الجبیر: ایران سودای احیای امپراتوری فارس را رها کند!

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان سعودی که در آلمان به سر می برد جمهوری اسلامی را متهم کرد که در تلاش احیای "امپراتوری فارس" است.

 

وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه از ایران خواست که ضمن رها کردن این طرح، به جای دخالت در امور دیگران به فکر حل مشکلات داخلی خود باشد و با همسایگان خود رفتاری دوستانه پیش گیرد.

 

عادل الجبیر به دعوت فرانک والتر اشتاین مایر وزیرخارجه آلمان به برلین سفر کرده است. وی روز جمعه ٢٧ مه/٧ خرداد همراه با همتای آلمانی خود در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافت و سپس در مصاحبه ای با فرانکفورترالگماینه دیدگاه های خود را درباره مسائل خاورمیانه و سوریه و مناسبات کشورش با ایران برشکافت.

 

به نوشته سایت رادیوفرانسه، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته تصریح کرد که ایران در پی رقابت منطقه ای با عربستان سعودی نیست و برای حل اختلافات خود با ریاض می کوشد. اما عادل الجبیر در مصاحبه خود تاکید کرد که ایران باید سیاست خود را در منطقه تغییر دهد.

 

عربستان ٢ میلیون سوری را پذیرفته است

 

جبیر، همچنین درباره سوریه بر سیاستی تاکید ورزید که مخالف نظر جمهوری اسلامی است. وی گفت که برای انتقال قدرت سیاسی و برکناری بشار اسد در سوریه باید گروه های اپوزیسیون تقویت شوند و بدون ورود نیروی زمینی به خاک سوریه، نابودی داعش عملی نیست. این درحالی است که جمهوری اسلامی با ورود نیروهای خارجی به سوریه مخالفت می ورزد و معتقد است مبارزه با گروه های تکفیری در سوریه باید مقدم بر تعیین تکلیف بشار اسد باشد.

 

عربستان سعودی و کشورهای عربی متحد آن در شورای همکاری خلیج فارس بارها متهم شده اند که هیچ کمکی به جنگ زدگان سوری نکرده و دروازه های خود را به روی آن ها بسته اند. وزیرخارجه عربستان در مصاحبه خود ادعا کرد که کشورش از آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون دومیلیون سوری را پذیرفته و هم اکنون نیز ٧٠٠ هزار سوری در خاک این کشور به سر می برند.

 

عادل الجبیر افزود: «عربستان نه تنها آوارگان سوری را پذیرفته، بلکه تاکنون بیش از یک میلیارد دلار به نگهداری آن ها در ارودگاه های ترکیه، اردن و لبنان کمک کرده است.»

 

وی گفت: «تاکنون جز آلمان هیچ کشوری به اندازه عربستان سعودی به آوارگان سوری کمک نکرده است.»

 

 

عربستان خطرناک ترین حامی تروریسم در جهان است

وزیر خارجه آل سعود که به اظهارات ضد ایرانی علاقه خاصی دارد چند رو پیش نیز ایران را متهم به دخالت در امور عراق کرده بود. اظهاراتی که با جواب قاطع سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مواجه شد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات سخیف عادل جبیر وزیر امور خارجه عربستان درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق گفت: ملت عراق برای تشخیص منافع و دوست و دشمن خود نیازی به اظهارات وزیر خارجه کشوری ندارد که در کمتر از یک دهه و نیم اخیر، بزرگترین عامل و حامی بی ثباتی و حمایت از تروریسم در عراق، منطقه و جهان بوده است.

 

جابری انصاری افزود: حضور مستشاران نظامی ایران در عراق تحت فرماندهی سردار قاسم سلیمانی به درخواست دولت قانونی این کشور و برای مبارزه با تروریست ها و افراط گرایانی است که عراق و منطقه را با بی ثباتی و نا امنی مواجه کرده اند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه از عادل جبیر خواست به جای تلاش در جهت فریب افکار عمومی و تحریف واقعیت ها، فراموش نکند که کشورش هم اینک و در سطح بین المللی بعنوان اولین و خطرناکترین حامی تروریسم و گسترش ناامنی در جهان شناخته می شود.