لاهوتی خواستار عزل مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت جهاد کشاورزی شد

گروه سیاسی- مهرداد لاهوتی منتخب لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به اظهارات روز گذشته جمال مدرسی مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه واردات برنج آزاد شد و هیچ محدودیت برای ورود این محصول به کشور به‌غیر از فصل برداشت وجود ندارد، گفت: متاسفم برای این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی که هنوز اطلاع ندارد که چقدر برنج در کشور تولید می شود و چقدر به واردات نیاز است.

وی افزود: اینکه یک مسئول در وزارت جهاد کشاورزی می گوید که برای واردات برنح هیچ محدودیت و ممنوعیتی نداریم، باید واقعا تاسف خورد.

منتخب لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر من بجای وزیر بودم به خاطر این اظهار نظر فرد مذکور، وی را در همان دیروز عزل می کردم.

لاهوتی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی، وزیر و مسئولین وزارتخانه حمایت از تولیدات داخلی و برنجکاران داخل است، گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف برنج در کشور سالانه برای هر فرد 36 کیلیو است، نیاز سالانه کشور 2 میلیون و 800 هزار تن برنج است که 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در داخل تولید می شود و سالانه تنها باید 400 هزار تن برنج وارد شود.

اظهارات لاهوتی در خصوص میزان واردات برنج در حالی صورت می گیرد که مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی نیاز  کشور به واردات این محصول را یک‌میلیون و 200هزار تن اعلام کرد و گفت که به ‌طور معمول یک‌میلیون و 500هزار تا یک‌میلیون و 700هزار تن به کشور وارد می‌شود.

لاهوتی گفت: اگر مقام مسئولی در وزارتخانه ای دیگر چنین مصاحبه ای می کرد گله ای نبود اما جای تعجب دارد که مقام مسئول وزارتخانه جهاد کشاورزی بعنوان متولی امر چنین مطلبی بیان می کند.

وی تاکید کرد: ما از این اظهارات بی ربط و غیر کارشناسی به راحتی نمی گذریم و بعد از تشکیل کمیسیونهای تخصصی مجلس دهم، از وزیر می خواهیم با حضور در کمیسیون کشاورزی در این زمینه پاسخگو باشد.

جمال مدرسی مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته در مصاحبه ای گفت: با توجه به دریافت تعرفه ۵۰۰ تومانی و عوارض از واردات برنج خارجی محدودیت ورود این محصول به کشور به‌غیر از فصل برداشت آزاد شد. برای واردات برنج به کشور ممنوعیتی وجود ندارد و تنها در چهارماهه فصل برداشت این محصول یعنی در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان ورود این محصول به کشور برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ممنوع است.

وی افزود: برای واردات برنج سقفی گذاشته نشده و براساس وضعیت بازار و عرضه و تقاضا اعمال می‌شود و ما دیگر جلوی کسی را برای واردات نمی‌گیریم.

مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برنج وارداتی به‌طور معمول 30 درصد بیشتر از نیاز داخلی به کشور وارد می‌شود و نیاز کل کشور به واردات این محصول یک‌میلیون و 200هزار تن است که به‌طور معمول یک‌میلیون و 500هزار تا یک‌میلیون و 700هزار تن به کشور وارد می‌شود.

مدرسی تصریح کرد: با توجه به اینکه برای واردات برنج تعرفه گذاشته شده است و برای ورود هر کیلوگرم از این محصول 500 تومان عوارض و ورودی دریافت می‌شود دیگر مانند گذشته از طرف ما محدودیتی اعمال نمی‌شود.

وی در خصوص حجم واردشده این محصول به کشور، گفت: تا پایان سال گذشته 760هزار تن برنج در فاصله زمانی 8ماهه مجاز به کشور وارد شده است و ورود این محصول در سال جاری نیز ادامه داشته اما هنوز آمار سال جاری مشخص نشده است.