عراقچی: اجازه نقض برجام را نخواهیم داد

سید عباس عراقچی در یک گفت و گوی خبری در خصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر جلوگیری از خرید آب سنگین ایران توسط آمریکا افزود:این مصوبه در صورت تصویب هم اهمیتی ندارد .

وی با بیان اینکه این مصوبه باید به سنا برود و بعد از تصویب باید مورد وتوی رئیس جمهور آمریکا قرار گیرد،افزود:در دور قبلی که در مجلس سنا تلاش شد تا جلوی فروش آب سنگین ایران گرفته شود موفقیت آمیز نبود و رای نیاورد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: اصولا طبق برجام آمریکا و هیچ کشور دیگری متعهد به خرید آب سنگین از ایران نیست.

وی افزود:تنها تعهدی که ایران دارد این است که مازاد بر نیاز آب سنگین خود را به بازارهای بین المللی عرضه کند برای فروش، اگر خریدار پیدا شد، شد و نشد هم نشد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه آب سنگین کالای با ارزشی است و مشتریان زیادی برای آن وجود دارد اظهار داشت:آمریکا خود 40 تن آب سنگین ایران را خریداری کرد و برای 40 تن دیگر با کشورهای دیگر درحال مذاکره هستیم .

به گفته رییس ستاد پیگیری برجام، اگر هم مشتری پیدا نشود دراجرای برجام مشکلی رخ نداده و نه آنها متعهد به خرید هستند و نه ما متعهد به فروش، ما فقط متعهد به عرضه هستیم.

عراقچی با اشاره به ترویج فضای ایران هراسی و تاثیر آن بر روند اجرای برجام گفت:تلاش هایی که برای ایران هراسی در داخل آمریکا توسط جناح های تندرو و در منطقه هم در حال صورت گرفتن است در جهت اجازه ندادن به ایران برای استفاده از فضای برجام است.

وی افزود : این ها همان جریاناتی هستند که تمام تلاش خود را کردند که مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد و وقتی آنجا ناکام ماندند به این مسئله روی آورده اند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: باید با سیاست ایران هراسی مبارزه کرد و فضای اعتماد بخشی را برای جامعه اقتصادی دنیا فراهم کنیم که روابط شکل گیرد.