هشدار سخنگوی وزارت خارجه به عربستان/واکنش سخنگو به حضور ملا اختر منصور در ایران

نشست خبری این هفته (3 خرداد) "صادق حسین جابری انصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اصحاب رسانه برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: تروریسم و افراط گرایی را منشا بی ثباتی، به هم ریختگی و مشکلات منطقه دانست. هر گونه اقدام در جهت ایجاد امنیت در منطقه منوط به ایجاد توافق مابین کشورهای منطقه و توافق اساسی در زمینه مشکل تروریسم و افراط گرایی و ضرورت برخورد همه جانبه و متحد از سوی کشورهای منطقه با این پدیده است.

عربستان سد عن سبیل الله کرده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه زمانی پاسخ ایران به عربستان مسالمت آمیز خواهد بود و چه زمانی سعودی ها پاسخ تند و قاطعی از سوی ایران دریافت خواهند کرد؟ گفت: موضوع حج در مسیر خودش دنبال شده و متاسفانه با ادامه کارشکنی دولت عربستان سعودی، در زمینه مسایل اساسی مرتبط با امنیت حجاج ایران و نقل و انتقال حجاج ایران و صدور روادید برای آنها عملا دچار مشکل شده است.

جابری انصاری افزود: ما بر اساس این که حج یک فریضه واجب اسلامی است، وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیری انجام این فریضه بوده که با حداکثر خویشتنداری، این موضوع و جنبه های اجرایی و فنی آن را دنبال کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: اگر عربستان سعودی تغییری در رویه خود انجام ندهد، مسئول سد عن سبیل الله و بستن راه حجاج ایران خواهد بود. اما این که سیاست ما در ارتباط با عربستان چگونه است؛ بنا نیست که جمهوری اسلامی ایران در زمین بازی طرف مقابل خود بازی کند.

جابری انصاری اضافه کرد: دولت عربستان تشدید تنش و درگیری ها در منطقه را به عنوان اولویت و هدفگیری خود در سیاست خارجی انتخاب کرده و ایران به دنبال گسترش همکاری ها و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه پیرامونی خود است.

ملا اختر منصور در ایران حضور ندارد

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای برخی رسانه های عربی مبنی بر حضور ملا اختر منصور سرکرده گروه طالبان در ایران اظهار داشت: مراجع ذیربط جمهوری اسلامی رد می‌کنند که چنین فردی در چنین تاریخی از مرز ایران وارد پاکستان شده باشد.

وی درخصوص کشته شدن این فرد نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.

توضیحات پیرامون سفر مودی و غنی به تهران

جابری انصاری در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص سفر نخست وزیر هند به ایران اظهار داشت: این سفر از دیروز آغاز شده است و امروز برنامه‌های رسمی ایشان انجام می‌شود.

وی سفر نارندا مودی به ایران را سفری مهم توصیف کرد که اهمیت آن هم به لحاظ روابط تاریخی دو کشور و هم اهمیت هند در منطقه و جهان و نیز هدفگیری‌های مشخص اقتصادی است که در دستور کار این سفر قرار دارد همچنین تا قبل از تحریم، ایران دومین تامین کننده نفت هند بود و در شرایط پسابرجام حرکت به سمت اعاده همکاری‌های سابق در دستور کار دو کشور است.

وی از امضای 14 سند همکاری بین دو کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این سفر منشاء برکات و نتایج واقعی در حوزه‌های مشترک از جمله در حوزه نفت و انرژی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همزمان با سفر مودی به تهران، سفر رییس‌جمهور افغانستان هم امروز در جریان است و اجلاس سه جانبه رییس‌جمهور ایران، نخست وزیر هند و رییس‌جمهور افغانستان با مرکزیت بندر چابهار به‌عنوان بندری که نقش مشترک در تبادلات سه کشور خواهد داشت، برگزار می‌شود و امیدواریم این توافق درباره چابهار منشاء گسترش همکاری‌های سه کشور باشد.

به گفته جابری انصاری، چنین تحولاتی دارای تاثیرات گسترده داخلی و توسعه متوازن کشور خواهد بود که از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درخصوص پیشنهاد روسیه مبنی بر نشست گفت‌وگوهای صلح چهارجانبه افغانستان با حضور ایران، روسیه و هند اظهار داشت: ایران از هر اقدامی در جهت صلح و ثبات و گسترش امنیت در افغانستان استقبال می‌کند و در صورتی که چنین پیشنهادی مورد توجه افغانستان و دیگر کشورهای موثر باشد، ایران هم از آن استقبال خواهد کرد.

