تمایل دولت به مذاکره با آمریکا غیر منطقی است

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌المللی درباره دستاوردهای برجام با تاکید بر وجود اشکالات اساسی در توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفت: اشکال اساسی در توافق برجام جدای از متنی که متوازن و متناسب تنظیم نشده، نحوه اجرای برجام است.

وی افزود: آنچه ایران در ارتباط با اجرای برجام انجام داد مبتنی بر اعتماد کامل به انجام تعهدات کشورهای غربی از جمله آمریکا بر اساس برجام بود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر اشتباه دولت در اعتماد به غرب در اجرای برجام، عنوان کرد: دولت ایران بدون نگرانی از بدعهدی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و با اعتماد به مباحثی که در جلسات محرمانه گذشته بود،‌ به‌طور کامل و یک‌طرفه به تعهدات خود در برجام عمل کرد. 

زارعی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات خود در برجام تصریح کرد: ایران در حالی در انتظار انجام تعهدات کشورهای غربی در برجام نشست که دیگر دستش کاملا از توان چانه‌زنی خالی بود.

وی با تاکید بر اینکه ایران به صورت یک‌جانبه به تعهدات خود در برجام عمل کرده است، ادامه داد: ایران حساس‌ترین نقاط و فعالیت‌های هسته‌ای خود را مطابق با الگوی برجام متوقف کرد و برای توقف فعالیت‌های خود مرحله‌بندی و زمان‌بندی قائل نشد و روزی که نوبت به عمل غرب به تعهداتش رسید دست ایران کاملا خالی بود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر اینکه ایران در اجرای برجام متاسفانه بدترین شیوه را انتخاب کرد، اظهار داشت: در اجرای برجام سرمایه ملی بر باد رفت در حالیکه هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای اعتماد به غرب و آمریکا وجود نداشت.

زارعی با بیان اینکه حتی 2 کشور دوست نیز در توافقات خود به این صورت به یکدیگر اعتماد و عمل نمی‌کنند، عنوان کرد: وقتی 2 کشور دوست با یکدیگر مذاکره و افق مشترکی را مشخص می‌کنند، هر کدام از 2 کشور بر اساس آن توافق باید امتیازاتی بدهد و امتیازاتی به دست بیاورد و معمولا در اجرا گام به گام به این توافق عمل می‌شود.

وی با تاکید بر اشتباه ایران در عدم اجرای گام به گام برجام گفت: ما در برجام با دشمنان خود توافق کرده‌ایم، دشمنانی که بارها علیه ما اقدامات خشنی را انجام داده و جنگ علیه ما و متحدین ما به راه انداخته بودند.

این کارشناس تاکید کرد: ما در برجام به دشمنان خود اعتماد کامل کردیم و کل سرمایه خود را در حوزه هسته‌ای از بین بردیم و توقع داریم که غربی‌ها به تعهدات خود عمل کنند. 

زارعی با تاکید بر اینکه مذاکره در سایر حوزه‌ها با آمریکا در اختیار دولت نیست و چنین مذاکره‌ای نمی‌تواند مذاکره جمهوری اسلامی تلقی شود، تصریح کرد: ممکن است در آینده در زمینه مذاکره ایران و آمریکا اتفاقاتی بیفتد اما این اتفاقات حتما پس تعیین یک توافق و چارچوبی مشخص برای این امر از سوی نظام است.

وی با بیان اینکه آنچه در رابطه با برجام و در بحث هسته‌ای اتفاق افتاده است در حوزه‌های دیگر تکرار نخواهد شد، اظهار داشت: ما قطعا پای میز مذاکره‌ای شبیه میز مذاکره برجام با آمریکا نخواهیم رفت. 

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پایان با اشاره به اینکه دولت طبیعتا تمایلاتی برای مذاکره با آمریکا دارد، خاطرنشان کرد: تمایل دولت برای مذاکره با آمریکا در دیگر زمینه‌ها تمایلات منطقی نیست چرا که آمریکایی‌ها در مذاکره جز منافع یکجانبه خود چیزی را دنبال نمی‌کنند و با هر امتیازگیری امتیازهای جدیدی را طلب می‌کنند.