موشک آمریکا برای انهدام موشک‌های ایران و روسیه در راه است

 آژانس دفاع موشکی آمریکا و شرکت تسلیحاتی ریتیون در حال توسعه و آزمایش نسخه جدیدی از موشک SM-3 هستند که بهتر از نسخه‌های قبلی می‌تواند موشک‌های بالستیک را پیش از نزدیک شدن به جو زمین، شناسایی و منهدم کند. 

 
به گفته مقامات آژانس دفاع موشکی آمریکا، موشک جدید که SM-3IIA نام دارد، قرار است تا سال 2018 در پایگاه زمینی پنتاگون در لهستان مستقر شده و از آنجا به دفاع در برابر تهدیدات موشکی بپردازد.
 
نسخه اولیه موشک SM-3 که ابتدا برروی ناوهای نیروی دریایی ارتش آمریکا مستقر شد، قادر به شناسایی و انهدام موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و دوربرد دشمن در بالای جو زمین است. با این موشک، تهدیدات موشکی دشمن پیش از ورود به جو زمین در فضا خنثی می‌شوند. 
 
استقرار سامانه موشکی SM-3IIA در لهستان بخش مهمی از برنامه سپر موشکی آمریکا موسوم به چتر پدافندی Aegis به شمار می‌رود که بخش‌هایی از آن نیز در رومانی عملیاتی شده است. 
 
در این برنامه، سامانه موشکی SM-3 و انواع سامانه‌های رادار زمینی و شناور در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا محافظت بهتری از قاره اروپا در برابر تهدیدات موشکی بالستیک به عمل آورند.
 
هر چند چتر پدافندی Aegis به طور مشخص برای مقابله با ایران، روسیه و سایر کشورهای متخاصم خاورمیانه در نظر گرفته نشده است، در هر حال هدف از پیاده‌سازی آن محافظت از اروپا و متحدان ناتو در برابر کلیه تهدیدات موشکی احتمالی است. پایگاه‌های مربوط به این برنامه در لهستان و رومانی اکنون می‌توانند موشک‌هایی که به سمت اروپا شلیک می‌شوند را در هوا منهدم کنند. 
 
موشک SM-3 به لطف کلاهک خود می‌تواند با سرعت نزدیک به 1000 کیلومتر در ساعت پرواز کرده و بدون هیچگونه ماده منفجره‌ای صرفا از طریق نیروی برخورد، موشک‌های دشمن را نابود کند.
 
به گفته مقامات شرکت ریتیون، نسخه جدید SM-3IIA برپایه نسخه عملیاتی SM-3IB ساخته شده؛ اما بهبودهای قابل ملاحظه‌ای در کلاهک و قابلیتهای تدافعی آن صورت گرفته است. این موشک جدید هم‌اکنون مراحل توسعه نهایی خود را طی می‌کند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است اولین آزمایش پروازی آن در نیمه دوم سال جاری میلادی انجام شود. 
 
شرکت ریتیون برای ساخت این موشک یک قرارداد 543 میلیون دلاری را در دسامبر گذشته با پنتاگون منعقد کرد. در پروژه توسعه این موشک، علاوه بر پنتاگون و شرکت تسلیحاتی ریتیون، کشور ژاپن نیز مشارکت دارد.