فراکسیون امید به دنبال تعامل با لاریجانی برای تقسیم کرسی های هیأت رئیسه است/عارف قطعا کاندید ریاست مجلس خواهد شد

گروه سیاسی- الیاس حضرتی فعال سیاسی و مطبوعاتی اصلاح طلب است که سابقه 4 دور نمایندگی مجلس در دوره های سوم تا ششم را در کارنامه خود دارد. پس از 12 سال دوری از کرسی های مجلس با برگزاری انتخابات 7 اسفند 94 توانست مجدداً خود را به کرسی های سبز پارلمان برساند. حضرتی در انتخابات دهم ریاست جمهوری در حالی که به عنوان یکی از موسسین حزب اعتماد ملی بود، به دلیل اعتراض به حضور همزمان دو کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات، از هیچ کدام آنها حمایت رسمی نکرد و صرفاً در عرصه مطبوعاتی به فعالیت پرداخت. وی اکنون صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه اعتماد است. متن زیر حاصل گفتگوی افکارنیوز با الیاس حضرتی در خصوص ترکیب کرسی های مهم مجلس دهم است.

 

به عنوان سوال اول بفرمایید چه تحلیلی از جناح بندی های سیاسی در مجلس آینده دارید و آیا فکر می کنید فراکسیون امید در مجلس آینده اکثریت را خواهد داشت؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا عرض کنم که آرزوی ما این است که یک فراکسیون 250 نفره تحت عنوان امید و یا هر اسم دیگری که اکثریت اعضا، با آن موافق باشند داشته باشیم که متشکل از اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل باشد. چون اعتقاد داریم که در مجلس آینده حدود 250 نماینده داریم که در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی ادبیات مشترکی دارند و نگاه هایشان به یکدیگر نزدیک است که می توانند با هدف تعامل مستمر با دولت و حل مشکلات مردم در یک صف قرار بگیرند. لذا در این 250 نفر هم آقای لاریجانی قرار می گیرد و هم آقای عارف حضور دارد. برای ریاست مجلس نیز انتظار ما این بود که یک نفر از بین آقایان لاریجانی و عارف با تعامل صورت گرفته برای ریاست مطرح شوند و رقابتی بین آنها شکل نگیرد چون ما اعتقاد داریم هر دو نفر افراد خدوم، برجسته و کارآمدی هستند.

در عرصه عمل تا چه حد به این ایده آل هایی که می فرمایید، رسیدید؟

در میدان عمل تا به امروز توفیق رسیدن به این ایده آل را نداشتیم. امروز می توان گفت عملاً در مجلس آینده دو فراکسیون داریم. یکی فراکسیون اصولگرایان که از اصولگرایان معتدل تا افراد جبهه پایداری در آن قرار دارند و یک فراکسیون دیگر فراکسیون امید است که از اعتدالیون و اصلاح طلبان تشکیل شده است. به تبع اصولگرایان به دنبال ریاست آقای لاریجانی هستند و فراکسیون امید نیز علاقه مند است آقای عارف را به ریاست مجلس دهم برساند.

یعنی به نظر شما رقابت آقایان لاریجانی و عارف برای کسب ریاست مجلس امری محتوم است؟

ضمن اینکه عرض کنم هنوز از آن علاقه و ایده آل اولیه ای که مطرح کردم کاملاً نا امید نشده ایم ولی تصور می کنم رقابت این دو بزرگوار امری اجتناب ناپذیر شده است.

در دو جلسه ای که فراکسیون امید در روز های اخیر برگزار کرده، روی چه مسائلی بحث شده است؟

جلسه اول فراکسیون امید دو هفته پیش در مسجد سلمان فارسی برگزار شد و جلسه دوم نیز چند روز پیش در نمایشگاه بین المللی بود که بر اساس آن هیأت رئیسه فراکسیون امید انتخاب شدند. آقای عارف به عنوان رئیس فراکسیون انتخاب شدند. بنده و آقای تابشی نواب رئیس در هیأت رئیسه قرار گرفتیم. در کنار این مسأله یکی از بحث های مهم ما این بود که در کنار اقدامات فراکسیون امید، یک مجموعه ای شکل گیرد که مانع از بروز اختلاف بین جمع معتدلین مجلس دهم شود. این مجموعه تلاش می کنند که رقابت ها به اختلاف درون مجلس منتهی نگردد و اگر قرار شد در کرسی ریاست مجلس رقابتی شکل گیرد حداقل در سایر بخش های مجلس و در سایر کرسی های مهم مجلس بر اساس تعامل حرکت شود. برای مثال فارغ از اینکه کدام یک از آقایان لاریجانی و عارف به عنوان رئیس مجلس انتخاب شوند برای سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس مانند نواب رئیس، دبیر و منشی تعامل دو جناح  مد نظر قرار گیرد. زیرا تمام هم و غم ما در مجلس دهم این است که توان و انرژی خود را صرف دعوا ها و درگیری های خطی نکنیم و وقت خود را مصروف حل مشکلات مردم، نظارت دقیق و تیز بینانه در اجرای برجام و انجام تعهدات طرف مقابل، کمک برای ایجاد بستر مناسب برای اقدامات پسا برجامی کشور کنیم.

آیا مجموعه ای که گفتید برای ایجاد تعامل با آقای لاریجانی قرار است شکل بگیرد، شروع به کار کرده است و چه افرادی در آن عضویت دارند؟

بله این مجموعه شکل گرفته است و آقای لاریجانی نیز با این ایده موافق اند که حداکثر تعامل صورت گیرد. تا کنون چندین جلسه نیز برگزار شده است. در این مجموعه افراد با تجربه هر دو طرف قرار گرفته اند و بنا دارند به راه حل های مرضی الطرفین دست یابند. از طرف آقای لاریجانی، آقایان نعمتی، جلالی، عاشوری، جعفر زاده و ... هستند و از طرف فراکسیون امید نیز بنده، آقایان تاجگردون، وکیلی و ... هستند.

در خصوص ریاست آقای عارف در مجلس آینده، اخباری مطرح شده است که ممکن است، وی در لحظات آخر از رقابت انصراف دهند، آیا این خبر را تأیید می کنید؟

اصلاً چنین بحثی مطرح نیست و قطعاً آقای عارف برای ریاست مجلس کاندیدا خواهند شد.