  الجبیر و طرح "ب" در سوریه

وی درخصوص اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر اجرای طرح ب در سوریه اظهار داشت: بحران سوریه و تشدید آن به سمت یک بحران حل ناشدنی نتیجه اجرای طرح‌های (الف، ب، ج و د) کشورهایی مثل عربستان سعودی است. کشوری که موجب تشدید این بحران و حرکت آن به سمت یک بحران حل ناشدنی و در نتیجه منشاء بی‌ثباتی در منطقه و جهان شد و ضررهای آن به همه ملت‌های جهان رسیده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: حل بحران سیاسی تنها گزینه فراروی سوریه است و این راه‌حل سیاسی منوط به این است که منشاء تهدیدات یعنی تروریسم و افراط‌گرایی مورد اهتمام همه کشورها قرار گیرد و در پرتو آن مسایل دیگر مورد پیگیری قرار گیرد و مسیری طراحی شود که متضمن مراجعه به ملت سوریه به‌عنوان حکم باشد تا در انتخابات آزاد، رقابتی و دموکراتیک نظر خود را بیان کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است ادامه راه‌حل‌های سابق منشاء بحران بوده و تنها به تشدید و گسترش ابعاد ناامنی و بی‌ثباتی در جهان منجر خواهد شد.

سفر ظریف به 4 کشور اروپایی

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری گفت: وزیر امور خارجه به زودی به به کشورهای لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند سفر خواهد کرد. در این سفر مجموعه ای از رایزنی های دیپلماتیک برای گسترش همکاری با این کشورها و همچنین سخنرانی ها و دیدارهایی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: به زودی سفر دیگری به برخی دیگر از کشورهای اروپایی انجام می شود که در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.

به گفته جابری انصاری سفر وزیرامور خارجه به چهار کشور اروپایی در هفته آتی و به مدت پنج روز خواهد بود.

توضیح پیرامون سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگر در خصوص اظهارات حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان مبنی بر زنده بودن حاج احمد متوسلیان و سه دیپلمات دیگر در لبنان اظهار داشت چهار دیپلمات ایرانی در سال 1361 در داخل خاک ایران و در منطقه تحت سیطره فالانژها که همپیمان صهیونیست ها بودند ربوده شدند.

به گفته جابری انصاری، هر چهار دیپلمات ایرانی هنگام ربایش زنده بودند و در درگیری ربوده نشدند و در منطقه ای بدون درگیری از ماشین ها پیاده و تحویل رژیم صهیونیستی شدند.همه شواهد و قرائن در ابتدای حادثه حاکی ازاین است و هر امر خلاف این مسئله نیازمند قرائن و شواهد و بینات است.

وی گفت تا ادله و شواهد وضعیت دیگری برای دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران ارائه نشود طبیعی است که هر چهار دیپلمات در همان وضعیت ربوده شده هستند و مسئولیت آن متوجه رژیم صهیونیستی است که همپیمانانش این دیپلمات ها را ربوده و تحویل رژیم صهیونسیتی داده اند.

پرونده نزار زکا

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص درخواست مساعدت دولت لبنان در پرونده نزار زکا اظهار داشت: این پرونده ای قضایی است و اطلاعات‌آن قبلا توسط مقامات قضایی تا مرحله ای که میتوانسته اعلام شود، اعلام شده است.

وی افزود: ما در چارچوب روابط خوبی که با لبنان داریم درخواستهای لبنان را برای مساعدت در حل این موضوع شنیدیم ، اما این موضوع قضایی است و باید توسط قوه قضاییه دنبال شود .دولت ایران برای تسهیل در رسیدگی به این پرونده تلاش خواهد کرد ولی در نهایت پرونده قضایی باید توسط مراجع قضایی رسیدگی شود و حکم مرجع قضایی حکم نهایی خواهد بود. ما در احکام قضایی دخالت نخواهیم کرد.

سامانه موشکی در رومانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر در خصوص استقرار سامانه موشکی آمریکا در رومانی اظهار داشت: هر اقدامی که متضمن خطرات و تهدیدات به سمت ایران باشد مطرود و ناپذیرفتنی است.

جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه هیچ کشوری نبوده و تاریخ بیش از دو سده اخیر ایران نشان داده است که هیچ اقدام تهاجمی علیه هیچ کشور منطقه و جهان انجام نداده است و بالعکس هدف توطئه ها و حملات مختلفی بوده که پاره های سرزمینی ایران را جدا کرده اند.

