فراکسیون امید تاکنون برای ریاست مجلس با لاریجانی رایزنی نکرده

محمد رضا بادامچی از اعضای با سابقه حزب اسلامی کار است و از آغاز شکل گیری این حزب تا کنون عضو شورای مرکزی آن بوده است. وی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دارد و مدتی معاون منابع انسانی مجتمع تراکتور سازی ایران را تجربه کرده است. بادامچی دبیر جبهه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم نیز وبده است و در دوران اصلاحات مدیر کل برنامه ریزی و اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی را نیز در کارنامه دارد. با توجه به راه یافتن وی به عنوان یکی از اعضای لیست امید در انتخابات مجلس دهم، در خصوص نحوه عملکرد فراکسیون امید برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس با وی به گفتگو نشستیم که ما حصل آن را در زیر مشاهده می کنید.

با توجه به اینکه در آستانه تشکیل مجلس دهم هستیم، جلسات فراکسیون امید تا کنون چه نتایجی داشته و چه تصمیم گیری هایی برای هیأت رئیسه مجلس آینده کرده اید؟

ما تا کنون دو جلسه فراکسیون امید را برگزار کرده ایم و این جلسات خیلی خوب بوده‌اند و بحث های خوبی مطرح شده است. در آخرین جلسه ما توانستیم هیأت رئیسه موقت فراکسیون را نیز انتخاب کنیم که تا یک ماه آینده این هیأت رئیسه به کار خود ادامه می دهد و پس از آن انتخابات مجددی برای هیأت رئیسه دائم فراکسیون برگزار می کنیم.

در خصوص تعداد افراد شرکت کننده در جلسات فراکسیون امید اعداد مختلفی گفته می شود، به نظر می رسد تعداد اعضای شرکت کننده در جلسه دوم فراکسیون امید به طور قابل ملاحظه­ای کاهش یافته است، این را چگونه تحلیل می کنید؟

علت این مسأله مشکل بودن هماهنگی برای نمایندگانی است که از شهرستان ها به جلسات می آیند. در همین جلسه دوم تعداد زیادی از نمایندگانی که نتوانسته بودند در جلسه حاضر شوند تماس گرفتند و اعلام همراهی خود را با فراکسیون اعلام کردند. لذا باید عرض کنم که تغییری در تعداد اعضا نداشتیم و همان تعداد افرادی که در جلسه اول حاضر بودند همچنان خود را عضو فراکسیون می دانند.

در حال حاضر اخبار و گمانه زنی­هایی شنیده می شود در خصوص عدم کاندیداتوری آقای عارف در انتخابات ریاست مجلس دهم، شما این اخبار را تأیید می کنید؟

قطعاً فراکسیون امید آقای عارف را برای ریاست مجلس معرفی خواهد و گمانه زنی ها در این خصوص بی اساس است و این مسأله مطالبه ای است که از سوی مردم مطرح می شود و مردم انتظار دارند که در مجلس دهم با تغییراتی در ساختار مجلس مواجه شوند. به همین دلیل است که آقای عارف نیز بر تکلیف خود برای شرکت در انتخابات هیأت رئیسه تأکید می کنند.

آیا با آقای لاریجانی صحبتی در خصوص ریاست مجلس و تعامل احتمالی شده است؟

تا کنون هیچ صحبتی با آقای لاریجانی انجام نشده است و من فکر می کنم که با شروع مجلس و شکل گیری فراکسیون های مجلس، وزن هر جریان مشخص می شود و آن زمان بحث ریاست مجلس و اینکه چه کسی می تواند در جایگاه رئیس مجلس قرار گیرد، روشن خواهد شد.

در مجلس دهم تعداد قابل توجهی از نمایندگان راه یافته از مستقلین هستند، فراکسیون امید آیا برنامه ای برای جذب این افراد داشته است؟

تعداد افراد مستقل در مجلس دهم قابل توجه است و طبیعی است افرادی که به طور مستقل به مجلس راه یافته اند فرصتی را برای بررسی شرایط و حضور یا عدم حضور خود در فراکسیون ها صرف می کنند. رایزنی هایی نیز از طرف نمایندگان عضو فراکسیون امید با این افراد شده است که نتیجه آن در زمان تشکیل مجلس آینده مشخص می شود.

آیا ممکن است تحت یک شرایط خاصی و بر اساس توصیه هایی از بیرون فراکسیون، آقای عارف در آخرین لحظات کنار بکشد؟

به طور کلی هنوز در فراکسیون هنوز برای معرفی کاندیدای هیأت رئیسه بحثی نشده است ولی ما هر هفته جلسات­مان را تشکیل می دهیم و به زودی کاندیدای خودمان را معرفی می کنیم. ولی من معتقدم که تا شروع به کار مجلس و مشخص شدن تعداد نمایندگان حاضر در فراکسیون های مجلس، نتیجه نهایی ریاست مجلس مشخص نمی شود.

 تا چه حد معتقدید که کاندیداتوری آقای عارف برای ریاست مجلس مطالبه رأی دهندگان به لیست امید بوده است و این مسأله را تا چه حد برای مردم اولویت دار می دانید؟

در خصوص سوال قبلی عرض کردم وقتی شایعه پراکنی می­کنند درباره انصراف آقای عارف و ما از دوستان می پرسیم، می بینیم که اصلا چنین مسأله ای مطرح نیست ولی اگر غیر این بود و آقای عارف قصد کاندیداتوری به هر دلیل نداشتند، اعضای فراکسیون هستند که تعیین می کنند، چگونه باید برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس عمل کنیم. قطعاً مردم مطالبه داشته اند که تغییراتی را در ساختار مجلس مشاهده کنند.