مظاهر خشونت و تندروی هیچ جایی در فرهنگ ایران ندارد

محمد جواد ظریف عصر جمعه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز افزود: در هرجایی که خانم ابتکار حضور دارد من فکر و احساس می‌کنم که ایران به بهترین نحو معرفی می شود.

ظریف افزود: ایشان به واقع حمایت از محیط زیست را به عنوان یک سعادت دنبال کرده و برای جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی افتخار آفریده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به حضور استاد محمود فرشچیان در این مراسم، اظهار کرد: خوشحالم که امروز در این مراسم استاد فرشچیان را می‌بینم چراکه کارهای ایشان مبلغ هوش، هنر و انساندوستی ایرانی است ، سالهاست من این افتخار را دارم که به عنوان هدیه آثار ایشان را تقدیم مسئولان برتر دنیا می‌کنم و از این طریق به هنر ایرانی و به کار و هوش ایرانی و به انساندوستی ایرانی افتخار می‌کنیم.

ظریف ادامه داد: خدمت همه هنرمندان عزیز هم که در این جلسه حضور دارند و معرف فرهنگ والای مردم این مرز و بوم هستند عرض ادب و احترام دارم، ایرانیان مخالف خشونت علیه انسان، طبیعت و موجودات زنده هستند و ما باید بتوانیم با هنرمان این فرهنگ غنی را به دور از دروغ‌ها و سیاهی‌هایی که در منطقه شکل گرفته، معرفی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران یادآور شد: هنر ایرانی به واقع نه تنها آرامش بخش روح همه ماست بلکه معرف یک فرهنگ بالاتر و برتری است که این مردم از آن فرهنگ برخوردارند.


وی اضافه کرد: مظاهر خشونت و تندروی و افراط گرایی هیچ جایی در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نداشته و ندارد، ایران و اسلام ما از آغاز در برابری انسان‌ها و رعایت حقوق همه و حقوق طبیعت استوار بوده و قبل از آنکه دیگران به فکر حفظ طبیعت بیفتند از بین بردن طبیعت را به عنوان یک جنایت علیه بشریت مطرح کرده‌اند.

ظریف در ادامه اظهار کرد: ما امروز نیاز داریم که اعلام کنیم هر روز زمین گرمتر می‌شود و به سمت نابودی پیش می‌رود. باید این واقعیت را درک کنیم که تمام دنیا باید یک پارچه و یکجا برای حفظ محیط زیست تلاش کند و خطوط جغرافیایی در حفظ محیط زیست نقشی ندارد، همانطور که امروز خشونت مرز ندارد.

وی با اشاره به ناامنی و جنایت‌هایی که امروز توسط گروه‌های تروریستی دنیا را فراگرفته است، گفت: همان خشونتی که در سوریه است امروز در پاریس است. همه در یک کشتی نشسته‌ایم و هیچ کسی را فرار از این واقعیت نیست و باید این را بپذیریم که آینده همه ما به هم پیوسته است.

ظریف گفت: امروز ما نیاز داریم که این واقعیت را درک کنیم که هر روز زمین ما از روز قبل گرم‌تر می‌شود. امسال نسبت به سال گذشته، این دهه نسبت به دهه گذشته، روز، ماه به سمت نابودی این زمینی که خداوند به ما موهبت کرده و ما هیچ نقشی جز تخریب در آن نداشتیم، پیش می‌رویم.

وزیر امور خارجه گفت: نیاز است که با جدیت و تلاش این واقعیت را درک کنیم که محیط زیست ما یک موهبت جدایی ناپذیر است، ما نیاز داریم که تمام دنیا برای حفظ محیط زیست یک جا و یکپارچه حرکت کنند، خطوط ملی، مرزهای جغرافیایی در نابودی محیط زیست نقشی ندارند، همان طور که خطوط ملی و مرزهای جغرافیایی در خشونت افروزی و جنگ افروزی نقشی ندارند.

خشونتی که امروز مردم سوریه به کام خود می‌کشد، همان روز مردم پاریس و مردم سیدنی را به کام خود غوطه ور می‌کند.

وی ادامه داد: این واقعیت جهان ما است که امروز ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم. ما امروز یا همه با هم به ساحل نجات می‌رسیم و یا اینکه همه با هم در آلودگی محیط زیست در تخریب این موهبت الهی در خشونت علیه همنوعانمان غرق می‌شویم و هیچ کس را فرار و گریزی از این واقعت محتوم نیست و ناگزیریم که بپذیریم که در این کره خاکی آینده همه ما و نسل‌های ما همه به هم پیوسته است، خشونت، تخریب محیط زیست یک خطر همگانی است و حمایت از محیط زیست نیاز به همکاری همگی ما دارد.