ظریف راهی فنلاند می‌شود

تارنمای دولت فنلاند امروز (سه شنبه) خبر داد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته آینده به هلسینکی سفر می کند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی دولت فنلاند، محمد جواد ظریف روز سه شنبه 11 خرداد با تیمو سوئینی وزیر امور خارجه فنلاند دیدار خواهد کرد. وزیران امور خارجه ایران و فنلاند در مورد روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای خاورمیانه و خلیج فارس، روابط ایران و اتحادیه اروپا و دیگر موضوع های بین المللی تبادل نظر خواهند کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با سائولی نینیستو (Sauli Niinistö) رئیس جمهوری و ماریا لوهلا (Maria Lohela) رئیس مجلس فنلاند دیدار خواهد کرد. یک هیأت بزرگ تجاری ظریف را در این سفر همراهی خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف اوایل بهمن 94 در حاشیه چهل و ششمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس با «سائولی نینیستو» رییس جمهوری فنلاند دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین گسترش روابط دو کشور در زمینه های مختلف را مورد تاکید قرار داده و در خصوص آخرین تحولات منطقه رایزنی کردند.

همچنین به تازگی بزرگترین هیات تجاری تاریخ فنلاند به همراهی وزیر صادرات و تجارت این کشور به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند. سفیر فنلاند در ایران نیز چندی پیش از بهره برداری خط راه آهن رشت به جمهوری آذربایجان و اتصال آن به هلسینکی پایتخت فنلاند تا سال آینده خبر داد و آن را فرصتی برای تاجران ایرانی به منظور سرعت بخشی به روند صادرات محصولات متنوع خود به کشورهای اسکاندیناوی خواند.

سفیر فنلاند در ایران، فنلاند را کشوری کوچک با جمعیت بیش از پنج میلیون نفر توصیف کرد که دارای تکنولوژی های قوی در حوزه فناوری اطلاعات، کشاورزی، مدیریت منابع آب و محیط زیست است و گفت: بسیاری از محصولات تولیدی در فنلاند از نظر کیفیت در جهان شناخته شده هستند.

هری کمراینن بیشترین صادرات این کشور را مربوط به حوزه علوم پزشکی خواند و اضافه کرد: 10 درصد از درآمد فنلاند مربوط به صادرات تکنولوژی های مربوط به این حوزه است.

وی افزود که موضوع برقراری ارتباط بین بانک ها در سطح وزیران خارجه فنلاند و ایران درحال بررسی است و ارتباطات بانکی دو کشور به زودی برقرار می شود. هری کمراینن همچنین گفت: در مدت یک سال و نیم گذشته حدود 200 سرمایه گذار فنلاندی از کشور ایران بازدید کرده اند.