وی خاطرنشان کرد سیاست نظامی ایران مبتنی بر دکترین دفاعی است و برای حفظ امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی از سوی دولت هایی که منشا تهدیدات علیه امنیت ملی و منافع ایران باشد از سوی ایران پذیرفتنی نیست.

پیشنهاد آمریکایی برای گشایش معاملات دلاری

 

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیشنهاد آمریکایی ها برای مذاکره با ایران و گشایش معامله های دلاری در ازای مذاکرات در خصوص برنامه موشکی ایران اظهار داشت: این سنخ گزارش ها رسانه ای است. چنین امری در گفت و گوهای رسمی اتفاق نیفتاده است. برنامه موشکی جمهور اسلامی ایران برنامه ای مبتنی بر منظومه دفاعی است و بر اساس نیازهای امنیت ملی این برنامه تنظیم می شود و امکان توافق درباره آن با هیچ کشوری وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد منظومه دفاعی موشکی مرتبط با نیازهای دفاعی ایران است و هیچ تهدیدی علیه هیچ کشوری ایجاد نمی کند.

پرداخت بدهی های هند و کشورهای دیگر ادامه خواهد داشت

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درخصوص گشایش های مالی ایجاد شده در دوره پسابرجام اظهار داشت: اقدامات اقتصادی و تجاری امری زمانبر است و به آرامی اتفاق می افتد تلاش ها و اقدامات دیپلماتیکی که در جریان است آغاز حل این مشکلات است و این مسیر باید تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در مسیر درست در حال حرکت هستیم و مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مسیر استفاده از نتایج و پیامدهای توافق برجام در زمینه اتحاد ملی جمهوری اسلامی در جریان است. در روزهای اخیر بخش مهمی از بدهی هند از طریق شبکه بانکی پرداخت شد و پرداخت بخشی از اقساط بدهی هند و کشورهای دیگر از این مسیر ادامه خواهد داشت.

حمایت ایران از اقدامات دولت های عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر درباره دور جدید مقابله با ترورسیم و افراطی گری در سوریه و عراق اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از اقدامات دولت های عراق و سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی و بازگرداندن ثبات و آرامش حمایت می کند.

جابری انصاری تصریح کرد: هرگونه اقدام ایران منوط به درخواست رسمی دولت های سوریه و عراق است و در چارچوب روابط موجود با این دو کشور حسب موضوع درخصوص این درخواستها تصمیم گیری خواهد شد.

دولت برگزار کننده نمایشگاه هولوکاست نیست

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درخصوص برگزاری نمایشگاه هولوکاست و واکنش های برخی کشورها و نهادهای بین المللی نسبت به آن گفت: برگزار کننده این نمایشگاه موسسه غیر دولتی و مردم نهاد است و برگزار کنندگان این نمایشگاه صراحتا اعلام کردند که هدفگیری آنها در این نمیاشگاه هولوکاستی است که هم اینک و از دهه های گذشته از سوی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در جریان است و به نظر می رسد توضیحات کافی است.

وی اضافه کرد:ما به عنوان دولت برگزار کننده این نمایشگاه نیستیم و برگزار کنندگان این نمایشگاه اعلام کرده اند که این نمایشگاه در مخالفت با هولوکاست جاری علیه ملت فلسطین و توسعه طلبی رژیم صهیونیستی که مورد تاکید جامعه بین المللی است، برگزار شده است.

تدابیر لازم برای عدم تکرار پرونده پتروسون

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده پترسون 2 و اقدامات پیشگیرانه جمهوی اسلامی برای جلوگیری از دست اندازی به اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سیتی بانک شعبه لندن، گفت: کلیه تدابیر لازم برای عدم تکرار موضوع از سوی مراجع ذیربط بانکی و مراجع دیگر در دست پیگیری است. اقدامات غیرقانونی دادگاه های آمریکا که متاسفانه مورد حمایت نهادهای دیگر این کشور قرار گرفته نوعی راهزنی بین المللی است.

