پیغام هایی که اصلاح طلبان برای لاریجانی فرستادند/چرخش هاشمی و روحانی به عارف!

 عبداله ناصری (عضو احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب) در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: آقای لاریجانی یک اصولگراست و جریان اصلاح‌طلب نمی‌تواند قواعد و اصول خود را برای حمایت از یک اصولگرا زیرپا بگذارد و به جای اینکه از یک شخصیت اصلاح‌طلب اصیل مانند آقای عارف حمایت کند از یک اصولگرا حمایت کند.

حمایت اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی با منطق جریان اصلاحات همخوانی ندارد. شورای عالی سیاست‌گذاری در ابتدا حتی با حضور افرادی مانند کاظم جلالی و بهروز نعمتی در لیست اصلاح‌طلبان نیز موافق نبودند.

وی درباره «جزئیات پیغام‌های اصلاح‌طلبان به لاریجانی» می‌گوید: اصلاح‌طلبان به آقای لاریجانی پیشنهاد گفت‌وگو و مذاکره داده‌اند و از ایشان خواسته‌اند برای جلوگیری از تشتت و دودستگی برخی از مسئولیت‌های مجلس تقسیم‌بندی شود. اصلاح طلبان به دنبال تکرار مکانیزم انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و استفاده از نظرسنجی در این زمینه هستند. با این وجود هیچ‌گونه چراغ سبزی به اصلاح‌طلبان نشان ندادند و با پیشنهادهای اصلاح طلبان مخالفت کردند. تنها یک درخواست از اصلاح‌طلبان داشتند و آن نیز این بود که آقای عارف خود را کاندیدای ریاست مجلس نکند.

ناصری با بیان اینکه شورای مشورتی اصلاح‌طلبان ضرورت نامزدی عارف برای ریاست مجلس را تایید کرده می‌افزاید: قبل از برگزاری مرحله دوم انتخابات برخی از نزدیکان آقای لاریجانی با اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات و از جمله بنده تماس گرفتند و عنوان کردند آقای لاریجانی تمایل دارند با اکثریت مطلق به ریاست مجلس دست پیدا کنند. نزدیکان آقای لاریجانی عنوان کردند در صورتی که آقای لاریجانی به ریاست مجلس دست پیدا کنند حاضر خواهند بود درباره ترکیب هیئت رئیسه و ریاست کمیسیون‌های مجلس با اصلاح‌طلبان وارد مذاکره شوند. شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات با این درخواست مخالفت کرد و شرایط پیشنهادی آقای لاریجانی را نپذیرفت.

نکته مهم در این زمینه موضع حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه تا 20 روز پیش معتقد بود آقای لاریجانی دارای قدرت لابی در پازل قدرت است. این وضعیت در بین برخی از وزرای کابینه آقای روحانی نیز وجود داشت و این عده معتقد بودند در شرایط کنونی آقای لاریجانی گزینه بهتری نسبت به آقای عارف است. با این وجود در شرایط کنونی موضع حزب اعتدال و توسعه تغییر کرده و حالت بینابینی اتخاذ کرده است. مسئله مهم در این زمینه موضع آیت‌ا... هاشمی درباره ریاست مجلس شورای اسلامی بوده است. ایشان در یکی از دیدارهای خود گفته‌اند مسئله ریاست مجلس شورای اسلامی از مجلس خبرگان مهم‌تر است.

وی درباره موضع دولت می‌گوید: اصلاح‌طلبان با آقای روحانی و آقای جهانگیری مشورت و گفت‌وگو کردند. آقای روحانی در این گفت‌وگوها نسبت به ایجاد دودستگی و انشقاق بین جریان اصلاحات و اعتدالگرایان ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار تعامل و هم‌اندیشی در این زمینه شده‌اند. آقای روحانی معتقدند انتخاب رئیس مجلس باید در راستای تحقق مطالبات مردم در هفتم اسفند باشد و نباید گزینه‌ای به ریاست مجلس برسد که باعث نگرانی مردم شود. موضع آقای روحانی درباره انتخاب رئیس مجلس به موضع آیت‌ا... هاشمی بسیار نزدیک است.