کری: برای نوه‌هایتان تعریف کنید که چگونه ظریف تسلیم شد

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا 2 روز پیش در حاشیه سفر به وین برای شرکت در نشست صلح سوریه، با کارکنان سفارت کشورش در اتریش دیدار و خاطره‌های دوران مذاکرات هسته‌ای را برای آنها بازگو کرد.

بر اساس گزارش ویکلی استاندارد، کری که معمولاً در سفر به کشورهای گوناگون، با کارمندان سفارتخانه‌های آمریکا در آن کشورها دیدار می‌کند، در دیدار با کارمندان سفارت وین که شاهد روند مذاکرات ایران و 1+5 و اعلام توافق وین بودند، به آنها پیشنهاد کرد که در آینده، خاطرات مربوط به این اتفاق «تاریخی» را برای نوه‌هایشان تعریف کنند.

کری خطاب به کارکنان سفارت گفت: «ما سال گذشته و سال قبل از آن، با نشست‌های بیشماری که اینجا برگزار شد، شما را تحت فشار گذاشتیم. بنابر این شما به واقع بخشی از یک سفر عجیب بودید که به یک نتیجه تاریخی منتهی شد، شما می‌توانید آن را همیشه با خود داشته باشید.»

کری ادامه داد: « ... حتی می‌توانید کمی پیاز داغ قضیه را زیاد کنید و برای نوه‌هایتان تعریف کنید که چگونه در یک اتاق نشستید و ظریف را مجبور کردید که در برابر قدرت متقاعدکننده شما، تسلیم شود.»

آمریکا و ایران پس از اشغال سفارت این کشور در تهران به دست دانشجویان خشمگین از خرابکاری‌های آمریکایی‌ها در مسیر انقلاب نوپای ایران، روابط دیپلماتیک علنی با هم نداشته‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به دولت کنونی ایران اجازه داده بودند که تنها در خصوص مسائل هسته‌ای با آمریکایی‌ها مذاکره کنند و حتی در برابر عموم فرموده بودند «آنها می‌گویند به سوی ایران دست دراز کرده‌ایم و ما می‌گوییم اگر آمریکا در زیر دستکش مخملی، دستی چدنی را پنهان کرده باشد این اقدام هیچ معنا و ارزشی ندارد.»