واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به رأی دیوان عالی آمریکا

جواد لاریجانی در سومین روز بازدید رئیس قوه‌قضائیه از حوزه‌های قضایی دادگستری کل استان تهران و سازمان‌های تابعه این استان در جمع خبرنگاران درباره رأی دیوان عالی آمریکا و برداشت دو میلیارد دلار از اموال ایران اظهار کرد: دولت، وزارت خارجه و تشکیلات قضایی از جمله دادستان کل کشور در این زمینه توضیح دادند ضمن اینکه کاری که آمریکا کرد به طور قطع بر خلاف مقررات بین‌المللی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه ادامه داد: به نظر من از لحاظ مقررات مربوط به برجام نیز این کار مخالف روح و متن برجام است  زیرا در یکی از بندهای برجام به همه اطراف توصیه شده که از هر گونه اقدامی که به بی اعتمادی در انجام برجام دامن می‌زند خودداری کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه این بار اول نیست که برجام توسط آمریکا وغرب زیر پا گذاشته می ‌ود، گفت: مواردی که آنها تخلف کردند بسیار زیاد است زیرا قرار نبود ما تعهداتمان را یکباره انجام بدهیم و غربی‌ها قطره قطره به تعهدات خود عمل کنند.

لاریجانی اضافه کرد: اگر عمل کردن بر اساس گفته بود ما هم دستور می‌دادیم که نیروگاه اراک تعطیل شود ولی تا وقتی که عملاً تعطیل شود پنج سال طول بکشد این در حالی است که آنها می‌گویند ما دستور دادیم حساب‌ها را باز کنند ولی باز نمی‌شود. بنا نبود که دستوری کار شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ قضائیه افزود: اینها تخلفات آشکار است و من معتقدم متاسفانه ما باید پیش‌بینی این تخلفات را می‌کردیم زیرا ما با یک طرف بسیار بد قول رو‌به‌رو هستیم و این کاری که آمریکا کرد یک برگ دیگری از راهزنی و دزدی آمریکایی است که نه اولی است و نه آخری.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پاسخ دولت را در این قضیه کافی می‌دانید و آیا همین که یک شکایتی تنظیم شود، کفایت می‌کند؟ گفت: به نظر من تلاش‌های دولت و وزارت خارجه قابل تقدیر است ولی چیزی که مهم است این است که ما باید در فکر حفظ و محافظت از منافع خودمان با قدرت باشیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راه حلی وجود دارد که بتواینم آنها را محکوم کنیم یا خیر؟ خاطر نشان کرد: من معتقدم که آمریکا اگر تصمیم قاطع ما را در مقابله ببیند و بداند این مسئله در تعهداتشان و در اعتماد ما به تعهداتشان تأثیر جدی می‌گذارند مجبورند اقدام کنند.