گزارش یک وبسایت آمریکایی از توانمندی نظامی ایران

وبسایت «میلیتاری امبدید» در مطلبی با توصیف ایران به عنوان چهارمین دشمن آمریکا پس از روسیه، چین و کره شمالی نوشت: ایران کشوری با جمعیتی بین 75 تا 80 میلیون نفر است که بیش از نیمی از آن را جوانان زیر 35 سال تشکیل می‌دهند. این کشور با وسعتی اندکی کمتر از آلاسکا، با 395 هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، پس از عربستان، مقام دوم را در خاورمیانه در اختیار دارد.

 
ارتش این کشور بیش از 525 هزار نیروی نظامی فعال دارد که از این تعداد، حدود 350 هزار نفر را پرسنل کادر و 220 هزار نفر را سربازان کمتر آموزش دیده تشکیل می‌دهند. حدود 1.8 میلیون ایرانی نیز جزو نیروی احتیاط هستند. نیروی دریایی ایران دارای 18 هزار ملوان است و نیروی هوایی حدود 37 هزار پرسنل دارد. مابقی نیروهای نظامی این کشور را مرزبانان یا گروه‌های نظامی نخبه‌ای مانند سپاه ویژه قدس (با 15 هزار نیروی زبده) تشکیل می‌دهند.
 
نیروی دریایی ایران دارای 400 ناوگان دریایی است که از این تعداد، بیش از 250 مورد از آنها را قایق‌های گشتی کوچک تشکیل می‌دهند که در ژانویه 2016 برای دستگیری ملوانان آمریکایی مورد استفاده قرار گرفتند. نیروی دریایی ایران همچنین دارای 33 فروند زیردریایی است که از این حیث، ایران را در رده پنجم جهان قرار داده است.
 
از این 33 فروند زیردریایی، 3 مورد از آنها زیردریایی 4 هزار تنی "کلاس کیلو" ساخت روسیه با موتور دیزلی – الکتریکی هستند که می‌توانند در اعماق دریا حرکت کنند. مابقی زیردریایی‌های ایران زیر 600 تن وزن دارند که برای دفاع از بنادر و آبهای ساحلی یا مین‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق شایعات، این زیردریایی‌ها که با فاصله کمی از سطح دریا حرکت می‌کنند، ساخت کره شمالی هستند. با این حال، هیچ یک از زیردریایی‌های ایران از قابلیت پرتاب موشک برخوردار نیستند. 
 
ناوگان نیروی هوایی ایران شامل بیش از 300 هواپیما است که بیش از نیمی از آنها را جت‌های جنگنده (شامل سوخو-24، سوخو-25 و میگ-29 اس روسیه؛ میراژ اف-1 اس فرانسه؛ جنگنده چینی چنگدو اف-7 اس؛ حدود 40 جنگنده اف-14 تام‌کت آمریکا؛ 60 فانتوم اف-4 قدیمی و چند فروند تایگر اف-5) تشکیل می‌دهند.
 
برخی از این جنگنده‌ها به وسیله شاه سابق ایران خریداری شده و برخی دیگر نیز در دهه 1980 میلادی در خلال جنگ عراق غنیمت گرفته شدند. مابقی ناوگان هوایی ایران را بالگردها، هواپیماهای باری و آموزشی تشکیل می‌دهند. بیشتر هواپیماهای جنگنده ایران، قدیمی و برخی نیز برای استفاده از قطعات یدکی آنها اوراق شده‌اند. ایران در حال حاضر قصد دارد تا در صورت افزایش بهای نفت، چند فروند جنگنده جدید و پیشرفته سوخو-30 را از روسیه خریداری کند. 
 
ایران همچنین 150 سامانه موشکی هاوک آمریکا را در اختیار دارد که از زمان شاه باقی مانده‌اند. این کشور سامانه‌های موشکی دیگری را نیز از روسیه و چین خریداری کرده است و در آوریل 2016 اولین سامانه دفاع موشکی اس – 300 را از روسیه تحویل گرفت. این کشور در ماههای اخیر موشک‌های دوربرد و میان‌برد متعددی را نیز آزمایش کرده است.
 
ایران در حال حاضر، با در اختیار داشتن این تسلیحات قدیمی و تسلیحات جدیدی مانند تانک ذوالفقار که در داخل این کشور تولید شده است، هشتمین ارتش قدرتمند جهان را در اختیار دارد. توانمندی نظامی این کشور به غیر از برنامه موشکی آن دارای ماهیتی تدافعی است. 
 
روابط نزدیک ایران با روسیه تاکنون اجازه تعرض به این کشور را از سوی آمریکا یا اسرائیل نداده است. جنگنده‌های اسرائیلی در ژوئن 1981 رآکتور اتمی عراق و در سپتامبر 2007 نیز یک رآکتور هسته‌ای را در سوریه منهدم کردند. اما ارتش اسرائیل با وجود لفاظی‌های فراوان نتوانست عملیات مشابهی را علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد.
 
این وبسایت در پایان مدعی شد: در حال حاضر، بزرگترین نگرانی درباره ایران، توسعه روزافزون برنامه موشکی بالستیک این کشور است که در صورت تجهیز شدن به کلاهک‌‌های هسته‌ای می‌توانند تجربه کره شمالی را برای دنیا تکرار کنند.