زمینه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند موجب انتفاع هر 2 کشور شود.

عراقچی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران است، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم ژاپن فقط خریدار نفت از ایران باشد، ما می‌خواهیم شاهد سرمایه‌گذاری ژاپن در این صنایع باشیم تا موجب بهره‌مندی هر 2 کشور باشد.

وی صنایع خودروسازی و حوزه حمل و نقل و همکاری در ساخت نیروگاه‌های اتمی را از زمینه‌های دیگر توسعه همکاری اقتصادی 2 کشور دانست.

معاون  امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در این نشست خبری در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای آمریکایی‌ها برای ساخت سپر موشکی در اروپا به دلیل تهدیدات موشکی ایران، گفت: فکر می‌کنم همه می‌دانند این پایگاه‌ها به خاطر موشک‌های ایران نیست و آنها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. موشک‌های ما کاملا جنبه دفاعی دارد و معتقدیم در هرگونه احتمال تهاجم علیه ایران، نقش بازدارندگی دارد.

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره قطع روابط ایران از سوی عربستان، اظهار داشت: ما عربستان را یکی از کشورهای مهم جهان اسلام می‌دانیم. من فکر می‌کنم اقدام عربستان به قطع روابط با ایران ناشی از یک اشتباه محاسباتی بود. سیاست ما ثبات و صلح در منطقه است و در این راستا آمادگی داریم مسائل‌مان را با کشورهای منطقه از جمله عربستان از طریق گفت‌وگو حل کنیم.

رئیس ستاد اجرایی برجام در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نحوه رفع موانع همکاری مالی پس از برجام تصریح کرد: تحریم‌های اروپا، آمریکا و شورای امنیت طی توافقی که در برجام صورت گرفته بود برداشته شده است. هم اروپا و هم آمریکا راهنمای لغو تحریم‌ها را به صورت دستورالعمل در سایت اتحادیه اروپا یا وزارت خزانه‌داری قرار داده‌اند و همه شرکت‌ها می‌توانند به آن رجوع کنند. اما درباره اینکه در صحنه عمل همکاری‌های اقتصادی شروع شده یا نه باید گفت ما به زمان بیشتری نیاز داریم. خیلی از شرکت‌ها و بانک‌ها هنوز در تصور دوران پیش از برجام هستند و تصوری از رفع تحریم‌ها ندارند و قدری زمان نیاز دارند تا نسبت به شرایط پساتحریم  مطمئن شوند.

وی افزود: بعضی از بانک‌ها هم برای از سرگیری روابط  من فکر می‌کنم به اندازه 4 ماهی که از اجرای برجام گذشته پیشرفت همکاری اقتصادی با ایران مناسب بوده ولی هنوز به زمان بیشتری نیاز داریم.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در مورد اینکه اوباما اعلام کرده در بازدید از هیروشیما حاضر به عذرخواهی بابت قربانی شدن مردم در انفجار بمب اتمی نیست، خاطرنشان کرد: ایران و ژاپن هر دو قربانی سلاح‌های کشتار جمعی هستند. مردم ژاپن قربانی سلاح هسته‌ای آمریکا و مردم ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی که توسط شرکت‌های اروپایی در اختیار صدام قرار گرفت. ما معتقدیم که کسانی که این جنایت‌ها را علیه مردم ایران و ژاپن انجام دادند نه فقط از مردم این 2 کشور بلکه باید از کل بشریت عذرخواهی کنند.