جابری انصاری گفت: با پیگیری های دولت جمهوری اسلامی ایران در نهایت حقوق ملت ایران دیر یا زود استیفا خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: دولت ایالات متحده آمریکا به لایه های متعدد اقدامات علیه منافع ملت ایران که در چند دهه گذشته از کودتای 28مرداد 1332 تا به امروز انجام داده، اضافه نکند و با اتخاذ تدابیری، امکان اجرای چنین اقداماتی را از سوی برخی نهادهای داخلی آمریکا فراهم نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: آنچه تاکنون اتفاق افتاده نقض آشکار قوانین بین المللی بر اساس احکام دادگاه های داخلی است به طوری که احکام دادگاه های داخلی را مرجح بر قوانین بین المللی شمرده و پیگیری این مسئله در دستور کار ماست.

تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران منوط به توافق دوجانبه و پذیرش ایران است

جابری انصاری در پاسخ به سوالی پیرامون تاسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران گفت: در سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در گفت و گوهای دیگری که مستمرا در جریان است، گستر ش همکاری های همه جانبه در حوزه های مختلف بین ایران و اتحادیه اروپایی در حال رایزنی است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی از زمینه های گسترش همکاری ها توافق مشخص انجام شده و در خصوص زمینه های دیگری هم گفت و گوهای دو طرف تا حصول نتیجه همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به درخواست اتحادیه اروپایی برای داشتن دفتری در تهران گفت: موضوع در حال بررسی است اجرای آن منوط به توافق دوجانبه و پذیرش آن از سوی ایران است. اگر اتفاقی در این زمینه بیفتد و توافق نهایی حاصل شود اطلاع رسانی انجام می شود.

 

بررسی سفر رئیس جمهوری کرواسی به ایران

موضوع سفر رییس جمهوری کرواسی به ایران وکامنت های برخی از کاربران ایرانی در فضای مجازی و اینکه آیا اعتراضی از سوی دولت کرواسی به این رفتارها شده و یا وزارت امور خارجه اقدامی در این خصوص انجام خواهد داد یا نه؟ گفت: این مسئله موضوعی است که گاه در مناسبات مختلف در فضای مجازی شخصیت های مختلف اتفاق می افتد و شایسته اخلاق و ادب ملت ایران نیست. امری است که در زمینه وجهه ملت ایران خدشه آور است و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و ما آن را رد می کنیم.

جابری انصاری در عین حال گفت: فروکاستن سفر رییس جمهوری کرواسی به این موضوع هم شاید نگاه درستی نباشد. سفر ایشان سفر بسیار موفقی در جنبه های مختلف بود که منجر به امضای موافقتنامه جامع همکاری های اقتصادی بین دو کشور شد.

وی با اشاره به امضای دو یاداشت تفاهم همکاری بین اتاقهای بازرگانی دو کشور در حضور روسای جمهوری و حضور یک هیئت بزرگ اقتصادی در این سفر افزود: این سفر از مجموعه سفرهایی بود که درشرایط جدید سیاست خارجی ایران در حال انجام است و این سفر منشا خیر و نتایج مثبت در گسترش همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: شاید بیش از اینکه به این موضوع از زاویه قانون نگاه کنیم باید از زاویه فرهنگی، تربیتی و آموزشی نگاه کنیم.

به گفته جابری انصاری امکان صدور دستورالعمل و یا برخوردی که جمع کننده چنین اتفاقاتی باشد سخت به نظر می رسد، اضافه کرد: همه ما از جمله وزارت امور خارجه در زمینه ترویج این فرهنگ نقش داریم. ما هم باید نقش خود را به طور اساسی ایفا کنیم.

وی از همه فعالان در فضای مجازی خواست با توجه به این موضوع در حد و اندازه و قواره ادب، فرهنگ و تمدن ایرانی ظاهر شوند و شاهد شکلی گیری چنین پدیده های زشتی در آینده نباشیم.

پرداخت بخشی از  بدهی های هند پیش از سفر نخست وزیر این کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پرداخت بدهی های هند به ایران نیز گفت: پرداخت این بدهی در دستور کار گفت و گوهای دو کشور این بود و در آستانه سفر نخست وزیر هند هم بخشی از اقساط بدهی هند به حسابهای ایران منتقل شد.

به گفته جابری انصاری این اقدام هم فضای مثبتی در زمینه همکاری دو کشور فراهم می کند و هم متضمن پیامهای روشنی در نقل و انتقالات بانکی بعد از برجام است.

وی با بیان اینکه در مسیر درستی اگرچه با سرعت آرام در حال حرکت هستیم گفت: دولت هند بقیه اقساط را هم بر اساس توافقات دو کشور در فاصله زمانی نه چندان طولانی پرداخت خواهد کرد.