ریاست آقای تندرو بر خبرگان چُرت اوباما را پاره کرد!

میامی هرالد نوشت: انتخاب آیت‌الله «احمد جنتی» از مقامات اصلی تندرو در ایران به ریاست مجلس خبرگان، تازه‌ترین شاهدی است که نشان می‌دهد ایران به کشوری میانه‌رو بدل نشده است.

این روزنامه می‌افزاید: زمانی که قدرت‌های جهانی بر سر طرحی برای به عقب راندن توان هسته‌ای ایران تا یک دهه توافق کردند، خوشبین‌ترین افراد از بین توافق‌کنندگان از جمله «باراک اوباما»  رئیس‌جمهوری آمریکا با لحنی محتاطانه ابراز امیدواری کرد که ایران در این دوره زمانی رفتار خود را تغییر دهد. اوباما درست قبل از توافق گفت: «ممکن است با امضای چنین توافقی موضع نیروهای میانه‌رو را در داخل ایران تقویت کنیم» اما تحولات جدید نشان می‌دهد که امید به میانه‌روی در ایران، دست کم در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست.

میامی هرالد نوشت: یکی از ناامید کننده‌ترین دلایل از میان ادله‌های فراوان برای اثبات چنین دیدگاهی، در چند روز گذشته و با انتخاب آیت‌الله احمد جنتی، رئیس جدید مجلس خبرگان و از تندروترین مقامات برای ریاست مجلس خبرگان اتفاق افتاد. انتخاب وی نه تنها ضربه‌ای مهلک به میانه روها و اصلاح‌طلبان بود بلکه متضمن این امر بود که این کشور تا سالهای پیش‌رو نیز تحت قدرت تندروها خواهد بود.

این روزنامه افزود: دیدگاه‌های (‌آیت‌الله) جنتی مشخص و هشداردهنده هستند و به سالها قبل بازمی‌گردند. وی در سال 1989 هدایت کمپینی بین‌المللی را در استفاده از مسلمانان برای حمایت از فتوای قتل «سلمان رشدی» رمان‌نویس برعهده داشت. این نویسنده با نوشتن کتابی خشم آیت‌الله «روح‌الله خمینی» را برانگیخت.

میامی هرالد افزود: یافتن شواهدی که نشان دهد ایران به کشوری میانه‌رو بدل می‌شود، دشوار است. اندک امیدی در زمان انتخابات پارلمانی در ایران و همزمان با پیروزی افرادی که فقط با معیارهای ایران می‌توان آنها را میانه‌رو خواند، بروز کرد... ایران اکنون موشک‌های بالستیکی را در اختیار دارد که می‌تواند اسرائیل و عربستان را هدف قرار دهد. یافتن شواهدی که نشان دهد ایران به سمت میانه‌روی پیش می‌رود، بسیار دشوار است.